Nu mai găsim candidaţi. Cum îşi trag singure companiile un glonte în cap
Companiile, angajatorii se plâng peste tot şi la toată lumea că nu mai găsesc candidaţi pentru poziţiile libere, dar acest lucru începe să se întoarcă împotriva lor ca un bumerang.
Bogdan Badea, CEO al eJobs, cea mai mare platformă online de anunţuri de recrutare, spune: „Vedem din ce în ce mai mult cum scade interesul companiilor, al investitorilor de a mai posta anunţuri de recrutare. Acest lucru a început din 2018 şi continuă în 2019. Principalul motiv este că au auzit în piaţă că nu se mai găsesc candidaţi şi deci nu mai are sens să mai caute nici ele”. Acest lucru s-a răspândit peste tot, în fiecare birou, în fiecare firmă, pe fiecare chat sau intranet, încât România este văzută acum ca o piaţă de forţă de muncă secată, unde nu mai are rost să vii, să investeşti şi să faci business, pentru că nu mai ai cu cine. Este adevărat că nu mai găseşti candidaţi aşa de uşor, spune Bogdan Badea, dar dacă vrei să angajezi, dacă vrei să găseşti candidaţi, într-un final poţi realiza acest lucru. Totul depinde de cât şi ce oferi. „Dacă plăteşti peste media pieţei şi eşti o companie nouă, ai toate şansele să găseşti angajaţi”, spune Bogdan Badea.
După modelul Dorel, celebrul personaj care caricaturizează meseriaşul român, de au ajuns părinţii să nu mai vrea să-şi trimită copiii la şcolile de meserii pe motiv că râde lumea de ei, acum companiile şi-au tras singure un glonte în cap, promovând o politică de genul că nu găseşti candidaţi, situaţie care a ajuns să fie crezută de toată lumea şi să alunge investitorii.
Într-adevăr, nu se mai găsesc candidaţi în condiţiile trecute, de acum 10 ani, când pentru fiecare poziţie deschisă era coadă. Salariile au crescut, la fel ca pretenţiile. Dar dacă ai neapărat nevoie de angajaţi, pentru că ai proiecte care permit plata unor salarii mai mari, peste piaţă, sigur poţi să găseşti ceea ce cauţi. Companiile care găsesc cel mai uşor candidaţi şi-au dezvoltat constant şi perseverent brandul de angajator. Aici intră multinaţionalele şi de aceea sunt prima opţiune pentru noua generaţie. Dacă nu ai investit în acest brand de angajator, care să fie mai mult decât un nume, nu eşti în faţă pe lista candidaţilor. Dacă fiecare lucrează intern sau cei care au lucrat acolo nu te vorbesc de bine, ci dimpotrivă, şansele de a atrage oameni şi talente se reduc foarte mult.
Oamenii cred mai mult ceea ce spun alţi oameni şi de aceea obiectivitatea nu există. Românilor le place să muncească mai mult pentru companii străine pentru că mediul de lucru este mai aşezat, spune Bogdan Badea de la eJobs. Dacă bârfa dintr-o companie nu este pozitivă, acest lucru se va vedea în percepţia externă. Multinaţionalele lasă loc de bună ziua atunci când pleacă un angajat, iar la fel, un angajat lasă loc de bună ziua când pleacă, pentru că nu se ştie când ar putea să se întoarcă.
În companiile antreprenoriale româneşti plecarea angajaţilor este văzută ca o trădare şi nu te mai întorci niciodată. Cu asemenea politică, într-o piaţă a muncii secată, plaja de atragere de candidaţi se reduce semnificativ. Pentru că toată lumea te vorbeşte de rău, rezultatul unui proces de recrutare ar putea să fie zero. Angajaţii nu mai vor să stea în companii decenii, ca bunicii şi părinţii lor, şi de aceea caută în permanenţă noi oportunităţi, noi joburi şi noi salarii.
Lumea este atrasă de locurile unde altă lume, unde alţi corporatişti vorbesc de bine despre locul în care muncesc. Iar acest lucru contează cel mai mult când, pentru salarii similare sau o diferenţă de 10%, trebuie să se ia o decizie. Cu cât companiile vor spune mai mult că nu găsesc angajaţi, cu atât percepţia asupra pieţei muncii din România se va înrăutăţi şi chiar nu vor mai găsi candidaţi.
Este foarte uşor să treci într-un PowerPoint, în dreptul României, ca puncte slabe lipsa de candidaţi, piaţa muncii tensionată şi cu pretenţii, deşi la puncte tari poţi să treci că salariile sunt în continuare mult mai mici decât cele din occident.
Investitorii trăiesc şi prin percepţii, prin ceea ce aud, prin ceea ce citesc, iar rezultatul este pe măsură. Dorel a făcut ca meseria de meseriaş să n-o mai dorească nimeni, aşa cum plângerile angajatorilor, ale companiilor că nu mai găsesc candidaţi a făcut ca piaţa muncii chiar să nu mai aibă candidaţi.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro