La cât se ridică businessul din aeroportul Otopeni, miza pentru care s-a ajuns la o mită de 22 de milioane de euro? Cele două firme care concesionează spaţiile comerciale au afaceri de 86 mil. Euro
Actualele contracte au ajuns la termen în decembrie 2022 şi au fost deja prelungite cu şase luni.
Suprafaţa totală prevăzută a fi scoasă la licitaţie ar urma să cuprindă „atât spaţii aflate în prezent în administrarea asocierilor în participaţiune pentru profilele alimentaţie publică şi travel retail, cât şi spaţii suplimentare aflate în prezent în gestionarea directă a CNAB“, după cum spuneau reprezentanţii CNAB anul trecut. Spre deosebire de actualele contracte, care presupun o tarifare sub formă de procent din profit, noile contracte vor presupune o taxare a comercianţilor sub forma unui procent din veniturile realizate.
„Luând în considerare obiectivul de maximizare a veniturilor din noile concesiuni, atât noul model de tarifare, cât şi valoarea de pornire în licitaţii vor avea în vedere ca prag minim cel puţin sumele încasate de către CNAB din actualele concesiuni“, explicau reprezentanţii CNAB. Tot ei precizau că „spaţiile concesionate pentru alimentaţie publică şi travel retail fac obiectul a două contracte de asociere în participaţiune perfectate în anul 2010, cu Dnata Catering SRL pentru alimentaţie publică, respectiv Millenium Pro Design SRL pentru retail, care la rândul lor concesionează spaţii pentru derularea activităţii sau le gestionează direct, în funcţie de strategia comercială“. Printre numele care se găsesc în aeroportul Otopeni se numără businessuri precum restaurantele Burger King, City Grill, Brioche Dorée, cafenelele Ted’s Coffee, Gloria Jeanís, retailerul Carrefour, buticul de parfumuri Obsentum şi altele.
Cele mai recente date publice de la Ministerul de Finanţe arată că, în 2021, Dnata Catering, controlată cu 64% din acţiuni de o companie din Marea Britanie, a înregistrat o cifră de afaceri de 73 de milioane de lei, în creştere cu 74% faţă de anul precedent, şi un profit de 8 milioane de lei. Tarom are un pachet de 31% din acţiunile Dnata Catering, în vreme de Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti are restul de 5%.
La rândul său, Millenium Pro Design, deţinută în proporţii egale de cinci asociaţi (Cătălin Lăscuţ, Ion Olteanu, Emil Roşca, Radu-Laurenţiu Tănăsescu şi Heinrig Impex), a raportat pentru 2021 afaceri de 359 de milioane de lei, plus 16%, şi profit de 11 milioane de lei. Heinrig Impex este controlată de o companie din Germania, care deţine acţiuni la o altă companie, Elibex Marketing, la care Emil Roşca şi Cătălin Lăscuţ sunt acţionari. Millenium Pro Design este condusă de Cătălin Lăscuţ, fiul lui Pavel Lăscuţ, fostul şef al Direcţiei de Supraveghere şi Control din Direcţia Generală a Vămilor.
Împreună, aşadar, Dnata Catering şi Millenium Pro Design au afaceri de 432 de milioane de lei (86 mil. euro) şi profit de 9 milioane de lei (mai puţin de 2 mil. euro).
Până la închiderea ediţiei, reprezentanţii CNAB nu au răspuns solicitării ZF referitoare la numărul total de chiriaşi care derulează activităţi comerciale în cadrul aeroportului şi la suprafaţa comercială totală disponibilă.
Aeroportul Otopeni, cel mai mare din România, este tranzitat anual de câteva milioane de pasageri. În 2022, un an al revenirii după declinul generat de pandemie, traficul de pe aeroportul Henri Coandă a fost tranzitat de peste 12,6 milioane de pasageri, în creştere cu 80% faţă de anul anterior, conform datelor CNAB. Cel mai bun an al aeroportului Otopeni a fost 2019, când aproape 15 milioane de pasageri au trecut prin terminalul din Capitală.
În contextul licitaţiei anunţate anul trecut, gigantul francez LagardËre, activ în domeniul retailului adresat călătorilor, anunţa recent că are un buget de investiţii de peste 30 de milioane de euro doar pentru dezvoltarea în aeroportul Otopeni, generând astfel peste 500 de locuri de muncă. Grupul, care operează local prin compania LagardËre Travel Retail, are puncte de desfacere în zonele de tranzit, dar şi în galerii comerciale şi centre de afaceri.
„Suntem mulţumiţi şi apreciem faptul că, pentru prima dată în România, Guvernul, prin Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB), organizează o procedură publică şi transparentă pentru licitarea spaţiilor comerciale în cadrul aeroportului, cele două contracte existente fiind încheiate cu atribuire directă acum 12 ani. Suntem pregătiţi să demarăm orice proiect strategic din aria noastră de activitate, propunând concepte integrate, implementate deja cu succes în alte ţări şi având resursele financiare şi umane pentru a le derula“, spunea, în februarie 2023, Dag Rasmussen, chairman şi CEO al LagardËre Travel Retail.
Pe plan local, francezii au deja circa 300 de magazine amplasate în aeroporturi, gări, centre comerciale, clădiri de birouri şi spitale. Pe aeroportul din Otopeni au o singură unitate, sub brandul Relay, între terminalele de Plecări şi de Sosiri. Ca parte a planului de extindere în România, compania LagardËre Travel Retail spunea recent că se gândeşte să aducă pe piaţa locală în sistem de franciză brandul de cafenele Costa Coffee, unul dintre cele mai cunoscute nume din industria de profil.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro