Nemţii chiar se înarmează. Unul dintre cei mai mari producători auto germani vrea să înceapă să producă arme
Volkswagen ia în considerare construirea de echipamente militare pentru armata germană, ca parte a eforturilor Europei de reînarmare, scrie puternicul cotidian britanic The Telegraph.
Oliver Blume, directorul general al celui mai mare producător auto din Europa, a spus că firma nu a fost încă abordată de parteneri potenţiali, dar este dispusă să „analizeze conceptele”.
Declaraţiile sale vin în contextul unei schimbări de direcţie spre reînarmarea Germaniei – determinată de temerile că Statele Unite, conduse de Donald Trump, îşi retrag sprijinul faţă de continent – schimbare care a determinat producători precum Rheinmetall şi KNDS Group să reconvertească fabrici de piese auto pentru a produce arme.
Potrivit economiştilor, fabricile auto din Germania dispun de capacitate neutilizată, dat fiind faptul că exporturile auto ale Germaniei s-au înjumătăţit faţă de nivelul de dinaintea pandemiei de Covid.
Întrebat marţi dacă VW, care îşi operează fabricile sub capacitatea maximă, este deschisă la ideea de a produce echipamente militare, Blume a declarat:
„În primul rând, cred că, având în vedere situaţia geopolitică actuală, ceea ce vedem acum în Germania şi Europa reprezintă deciziile corecte – în sensul că trebuie să investim mai mult pentru a fi din nou în siguranţă.
Nu purtăm discuţii specifice despre ce poate face Volkswagen. Părerea mea este că, dacă ar exista opţiunea unor vehicule militare în viitor, ar trebui să analizăm conceptele.
Am mai făcut asta în trecut. Grupul Volkswagen are competenţe în domeniul auto. Suntem gata să oferim consultanţă şi expertiză.
Dar, în stadiul actual, totul este deschis şi iniţiativele vor fi lansate mai degrabă de industria de apărare.”
Creşterea cererii, determinată de perspectiva reînarmării Europei, a făcut ca acţiunile companiilor de apărare germane să urce, pe măsură ce acestea îşi accelerează producţia.
Pe acest fond, unele fabrici auto din Germania sunt reconvertite pentru a produce arme, într-un context în care producătorii europeni se confruntă cu o piaţă care nu şi-a revenit la nivelul dinaintea pandemiei.
Din 2019, numărul de autoturisme noi vândute în Uniunea Europeană a scăzut de la 15,1 milioane la 10,6 milioane, potrivit Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile.
Exporturile anuale de maşini ale Germaniei s-au înjumătăţit, ajungând la aproximativ 1,2 milioane de unităţi, pe fondul unei concurenţe puternice din partea Chinei – care este acum cel mai mare exportator de maşini din lume.
Sander Tordoir, economist-şef la Centrul pentru Reforma Europeană, a declarat că producţia de echipamente militare ar putea reprezenta „o nouă linie de afaceri” pentru constructorii auto aflaţi în dificultate.
El a adăugat că promisiunile de a stimula cererea internă germană prin relaxarea regulilor bugetare privind „frâna datoriilor” şi prin lansarea de stimuli guvernamentali nu sunt suficiente pentru a readuce fabricile la capacitate maximă.
„Pot face ambele lucruri. Germania şi-a pierdut jumătate din exporturile nete de maşini, deci există multă capacitate neutilizată care poate fi folosită pentru producţia de vehicule electrice şi echipamente militare”, a spus Tordoir.
Declaraţiile lui Blume au fost făcute în contextul în care VW a raportat o scădere de 15% a profiturilor şi a avertizat că este puţin probabil ca anul acesta să înregistreze o creştere, în timp ce se pregăteşte să producă mai multe maşini electrice.
Volkswagen a raportat un profit de 19,1 miliarde de euro pentru 2024, în scădere faţă de 22,5 miliarde în anul precedent.
Totodată, VW se pregăteşte şi pentru impactul tarifelor impuse de Trump asupra Canadei şi Mexicului, unde compania produce o parte dintre maşinile sale.
În acelaşi timp, compania trece printr-o transformare radicală pentru a deveni mai competitivă în faţa brandurilor chineze – un proces care implică reducerea a 35.000 de locuri de muncă.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro
-
Ce mai face George Soros la 94 de ani, „inamicul public" numărul 1 din România. Cine este Alexander Soros, urmașul lui, care a fost decorat de fostul președinte american Joe Biden în locul tatălui său. Scott Bessent, mâna dreaptă a lui Soros, alături de care a prăbușit lira sterlină, e acum ministru de Finanțe în SUA