Legea care plafonează dobânzile la creditele de consum intră în vigoare pe 11 noiembrie. Florin Bâlcan, CEO Provident: Costul total va scădea la majoritatea produselor. Vom face clienţilor eligibili o propunere de refinanţare
Legea 243/2024, prin care sunt limitate dobânzile la creditele de consum acordate de IFN-uri, intră în vigoare pe 11 noiembrie, noile reglementări urmând să se reflecte atât în împrumuturile noi, cât şi în unele dintre cele vechi.
În cazul Provident, principalul jucător de pe piaţa locală, circa un sfert dintre cei 180.000 de clienţi actuali sunt eligibili pentru modificarea condiţiilor contractuale, ei având în prezent dobânzi de peste 100% pe an.
„Noua lege va creşte incluziunea financiară. Costul total va scădea la majoritatea produselor noastre. Clientul va putea alege fie o rată mai mică, fie o perioadă de rambursare mai mare sau să ia un împrumut mai mare. În general, cei care au împrumuturi mici pe termene mai scurte s-ar încadra. Sub 25% din clienţii noştri sunt eligibili pentru o schimbare a condiţiilor împrumutului”, a declarat Florin Bâlcan, CEO Provident.
De exemplu, la un împrumut de 4.500 lei, un client care are acum un cost total de 10.065 lei va avea după intrarea în vigoare a legii un cost de plată de 8.628 lei.
Conform Legii 243, la creditele de consum, de până la 25.000 lei, valoarea totală plătibilă de către consumator nu poate depăşi dublul valorii totale a creditului. În cazul celor de maxim 5.000 lei, costul total al creditării nu poate depăşi 1% pe zi, la cele de 5.000-10.000 nu poate depăşi 0,8% pe zi, iar la cele de 10.000-25.000 lei maxim 0,6% pe zi.
„Legea presupune un efort semnificativ de aliniere, dar credem că permite jucătorilor corecti să îşi ofere serviciile. Am căutat o solutie pentru a evita supraîndatorarea, dar şi industria aceasta să îşi continue rolul în societate. E o lege corectă. Vom face clienţilor eligibili o propunere de refinanţare pe costurile noi.”
Provident estimează creşterea numărului de clienţi în 2025, pe diferite canale, inclusiv din zona de online, şi dublarea numărului de clienţi în următorii cinci ani.
Anul viitor, compania are în plan şi introducerea unui card de credit.
Provident, deţinut de grupul britanic International Personal Finance, a intrat pe piaţa din România în 2006 şi a avut până acum 1,2 milioane de clienţi, vârful anual fiind atins în 2016, când avea 340.000 clienţi.
„Impactul nostru direct în economie se ridică la 429 milioane euro, iar cel indirect la 1,1 miliarde euro, având aici cheltuielile clienţilor şi furnizorilor. Dintre clienţii noştri, 47% sunt din sate şi comune mici, unde accesul la finanţare bancară este dificil, iar 30% dintre ei nu au niciun istoric de creditare”, a mai spus Florin Bâlcan.
El a adăugat că firma are un cost al provizioanelor de 30% din valoarea veniturilor şi cheltuieli de functionare de 250 milioane lei pe an, pentru a putea ajunge în cât mai multe zone din România. Tinta pentru profitul net pe capital reinvestit este 15-20%.
În medie, suma împrumutată este de 4.500 de lei, iar dobânda medie de 60-70%, venitul mediu al clientului Provident fiind de 3.400 lei.
„Spre deosebire de bănci, noi acoperim o paletă mai largă de clienţi, suntem mai relaxaţi în acordarea creditelor şi avem capacităţi de colectare mai bune. Dar respectăm aceleaşi reglementări, verificăm datele financiare la ANAF, la Biroul de Credit. Clienţii noştri iau banii pentru nevoi urgente, probleme medicale, nevoi legate de şcoala copiilor, reparaţii la casă. Nu dăm credite persoanelor supraîndatorate”.
În opinia CEO-ului Provident, România este cea mai reglementată piaţă financiară dintre ţările pe care este prezent grupul, inclusiv pe zona de IFN.
În România, Provident are 2.000 de angajaţi şi un total de 1,7 miliarde euro credite acordate.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro