Mega Image preia Profi, dar Concurenţa a impus renunţarea la 80 de magazine şi condiţii clare pentru relaţiile cu furnizorii

Autor: Florentina Niţu Postat la 04 decembrie 2024 55 afişări

Grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, preia Profi de la fondul de investiţii MidEuropa, potri­vit Consiliului Concurenţei, care a aprobat cea mai mare tranzacţie din comerţul modern, de 1,3 mld. euro, după mai bine de un an de la primul anunţ.

Mega Image preia Profi, dar Concurenţa a impus renunţarea la 80 de magazine şi condiţii clare pentru relaţiile cu furnizorii

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei: „Am primit foarte multe observaţii referitoare la această tranzacţie şi am ţinut cont de ele. (...) În acest fel, peste 600 de furnizori ai reţelelor Mega Image şi Profi, cei mai mulţi de dimensiuni medii şi mici, vor putea beneficia de procedurile speciale de protecţie“.

Grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, preia Profi de la fondul de investiţii MidEuropa, potri­vit Consiliului Concurenţei, care a aprobat cea mai mare tranzacţie din comerţul modern, de 1,3 mld. euro, după mai bine de un an de la primul anunţ. Astfel, Mega Image ar putea deveni liderul pieţei după cifra de afaceri cumulată, depăşind reţeaua germană Lidl.

„Aceasta este cea mai mare tranzacţie din domeniul comerţului alimentar pe care am instrumentat-o şi am impus măsuri fără precedent pe plan naţional, dar care sunt inspirate din practica euro­pea­nă. Comerţul alimentar este un sector prioritar pentru noi. Am avut numeroase intervenţii în acest domeniu, atât prin apli­carea de amenzi, cât şi prin moni­torizarea atentă şi prin analiza operaţiunilor de fuziuni şi achiziţii. Scopul nostru este să păstrăm un mediu concurenţial puternic, astfel încât să nu crească preţurile, care, la ora actuală, sunt, în medie, cele mai mici din Uniunea Europeană, în ciuda presiunilor inflaţioniste“, a spus Bogdan Chiri­ţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Finalizarea tranzacţiei este prevăzută pentru începutul lunii ianuarie 2025.

„Ne bucură confirmarea primită din partea Consiliului Concurentei şi urăm bun venit echi­pei Profi în familia noastră. (...) România este o piaţă atractivă, cu o creştere continuă a bunăstă­rii populaţiei şi a puterii de cumpărare, deter­minată de fundamente economice solide“, a spus Claude Sarrailh, CEO al Ahold Delhaize Europe & Indonesia, proprietarul Mega Image.

De asemenea, Jesper Lauridsen, COO al Ahold Delhaize Central and Southeastern Europe, a spus că sunt foarte mulţumiţi de de­cizia Consiliului Concurenţei şi vor păstra şi dezvolta în conti­nuare cele două mărci, Mega Image şi Profi, în România şi toto­dată vor redimensiona prezenţa în Europa Centrală şi de Sud.

„Focusul nostru axat pe crearea unor legături puternice cu comunităţile locale de producători şi consumatori se combină perfect cu expertiza şi capacităţile inovatoare ale Ahold Delhaize în domeniul digital. Odată ce Profi se va alătura Ahold Delhaize, complementaritatea celor două branduri, combinată cu platformele operaţionale ale Ahold Delhaize, vor crea noi oportunităţi de dezvoltare a pieţei şi vor aduce beneficii suplimentare şi soluţii inovatoare pentru consumatorii români, dar şi pentru angajaţii şi partenerii noştri“, a spus Mircea Moga, CEO al Mega Image România.

Mega Image trebuie să implementeze pro­ce­duri clare pentru listarea şi delistarea furni­zorilor, atât alimentari, cât şi nonalimentari, în reţelele Mega Image şi Profi. Aceleaşi reguli vor stabili condiţiile de acces şi menţinere în maga­zine pentru toţi furnizorii. De asemenea, vor fi stabilite termene clare pentru delistare şi obli­gaţia de notificare a furnizorilor.

„Am primit foarte multe observaţii referi­toare la această tranzacţie şi am ţinut cont de ele. (...) În acest fel, peste 600 de furnizori ai reţelelor Mega Image şi Profi, cei mai mulţi de dimensiuni medii şi mici, vor putea beneficia de procedurile speciale de protecţie“, a mai decla­rat preşedintele Consiliului Concurenţei.

Mega Image va introduce o procedură specială pentru furnizorii care livrează peste 20% din cifra lor de afaceri către cele două reţele. Aceştia nu vor fi delistaţi decât în condiţii bine definite, cum ar fi prevederi legale sau scăderea masivă a cererii pentru produsele lor. 

Procedura aferentă tuturor furnizorilor se va aplica pe termen nelimitat, iar cea aferentă furnizorilor relevanţi se va aplica pe o perioadă de doi ani de la finalizarea tranzacţiei pentru furnizorii care livrează între 20% şi 30% din cifra de afaceri şi trei ani pentru furnizorii care livrează peste 30% din cifra acestora de afaceri din 2023 sau 2024.

Totodată, Mega Image va trebui să ofere fur­nizorilor mari o estimare a volumelor de a­chi­ziţii pentru următoarele 12 luni. În plus, va menţine condiţiile comerciale existente pentru anul 2025, odată cu implementarea tranzacţiei. 

De asemenea, Mega Image trebuie să ce­sioneze 87 de magazine din 44 de localităţi în care activităţile Mega Image şi Profi se supra­pun şi ar putea conduce la reducerea posibi­lită­ţilor de alegere ale consumatorilor, înlătu­rându-se, astfel, orice posibile îngrijorări ale autorităţii de concurenţă.

Chiriţoiu a explicat că cele peste 80 de ma­ga­zine trebuie vândute sau închise pentru a evi­ta o cotă de piaţă prea mare, adică să nu existe o pondere mare în totalul vânzărilor sau un nu­măr prea mare de magazine. O altă opţiune ar fi crearea unui brand nou pentru magazinele exis­tente. Ahold Delhaize a spus că va ceda concu­renţilor săi o serie de magazine.

Profi este unul dintre cei mai mari retaileri de pe plan local din perspectiva cifrei de afaceri (2,6 mld. euro în 2023) şi din perspectiva reţelei (peste 1.700 de magazine), iar Mega Image, de asemenea, este unul dintre marii jucători din piaţă după venituri (2 mld. euro în 2023) şi număr de magazine (circa 1.000 de magazine).

Astfel, Profi şi Mega Image, cele două reţele locale, au generat împreună afaceri de 4,6 miliarde de euro anul trecut, reprezentând aproximativ 20% din comerţul modern şi între 13% şi 15% din comerţul alimentar din România. Cu aproape 2.700 de magazine şi unităţi de proximitate, acestea deţin 60% din piaţa comerţului modern din ţară. Tranzacţia în curs ar plasa Mega Image în vârful pieţei de retail local în 2025, concurând direct cu liderul actual, Lidl, care a raportat o cifră de afaceri de 4,5 miliarde de euro şi un număr de peste 400 de magazine în România în 2023.

Profi operează 1.751 de magazine în întreaga ţară în prezent şi a încheiat anul financiar în iunie 2024 cu vânzări de 2,7 miliarde de euro.

Grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, a anunţat în octombrie 2023 că vrea să preia Profi în România de la MidEuropa Partners. Mid Europa Partners a intrat în acţionariatul Profi la final de 2016, când a plătit peste 530 mil. euro pentru retailerul care avea atunci circa 500 de supermarketuri şi magazine de proximitate modernă. Vânzătorul a fost un alt fond, Enterprise Investors. La momentul acela, a fost cea mai mare sumă plătită de un investitor financiar pentru o companie din România. Sub umbrela Mid Europa Partners, businessul Profi s-a triplat, la fel şi reţeaua de magazine.

Ahold Delhaize, grupul care deţine Mega Image, a intrat pe piaţa din România în anul 1995, prin deschiderea primelor magazine Mega Image. Iniţial, compania s-a concentrat pe dezvoltarea unui lanţ de supermarketuri în zonele urbane, iar de-a lungul timpului Mega Image s-a extins şi a devenit un jucător major pe piaţa de retail din România.

Ahold Delhaize este unul dintre cele mai mari grupuri de retail alimentar din lume şi lider atât în supermarketuri, cât şi în comerţul electronic, care ajung la 63 de milioane de clienţi în Statele Unite, Europa şi Indonezia. Are peste 400.000 de angajaţi în 7.716 magazine alimentare şi de specialitate.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.