Micii antreprenori aşteaptă spaţiile libere din centrul Capitalei. Primăria spune că va căuta chiriaşi pentru 642 de spaţii comerciale în zona centrală.„Să vedem preţurile de pornire. De mult ne uitam la un spaţiu în zona Cişmigiu, ar fi un vad bun“
Antreprenorii care până acum au întâmpinat probleme în identificarea unor spaţii în zone bune ale Capitalei unde să-şi ancoreze businessurile se uită cu interes, de câteva zile, la proiectul lansat de primăria Bucureştiului, prin care instituţia vrea să organizeze licitaţii cu strigare pentru închirierea spaţiilor comerciale goale.
♦ Primăria spune că există 642 de spaţii comerciale, cu o suprafaţă de 65.600 mp, în zone centrale, lăsate în paragină, neutilizate, care generează cheltuieli administrative foarte mari şi care provoacă o imagine degradantă pentru oraş ♦ „Toate aceste spaţii cu altă destinaţie trebuie întreţinute, igienizate şi puse în siguranţă“, se arată în proiectul publicat pe site-ul Primăriei Municipiului Bucureşti ♦ Decizia de a aloca un spaţiu unui retailer nu trebuie însă să se bazeze în întregime pe cine plăteşte preţul cel mai mare, ci primăria să se preocupe să aducă chiriaşi care pot creşte traficul stradal, spun consultanţii imobiliari.
Antreprenorii care până acum au întâmpinat probleme în identificarea unor spaţii în zone bune ale Capitalei unde să-şi ancoreze businessurile se uită cu interes, de câteva zile, la proiectul lansat de primăria Bucureştiului, prin care instituţia vrea să organizeze licitaţii cu strigare pentru închirierea spaţiilor comerciale goale.
„Ne-ar interesa un astfel de spaţiu. Formula noastră are succes, sigur ar funcţiona şi în spaţii alternative. Vom vedea în funcţie de oportunităţi şi, în funcţie de dimensiunea spaţiilor disponibile, vom calibra şi logistica necesară. Cred că ţine de localizare, mărime şi chirie“, spune Cosmin Racoltă, un antreprenor care deţine, împreună cu un alt asociat, Alexandru Hirjoghe, cafeneaua Buimac pe strada Icoanei din Bucureşti şi care vizează extinderea cu spaţii noi.
Ei vor să adauge în oferta localului şi ciocolată, sandvişuri, produse de patiserie, astfel că un spaţiu mai generos ar fi binevenit.
„Luăm în calcul să mergem într-un spaţiu central, de mult ne uitam la unul în zona Cişmigiu, ar fi un vad bun, mai ales pentru turişti. Ar trebui însă să ştim care sunt preţurile de pornire, noi fiind o afacere mică. Însă ne surâde, tot timpul ne-am gândit la o locaţie centrală“, spune Mari Matei, cofondatoarea businessului MiT Burgărie, un local specializat un burgeri, amplasat în prezent în Popeşti-Leordeni.
La începutul lunii august 2022, Primăria Municipiului Bucureşti a postat un proiect de hotărâre privind aprobarea regulamentului-cadru pentru închirierea prin licitaţie publică cu strigare a unor spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă aflate în Administraţia Fondului Imobiliar (AFI).
„Prezentul proiect de hotărâre este deosebit de necesar, având în vedere faptul că, în prezent, 65.598,26 mp este suprafaţa totală a 642 de spaţii cu altă destinaţie libere, aflate în patrimoniul Capitalei, spaţii situate în zone centrale, dar lăsate în paragină, neutilizate, care generează cheltuieli administrative foarte mari şi care provoacă o imagine degradantă pentru oraş. Toate aceste spaţii cu altă destinaţie trebuie întreţinute, igienizate şi puse în siguranţă“, se arată în proiectul publicat pe site-ul Primăriei Municipiului Bucureşti.
Regulamentul menţionează că spaţiile vor fi împărţite pe loturi, în funcţie de zonele în care sunt localizate imobilele, conform Zonării Fiscale de la nivelul Municipiului Bucureşti. Într-o primă etapă, se va anunţa preţul de pornire a licitaţiei de la care începe strigarea, iar dacă unele spaţii nu sunt licitate, procedura se va relua.
Consultanţii imobiliari sunt de părere că decizia Primăriei Capitalei de a scoate la licitaţie publică de închiriere pe o durată de cinci ani a unor spaţii comerciale din centrul Bucureştiului este bună, având în vedere contextul economic actual, dar şi necesitatea de a creşte veniturile bugetare şi de a reduce cheltuielile generate de întreţinerea şi protejarea spaţiilor.
„Primăria Capitalei nu este la prima intenţie de a organiza o astfel de licitaţie publică, însă a îmbunătăţit procesul, propunând acum o procedură clară şi transparentă, astfel încât procesul de organizare a licitaţiilor şi încheiere a contractelor să se finalizeze la termen şi fără blocaje. În plus, a eliminat posibilitatea de înstrăinare sub orice formă (inclusiv subînchiriere) a spaţiului închiriat, ceea ce elimină intermedierile la un preţ mult mai ridicat faţă de cel contractual“, spune Ramona Hîrnea, leasing manager pe zona de retail în cadrul companiei de consultanţă imobiliară CBRE Romania.
Ce este însă vital pentru ca retailul stradal să funcţioneze, adaugă ea, este ca decizia de a aloca un spaţiu unui retailer să nu se bazeze în întregime pe cine plăteşte preţul cel mai mare, ci primăria să se preocupe să aducă acei chiriaşi care pot creşte traficul stradal, precum în malluri, iar în timp să poată creşte şi chiriile, pentru ca spaţiile respective să devină foarte dorite de comercianţi.
„Pentru a realiza acest lucru, este nevoie să treacă cel puţin un ciclu de închiriere, iar numele, reputaţia şi atractivitatea chiriaşilor să fie luate în considerare. Cu această strategie, cu siguranţă, beneficiile vor fi mult mai mari decât în cazul în care spaţiile se alocă doar pe bază de preţ.“
În final, câştigaţi ar trebui să fie locuitorii Capitalei, dar şi turiştii, care vor avea astfel oportunităţi noi de relaxare şi cumpărături.
Printr-o astfel de schimbare, aspectul şi atractivitatea zonelor centrale ar fi considerabil îmbunătăţite, aducând Bucureştiul la un nivel mai apropiat de alte capitale europene, unde retailul stradal este mult mai bine dezvoltat şi reprezintă o componentă comercială şi socială importantă.
Propuneri privind proiectul primăriei pot fi adresate până pe 25 august 2022.
„Pentru cei interesaţi, există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 19 septembrie 2022“, se mai arată pe site-ul instituţiei.
Potrivit datelor din piaţa imobiliară, zona centrală a Capitalei, care, dincolo de zona Unirii, se extinde şi către Universitate şi Calea Victoriei, vine cu chirii de 45 de euro pe metru pătrat pentru spaţii stradale, care suportă diferenţe în funcţie de suprafaţă şi de poziţionare.
Până la închiderea ediţiei, reprezentanţii primăriei nu au răspuns solicitării ZF referitoare la adresele exacte ale spaţiilor avute în vedere.
După publicarea anunţului pe site-ul primăriei, au apărut imediat comentarii ale mai multor cetăţeni care spun că sunt interesaţi de procedura închirierii spaţiilor comerciale, unii dintre ei indicând şi terenurile exacte pe care le au în vedere.
Măsura primăriei vine după ce zona centrală a Capitalei, în special în jurul Pieţei Unirii şi al Pieţei Universităţii, s-a degradat puternic în ultimii ani, iar multe spaţii comerciale stau goale, pline de gunoaie, transformându-se în adăpost pentru oamenii străzii.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro