Noi companii aeriene in România. Care sunt comapaniile ce se luptă sa umple locul lăsat liber după căderea Blue Air

Autor: Miruna Diaconu Postat la 05 august 2023 21487 afişări

Noi companii aeriene in România. Care sunt comapaniile ce se luptă sa umple locul lăsat liber după căderea Blue Air

Piaţa românească a aviaţiei nu era foarte dezvoltată nici înainte, însă căderea Blue Air a lăsat un loc liber şi mai mare în piaţă, pe care fie îl vor acoperi cei mai mari jucători din piaţă, anume Wizz Air şi Ryanair, fie vor reuşi să câştige din cota de piaţă şi micile companii care au apărut pe cerul românesc.

♦ Pe piaţa aviatică locală au început să apară tot mai multe nume noi, fie că e vorba de mici jucători regionali care au intrat şi în România, fie de companii româneşti care abia au fost înfiinţate sau şi-au schimbat direcţia de business şi au introdus curse regulate.

HiSky, SkyUp, AirConnect şi DAN Air sunt doar câteva dintre companiile care şi-au făcut apariţia în ultimii ani pe piaţa locală, unii fiind concentraţi doar pe zborurile charter, în timp ce alţii au introdus curse regulate de pe aeroporturile locale.

Piaţa românească a aviaţiei nu era foarte dezvoltată nici înainte, însă căderea Blue Air a lăsat un loc liber şi mai mare în piaţă, pe care fie îl vor acoperi cei mai mari jucători din piaţă, anume Wizz Air şi Ryanair, fie vor reuşi să câştige din cota de piaţă şi micile companii care au apărut pe cerul românesc.

HiSky, SkyUp, AirConnect şi DAN Air sunt doar patru dintre companiile care şi-au făcut apariţia în ultimii ani pe piaţa locală, unii fiind concentraţi doar pe zborurile charter, în timp ce alţii au introdus curse regulate de pe aeroporturile locale.

HiSky a fost înfiinţată în 2020 în Republica Moldova, în cel mai dificil an pentru industria aviatică, de Iulian Scorpan. În pofida provocărilor, pandemia a ajutat la dezvoltarea companiei, având acces la aeronave mai noi. Iulian Scorpan a fost director în cadrul AirMoldova, fosta companie de stat a Moldovei, iar în 2018 şi-a încetat activitatea la operatorul aerian, apoi a ales să îşi deschidă propria companie.

Compania a deschis prima bază din România la Cluj, fiind a doua bază a aeroportului după cea de la Chişinău. În prezent, HiSky are o a doua bază pe Aeroportul Otopeni din Bucureşti. Compania operează atât curse regulate, cât şi curse charter.

Anul trecut, turoperatorul ucrainean JoinUp şi-a început activitatea pe plan local. Grupul Join Up a pornit din Ucraina, iar companiile sub acest brand distribuie pachete turistice prin intermediul a 10.000 de agenţii de turism pe pieţele din Ucraina, Moldova, Kazahstan, Estonia, Letonia şi Lituania, unde are deja prezenţă. Grupul Join Up a avut o cifră de afaceri de 400 milioane de dolari. Destinaţiile din portofoliul turoperatorului sunt operate de SkyUp Airlinesc, compania aeriană din grupul JoinUp. SkyUp Airlines dispune de 12 aeronave Boeing 737 cu o vechime medie de 14 ani.

O altă companie aeriană care şi-a început activitatea recent este AirConnect, înfiinţată la sfârşitul anului 2021 şi care a început operarea primelor curse în primăvara acestui an. Compania are în acţionariat nume precum precum Tudor Constantinescu, care este şi CEO al companiei, Ivaşcu Dorin, dar şi agenţia de turism Karpaten, controlată de Gheorghe Mărginean, conform platformei Termene.ro.

Tudor Constantinescu are o experienţă vastă în industria aeriană locală. El a fost unul dintre cei care au pus bazele companiei Blue Air - Airline Management Solutions, care a preluat, în schimbul a 6 mil. lei, brandul şi activitatea Blue Air, primind şi licenţa pentru transport aerian. În 2019, el şi Luciana Păunescu şi-au vândut acţiunile.

În 2020, Tudor Constantinescu a preluat mandatul de CEO al Anima Wings, compania aeriană parte din Memento Group, în care se află şi agenţia de turism Christian Tour, controlată de Cristian Pandel.

În administrarea companiei Air Connect este şi Dorin Ivaşcu, care este şi preşedinte al consiliului de administraţie al Air Connect Aviation Group, potrivit Termene.ro.

Dorin Ivaşcu controlează Aeroportul Tuzla, prin compania Regional Air Services (RAS). De asemenea, Dorin Ivaşcu a lucrat timp de mai mulţi ani la Tarom, însă astăzi se află în acţionariatul sau conducerea a opt companii, printre care şi Aeroportul Caransebeş, cât şi brokerul de asigurare Millenium Insurance Broker, companie al cărei acţionar majoritar este reţeaua de mobilitate Autonom Services.

Din acţionariatul companiei Air Connect mai fac parte şi Alin Creţu, Florin Necula, Cosmin Pop, cât şi Karpaten Outgoing, parte din grupul Karpaten, controlat de familia Mărginean.

Compania operează curse în special între aeroporturile locale, cât şi cele regionale, având o flotă formată din două aeronave ATR, care nu permit deplasarea pe distanţe mai lungi. Ambiţiile companiei sunt de a deveni un jucător regional important.

DAN Air este cea mai nouă apariţie pe cerul României, care a început operarea zborurilor în luna iunie a acestui an de pe Aeroportul Braşov, cel mai nou terminal local şi singurul aeroport construit în ultimii 50 de ani. Compania aeriană fondată de fostul pilot Dan Iuhas a fost înfiinţată în 2017 sub numele de Just Us Air, însă în 2021 s-a rebranduit în DAN Air. Compania aeriană a început operarea zborurilor regulate în acest an, până atunci a închiriat aeronavele, încă din 2018, pentru companii precum TUI, Wizz Air, Transavia, Jazeera Airways.

În prezent, compania are o flotă formată din patru aeronave Airbus, însă operează cursele regulate cu o singură aeronavă, iar celelalte trei sunt închiriate companiei Air Serbia. Compania a introdus curse regulate pentru că şi-a dorit diversificarea portofoliului.

DAN AIR este singura companie care operează la Braşov, încă de la deschiderea aeroportului, curse regulate către Nurnberg, Stuttgart, Munich, Bruxelles, Barcelona, Londra, Malaga, Madrid şi Valencia.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.