Misterele pieţei RCA continuă. Preţurile pentru o poliţă RCA au crescut cu între 15% şi 46% din aprilie 2023 până în prezent. Ce se întâmplă de fapt cu preţurile şi cum au crescut atât de mult în perioada unei plafonări?

Autor: Mircea Nica Postat la 12 mai 2024 91 afişări

Piaţa asigurărilor RCA, motorul întregii industrii a asigurărilor din România, pare că în continuare dă semne de turbulenţe, de data aceasta printr-o anomalie a preţurilor la poliţele RCA, care deşi sunt limitate printr-o formă de plafonare, continuă să crească între 15% şi 46%, în condiţiile în care clasa de bonus-malus începe să devină inutilă.

Preţul unei poliţe RCA pentru exemplul simulat şi analizat de ZF a înregistrat creşteri între 15% şi 46% pentru aceeaşi maşină, condusă de acelaşi şofer, în loc să i se micşoreze nivelul primei de asigurare, având în vedere o clasă de bonus-malus B3 în prezent faţă de B2 în aprilie 2023 Cât de eficient mai este sistemul de bonus-malus în condiţiile în care pe măsură ce clasa de bonus, respectiv reducerea aplicată preţului unei poliţe RCA, creşte, tariful creşte şi el?

Piaţa asigurărilor RCA, motorul întregii industrii a asigurărilor din România, pare că în continuare dă semne de turbulenţe, de data aceasta printr-o anomalie a preţurilor la poliţele RCA, care deşi sunt limitate printr-o formă de plafonare, continuă să crească între 15% şi 46%, în condiţiile în care clasa de bonus-malus începe să devină inutilă.

Pentru a avea o imagine de ansamblu, ZF a efectuat simulări pe anumite platforme de brokeraj luând ca exemplu acelaşi autovehicul şi acelaşi şofer analizat în luna aprilie 2023, momentul în care a început plafonarea tarifelor RCA. Astfel, pentru un autovehicul, marca Renault Megane, fabricat în anul 2016, cu o capa­citate cilindrică a motorului de 1.600 cmc, cu o putere de 140 cai, condus de un şofer cu vârsta cuprinsă între 25 şi 30 de ani, cu o clasă de bonus-malus B3, însemnând o reducere a nivelului de primă de 15% a primei de bază, ofertele asigurătorilor RCA pleacă de 1.976 lei pentru o perioadă de 12 luni şi ajung până la peste 3.900 lei.

Dintre ofertele primite pe baza si­mulării efectuate de ZF pe unele platforme de brokeraj, Groupama, liderul pieţei asigurărilor, dar şi cel mai mare asigurător RCA, a transmis un preţ de 1.976 lei, nivelul fiind cu 23% mai mare faţă de aprilie 2023, Asirom a transmis un tarif de 2.063 lei, cu 19% mai mare decât în aprilie anul trecut, Generali a trimis o ofertă de 2.627 lei, în foarte uşoară scădere cu 0,1% faţă de aprilie anul trecut, Omniasig a transmis o ofertă de 2.628 lei, similară cu cea de la Generali, dar cu 16% mai mare faţă de tariful oferit în aprilie 2023, Hellas Direct a transmis un preţ de 2.767 lei, cu 46% mai mare faţă de aprilie 2023, Axeria Iard a transmis un tarif de 3.646 lei, cu 15% mai mare faţă de aprilie 2023, iar Grawe a transmis un preţ de 3.985 lei, cu 31% mai mare decât luna aprilie a anului trecut. În cazul Allianz-Ţiriac, platformele de brokeraj nu au oferit un calcul al tarifului pentru exemplul prezentat de ZF.

Comparaţia cu luna aprilie a anului trecut este relevantă din cauză că acela a fost momentul în care s-a instituit forma de plafonare aprobată de Guvern a tarifelor RCA practicate de asigurători. În acelaşi timp, trebuie luat în considerare faptul că preţurile oferite de asigurătorii RCA pentru acest exemplu în urmă cu un an, avea o clasă de bonus-malus B2, însemnând o reducere de 10% a primei de bază, iar acum clasa de bonus-malus a crescut la B3, însemnând o reducere de 15%, în schimb se observă creşteri consistente a preţurilor.

Exemplul prezentat de ZF este strict pentru acest caz. Preţurile poliţelor RCA variază în funcţie atât de autovehiculul şi specificaţiile acestuia, cât şi vârsta şoferului, localitatea din care face parte, la care se adaugă şi alte criterii de risc diferite de la un asigurător la altul.

Pe baza acestui exemplu, surse din piaţa asigurărilor au explicat pentru ZF că de fapt asigurătorii aveau avizat un tarif de bază maximal, iar anterior plafonării ofertele polielor RCA nu se duceau la nivelul maxim, tocmai pentru a lăsa o marjă de creştere în caz de nevoie.

S-a modificat tariful de bază. Dacă luăm în calcul şi clasade bonus, creşterea este şi mai mare. Explicaţia este că asigurătorii au un tarif de bază maximal avizat. De exemplu ei aveau avizat 100 lei, dar foloseau 60 de lei. Având în vedere că nu trebuie să crească tariful de bază decât cu cel mult 6,8%, ei s-au dus la maxim. Plafonarea a fost mai mult de ochii lumii. În 2023 unii asigurători au făcut profituri istorice. Trendul de creştere nu cred că va mai continua pentru că deja ne aflăm la un nivel mult prea mare şi nu ar face sens. S-ar putea să mai fie ceva reduceri pe anumite categorii care sunt profitabile, dar după ce se va încheia plafonarea”, au explicat surse din piaţă pentru ZF.

Dacă înainte de perioada de plafonare tarifele poliţelor RCA pentru anumite exemple similare cu cel analizat de ZF se puteau duce până aproape de 1.000 lei şi foarte rar dacă nu deloc sub 1.000 lei pentru o poliţă RCA pe 12 luni, acum se observă că discrepanţa dintre ce mai mare preţ al unei poliţe RCA şi cel mai mic preţ oferit de asigurători se îngustează, dar spre un nivel superior.

Conform tarifelor de referinţă a poliţelor RCA publicate de ASF şi calculate de KPMG, creşterile luate în calcul a preţului poliţelor RCA, justificate de o ajustare în contextul mediului inflaţionist arată creşteri uşoare de până la 6,8%, în unele cazuri, pe anumite segment înregistrându-se chiar scăderi.

Scopul unei plafonări este de a menţine preţurile la un anumit nivel astfel încât impactul unui context de creşteri a preţurilor să nu afecteze semnificativ clienţii din piaţa respectivă. Forma hibridă de plafonare instituită nu a ajutat nici şoferii care în continuare au fost surprinşi de noi creşteri a tarifelor RCA şi nici piaţa care în continuare îşi arată anomaliile unei lelgislaţii care nu a fost bine pusă la punct în ultimii ani.

Este o nouă metodă de selectare a clientelei pe zona RCA sau mingea pică de fapt în terenul platformelor de brokeraj?

În legătură cu anomaliile şi misterele din piaţa RCA, ZF a efectuat o a doua simulare în care a luat ca exemplu un pensionar, care deţine un autovehicul, marca Dacia Logan, dar care nu este din Bucureşti. Pe lângă faptul că la o clasă de bonus-malus B6, însemnând o reducere de 30% a primei de bază, nivelul preţului unei poliţe RCA pe 12 luni este de la 902 lei, până la peste 1.400 lei, dintre cei 8 asigurători RCA interogaţi de platforma de brokeraj pentru oferte, doar 4 au transmis preţul pentru o poliţă RCA pe 12 luni, în timp ce restul au apărut în grafic cu mesajul Asigurătorul nu a returnat tarif.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
piata RCA,
polita RCA,
plafonaree,
bonus,
asiguratori

Citeşte pe prosport.ro

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.