Mai mult decat o benzinarie
Sa vinzi benzina si cam atat intr-o benzinarie nu prea se mai poate. Sa adaugi la benzinarie un magazin cat mai mare, spalatorie, restaurant, daca se poate, si un punct in care clientii sa isi plateasca ratele la banca sau chiar un motel e perfect. Dar cine poate face toate acestea?
Sa vinzi benzina si cam atat intr-o benzinarie nu prea se mai poate. Sa adaugi la benzinarie un magazin cat mai mare, spalatorie, restaurant, daca se poate, si un punct in care clientii sa isi plateasca ratele la banca sau chiar un motel e perfect. Dar cine poate face toate acestea?
La 14 februarie 1992, Ion Tache deschidea prima benzinarie particulara din
Desi nu si-a dezvoltat afacerile catre retailul de carburanti, Tache a profitat de perioada de glorie a benzinariilor in Romania (sfarsitul anilor '90) si a acumulat capital pentru a se dezvolta catre alte afaceri: constructii de drumuri (Romtrade) si aviatie (Ion Tache a infiintat, alaturi de varul sau, Nelu Iordache, compania aeriana low-cost Blue Air).
Cum perioada de glorie a benzinariilor particulare a trecut, Tache isi pastreaza benzinariile in primul rand pentru ca nu le simte ca pe o povara (avand profit din alte domenii), pentru ca a fost printre primele lui initiative de afaceri (un fel de "dragoste dintai"), dar si pentru ca spera ca, odata cu cresterea pietei imobiliare, sa le creasca si valoarea.
Daca pe Tache nu-l macina prea mult faptul ca profitabilitatea benzinariilor particulare a scazut foarte mult in ultimii ani (benzinarii particulari au ajuns sa vanda acum doua-trei sute de tone de motorina pe an, pe cand in 1997 vindeau aceeasi cantitate intr-o zi), pe altii, care nu mai au afaceri si in alte domenii, i-a macinat pana au vandut sau au luat o franciza a unui mare operator. Si aceasta desi numarul benzinariilor existente (un sfert din totalul pietei) ar putea reprezenta o forta pe piata de profil daca ar actiona concertat, in sensul de a avea activitati, furnizori, servicii comune, activand ca o retea.
Cu aproximativ sase ani in urma, in perioada de glorie a benzinarilor privati, cand numarul micilor benzinarii particulare era mai mare decat reteaua Petrom, Asociatia Benzinarilor Particulari a avut chiar initiativa de a cumpara si de a opera o rafinarie. Initiativa nu a avut insa succes, iar benzinarii particulari au inceput sa piarda atunci cand pretul produselor rafinate a inceput sa fluctueze (datorita fluctuatiilor de pret ale petrolului si, bineinteles, liberalizarii pietei romanesti). "In acel moment au inceput sa castige din benzinarii doar cei ce aveau si au productie (rafinarie - n.red.), care pot jongla cu preturile si care pot tine pasul cu investitiile necesare: magazin, restaurant si alte servicii in statii", spune Ion Tache, care este si presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari.
Si cam tot in acel moment, benzinarii au inceput sa vanda: din 2001 incoace, cand a inceput declinul benzinariilor particulare, aproximativ 400 dintre acestea au fost cumparate de marii operatori, iar o parte au fost inchise (aproximativ 110, conform statisticilor Agentiei Nationale de Mediu, care da unul dintre avizele pentru inchiderea unei benzinarii).
Acum, cele 500 de benzinarii private se impart intre cele detinute de oameni de afaceri sau companii care au activitati si in alte domenii (fie ca au inceput cu benzinaria si apoi s-au extins in alte domenii, fie ca au deschis benzinaria mai tarziu, pentru a-si completa portofoliul) si cei ce se afla intr-o retea de parteneriat cu Rompetrol sau Petrom. In astfel de parteneriate sunt acum aproximativ 200 de benzinarii, dintre care 175 cu Rompetrol (Partener Rompetrol) si 30 cu Petrom (intr-un sistem de franciza).
Politica Rompetrol este de a nu cumpara benzinarii particulare si a-si dezvolta reteaua prin francize sau prin investitii
Daca 200 sunt inrolate in francize, 300 sunt in majoritate benzinarii din provincie (cele mai multe in micile orase), detinute de oameni de afaceri locali si care rezista pe piata fiindca nu au multa concurenta. Au mai ramas insa si benzinarii in marile orase, catre care se uita celelalte retele de pe piata.
Cea mai agresiva extindere prin achizitia particularilor a avut-o in ultimii doi ani Lukoil, care si-a crescut reteaua de la 200 de benzinarii in 2004 la aproximativ 300 la sfarsitul anului trecut. Cresterea retelei va aduce afaceri mai mari in 2007 pentru compania ruseasca: "Pentru acest an estimam o crestere a afacerilor Lukoil Romania de aproximativ 5% comparativ cu nivelul de anul trecut, estimare care se bazeaza pe o crestere de 12% a vanzarilor de carburanti in benzinarii, ceea ce ne va aduce un profit net de 14 milioane de euro", spune Constantin Tampiza, presedintele Lukoil Romania.
Lukoil va mai investi pentru a-si dezvolta reteaua, avand un buget de 80 de milioane de euro pentru urmatorii cinci ani, gratie caruia ar dori sa ajunga de la 300 de statii in prezent pana la maximum 400 si sa-si majoreze cota de piata la vanzarile de carburanti de la 25% la 30%.
La fel de agresivi, dar cu buget mai mic sunt italienii de la Agip, care vor sa cumpere in acest an benzinarii de 36 de milioane de euro. Reteaua Agip, care a stat multi ani cu 20 de benzinarii, a inceput un proces de extindere de la sfarsitul anului trecut, cand conducerea companiei a fost schimbata, tocmai cu scopul ca noul manager, Nicola Meuli, sa extinda reteaua.
Reteaua ungara MOL are in plan combinarea achizitiilor cu investitii
Dumitrache spune ca pretul benzinariilor merge cumva in paralel cu pretul terenurilor unde acestea sunt amplasate: "Preturile pentru o benzinarie in
Ion Tache spune insa ca si benzinariile mai mici se vand: "Cumparatorii vizeaza extinderea, se uita in jur si mai cumpara teren alaturi si se descurca". O benzinarie in Bucuresti (zona 2), cu doua pompe, 300 de metri patrati si un magazin mic, s-a vandut in decembrie cu 200.000 de euro.
Cand benzinaria nu este in stare buna de functionare si noul proprietar trebuie sa renoveze tot (mai precis sa darame si sa reconstruiasca), negocierile se poarta la nivelul achizitiei terenului, din care se scade suma necesara pentru dezafectarea benzinariei. Pe terenul achizitionat, noul proprietar va investi de la 900.000 pana la 1,5 milioane de euro pentru a construi o benzinarie noua.
Cu alte cuvinte, orice se poate vinde cat piata cere. Iar cum petrolistii considera ca piata va avea nevoie in urmatorii ani de o dezvoltare a retailului de carburanti de pana la 3.500 de statii, particularii pot sa-si valorifice bine afacerile.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro