O discuţie cu Christina Meinl, reprezentanta celei de-a cincea generaţii a familiei care dezvoltă Julius Meinl: Despre tradiţie şi modernitate, înainte de un tradiţional bal vienez
În universul balurilor vieneze, o rochie care lasă glezna la vedere este considerată scurtă şi poate împiedica participarea la bal, iar pantofii care nu sunt negri, lăcuiţi, îl pot lăsa şi aceştia la intrare pe doritorul de ritmuri de vals, chiar dacă a plătit mai mult de 150 de euro pentru bilet. Acestea sunt doar câteva dintre regulile desprinse dintr-o altă epocă, dar care aduc an de an în capitala austriacă turişti dornici să experimenteze întoarcerea în timp. Nicio altă ţară nu organizează baluri la fel de festive ca Viena, iar evenimentele tradiţionale încântă atât localnicii, cât şi oaspeţii din întreaga lume - mai mult de 400 de baluri au loc în Viena în fiecare iarnă, atrăgând iubitori de daons din toate categoriile sociale. Atmosfera specială este creată aici de programul ceremonial şi obiceiurile curţii, care datează din secolul al XVIII-lea: există coduri vestimentare respectate cu stricteţe de participanţi, o fanfară de deschidere, sosirea debutanţilor (tineri care îşi fac pe ritmuri de vals intrarea în societate) şi exclamaţia „Alles Walzer!” (Să dansăm cu toţii valsul!). Ai zice că în epoca AI şi a reţelelor sociale astfel de obiceiuri nu îşi mai au locul – dar iată că tradiţia balului vienez este una care încă rezistă în timp. „Alles!” a răspuns anul acesta chiar Christina Meinl, care purta o rochie albastru roial (creaţia unui designer austriac, aveam să aflu), la îndemnul de la debutul balului Kaffeesiederball – Balul Prăjitorilor de Cafea. Organizat în Palatul Hofburg din Viena, la începutul lunii februarie, evenimentul este susţinut an de an de brandul de cafea dezvoltat de familia Meinl şi aflat sub conducerea celei de-a cincea generaţii. Un context cum nu se poate mai potrivit decât pentru o discuţie cu Christina Meinl, chiar înainte de bal, despre tradiţie, inovaţie şi felul în care familiile din spatele brandurilor europene pot să găsească echilibrul între cele două.
1
Aţi comandat un espresso - câte beţi zilnic? Destul de multe, depinde de ziua respectivă. Dar unul dintre espresso-urile mele preferate este cel pe care îl beau la miezul nopţii, înainte de culcare. Soţul meu şi cu mine bem un espresso şi apoi dormim - observ că mulţi oameni sunt puţin surprinşi de acest obicei. Dar în rest, pe parcursul zilei, la birou, pe măsură ce trece ziua, beau cafea, dar nu doar espresso, uneori este cafea făcută la presa franceză, gustăm diferite tipuri de cafea, încercăm noi ediţii limitate. Deci nu trebuie neapărat să fie mereu un espresso; în acest caz este un espresso. Este întotdeauna vorba despre starea de spirit, despre moment. Cineva pe care îl cunosc a spus cândva: cafeaua îşi alege metoda de preparare, ceea ce îmi place, pentru că există cafele diferite. Dar când vin tipuri de cafea de origine nouă, le gustăm, apoi le gustăm în diferite moduri de preparare. Şi uneori există o metodă de preparare la care eşti uimit, la care corpul cafelei şi armonia ei sunt cu adevărat plăcute. De aceea spun adesea că nu vreau neapărat să definesc imediat cum trebuie preparată cafeaua, trebuie să o gustăm în diferite moduri.
2
La ce se referă sloganul companiei, „mai mult decât un moment”? „Mai mult decât un moment” înseamnă mai multe lucruri. Numărul unu: Cafeneaua Vieneză înseamnă, încă din secolul trecut, să-ţi acorzi timp, să stai lângă cafea. Stilul italian înseamnă să bei o cafea şi să pleci. Stilul vienez înseamnă să stai jos şi să te bucuri. Şi să creezi amintiri - este mai mult decât un moment. Toţi ne amintim o conversaţie, un râs, un contact vizual. Tot timpul sunt momente pe care ni le amintim. Şi evident, cu o moştenire de 160 de ani, (brandul nostru - n.red.) este mai mult decât un moment.
3
Este, desigur, frumos şi istoria mărcii este fascinantă.Dar care sunt provocările să fii în acest business de familie? În România nu sunt atât de mulţi reprezentanţi de generaţii noi care vor să preia afacerea de la părinţi. O consideră o povară sau vor să-şi aleagă propriul drum. Cum vedeţi această tranziţie generaţională? Iubesc cafeaua. Aşa că îmi place în fiecare zi ceea ce fac pentru că îmi place produsul. Şi cred că am noroc că îmi place produsul, că mă identific cu el. Cred că alte familii trebuie să se uite mereu la natura unei afaceri şi dacă tinerii doresc să fie în acel domeniu. Dar eu cred cu adevărat şi că ai o obligaţie. Dacă creşti într-un context ce aduce beneficii, atunci trebuie să faci şi ceva pentru asta. Nu există niciodată nimic gratuit în viaţă. Asta cred cu adevărat. Nimic nu este gratuit, aşa că trebuie să faci ceva pentru asta. Şi cred că asta este ceva ce trebuie să îi învăţăm şi pe copiii noştri. Trebuie să încerci, în mod ideal, să faci ceva de care să fii foarte pasionat. Ideal este să combini ceea ce îţi place să faci cu munca ta. Şi cred că asta încerc să fac, dar am norocul să spun că domeniul este distractiv, călătoresc, este interesant. Şi ce e mai frumos decât să ai o companie de familie atât de mult timp? Sunt adesea fascinată că această companie a văzut Primul Război Mondial, Al Doilea Război Mondial şi s-a schimbat de-a lungul anilor atât de mult. Şi acum este obligaţia noastră să o ducem spre următorii 150 de ani. Sunt uneori intrigată să spun - „a văzut atât de multe” . Ce va vedea în viitor de acum? Acum este şansa mea să formez compania pentru următorii 150 de ani. Îmi place asta.
4
Dar cred că aţi crescut cu această mentalitate. Vă amintiţi un moment special, o conversaţie cu familia despre preluarea afacerii sau un moment special cu ei legat de cafea? Cred că sunt, din nou, mai multe momente. Şi cred că este vorba despre respectul generaţiilor unele faţă de celelalte. Fratele meu şi cu mine suntem foarte privilegiaţi că tatăl nostru ne respectă foarte mult. Şi cred că (în acest tip de afacere, de familie - n.red.) trebuie avută conversaţia legată de care este cea mai bună variantă. Ambele generaţii trebuie să se privească în ochi cu respect şi să spună: Bine, care este următorul lucru de făcut? Şi vechea generaţie ar putea spune că unele lucruri sunt prea moderne. Şi apoi tânăra generaţie trebuie să spună: Da, dar vom încerca. Şi s-ar putea să eşueze. Şi asta este în regulă. Îmi amintesc că am mers la o fermă de cafea cu tatăl meu când eram foarte tânără. Îmi amintesc că am văzut produsul pentru prima dată, produsul prin care familia mea trăieşte de 160 de ani. Este fascinant.
Îmi amintesc de cupping cu tatăl meu. Îmi amintesc că am mers în Statele Unite şi am deschis prima cafenea cu el. Şi oamenii veneau de peste tot. Am fost în Chicago, oamenii veneau de peste tot – erau mai ales al doilea sau al treilea european al generaţiilor care mergeau în Statele Unite şi spuneau că îşi vor duce nepoţii acolo pentru că ce le-am oferit era o cafenea clasică, un serviciu la masă, ceea ce era neobişnuit în Statele Unite. Sunt multe momente plăcute, dar, de asemenea, multe momente provocatoare. Ştii, familia înseamnă şi provocări. Dar cred că, dacă vă trataţi unii pe alţii şi toate generaţiile se tratează reciproc cu respectul necesar, atunci este cel mai frumos lucru din lume. Şi dacă nu faceţi acest lucru, atunci toţi ştim poveşti în care nu funcţionează prea bine. Deci acesta este secretul succesului antreprenorial atunci când faci o afacere de familie, să ai respect în familie. Să ai un obiectiv comun şi să lucrezi către acel obiectiv. Ideal, trebuie să existe o idee de afacere bună.
Alles Walzer!
Cunoscută sub numele de capitala mondială a dansului de salon, Viena găzduieşte o pleiadă de baluri pe tot parcursul anului. Participanţii, îmbrăcaţi în rochii elegante şi costume fermecătoare, se dedică celebrului vals vienez şi altor dansuri tradiţionale, creând o atmosferă atemporală. Adunările festive ale Vienei păstrează o bogată moştenire şi oferă o platformă locuitorilor oraşului şi oaspeţilor internaţionali să se bucure de magia unei ere trecute. Julius Meinl susţine an de an Kaffeesiederball, Balul Prăjitorilor de Cafea, care a avut loc anul acesta în Palatul Hofburg din Viena, pe 2 februarie 2023. Literatura cafenelei vieneze a fost anul acesta centrul de interes al balului aflat la cea de-a 65-a ediţie, care a avut motto-ul „Cafea aleasă - poveşti din cafenea". În fiecare an, Kaffeesiederii vienezi transformă Hofburg Viena în „cea mai mare şi mai frumoasă cafenea din lume". Este unul dintre cele mai importante baluri ale sezonului balurilor vieneze şi o adevărată emblema a patrimoniului cultural al culturii cafenelei vieneze. Kaffeesiederball a fost întotdeauna unic datorită designului său artistic de înaltă calitate şi decorurilor elaborate, programului său strălucitor şi unei game muzicale imense, cu peste 17 orchestre şi formaţii în toate sălile Hofburg din Viena. Aproximativ 3.600 de invitaţi, provenind atât din mediul naţional, cât şi din cel internaţional, se bucură de splendoarea acestei nopţi strălucitoare de bal în fiecare an. Sursa: compania
Prima idee de afacere trebuie să fie una bună. În acest caz, nu am început businessul în această generaţie. Acesta este un lucru pe care l-am moştenit, ceea ce uneori găsesc chiar mai greu, pentru că trebuie să ai flexibilitate, lucrul care a funcţionat în trecut nu va funcţiona neapărat în viitor. Aşa că stau uneori şi mă gândesc, dacă aş începe această companie de la zero, cum aş face-o? Şi apoi mă gândesc, bine, nu este aceasta cea mai bună cale de dezvolta businessul şi astăzi? Cred că trebuie să gândeşti mereu proaspăt în fiecare zi. Nu trebuie să subestimezi niciodată concurenţa. Este uşor de spus şi ştim atât de multe nume de companii mari care au crezut că sunt invincibile. Nu au fost niciodată invincibile. Rămâi relevant. Rămâi relevant pentru consumatorul tânăr. Adesea îi întreb pe copiii mei adolescenţi ce cred, doar pentru a obţine acea viziune a unui tânăr. Acum sunt prea tineri să fie proprietari de afaceri, dar vor fi proprietarii de afaceri ai viitorului. Ascultă întotdeauna. Mergi mereu în piaţă şi ascultă pentru că ceea ce crezi stând la birou este una, ceea ce consumatorii, clienţii îţi spun este diferit. Fii deschis. Cred că acesta este secretul - să ai o idee de afacere bună. Şi când vine vorba de preluare, cred că provocarea este să rămâi modern şi să rămâi flexibil.
5
Dar ce credeţi că va fi mereu la fel? Ce alegeţi să păstraţi în această afacere şi care sunt cele mai recente inovaţii pe care vreţi să le implementaţi? Ceea ce vrem întotdeauna să păstrăm sunt valorile. Cred că valorile rămân aceleaşi. Această companie a avut întotdeauna cei mai buni oameni. Şi asta este ceva de care ţinem cont în ADN-ul nostru. Avem oameni aici care au lucrat prima, a doua, a treia generaţie în această companie. Şi, de asemenea, familii care lucrează cu noi de-a lungul generaţiilor. Şi cred că valorile reprezintă o mare parte în acest sens. Şi afacerea este sustenabilă. Acum sustenabilitatea merge într-o direcţie, dar eu cred cu adevărat că sustenabilitatea ţine de construirea unei afaceri pentru mai multe generaţii. Nu este vorba despre valoarea pe termen scurt. Gândeşti diferit. Gândeşti pe mai multe generaţii. Şi apoi, în ceea ce priveşte inovaţia, evident, încercăm multe lucruri. Am fost preşedinte al Asociaţiei Speciale de Decofeinizare. Există multe inovaţii care apar de acolo. Călătoreşti la campionatele mondiale şi vezi noile inovaţii şi apoi le lansezi şi tu. Le încerci cu câţiva oameni şi spui, te întrebi - le place sau nu le place? Cred că există multe inovaţii în jurul cafelei de origine. Există multe metode de preparare. Există cold brew. Există nitro brew. Există multe lucruri în cafea pentru că este unul dintre lucrurile care sunt relevante şi din ce în ce mai mulţi oameni din lume o consumă.
„Multe AFACERI încearcă să-şi aducă oamenii înapoi la birou. Aşa că încearcă să le ofere o cafea de calitate. Majoritatea a investit într-un aparat de făcut cafea acasă în perioada biroului de acasă şi în timpul pandemiei a crescut nevoia consumatorului pentru cafea de calitate. Sunt de părere că CRESC calitatea şi, de asemenea, nevoia de a avea grijă de condiţiile de mediu şi sociale la locul de muncă.”
Christina Meinl, Managing Director, Julius Meinl Austria
6
Există câteva articole în presa internaţională care numesc cafeaua „drogul preferat al capitalismului”. Ce părere aveţi despre asta? Este cel mai tranzacţionat produs după petrol. Adevărat. Şi afectează atât de multe mijloace de trai şi atâtea familii. Noi suntem aici pe partea de prăjire, dar există multe familii în cafea la originile ei. Aşa că afectează mulţi oameni. Şi cred că avem responsabilitatea de a ne asigura că pe întregul lanţ de valoare există valoare pentru toată lumea. Pentru că, altfel, tinerii nu vor vedea valoarea de a rămâne în industria cafelei şi vor merge în altă parte. Cred, de asemenea, că este un produs ce ţine de un stil de viaţă – în multe locuri din Asia, oamenii obişnuiau tradiţional să bea ceai şi trec foarte mult la cafea acum pentru că este şi vorba despre un stil de viaţă. Este mai mult decât doar produsul în sine. O bei pentru senzaţie. O bei, poate, pentru senzaţia pe care o ai, aşa cum vorbeam despre moment şi momentele memorabile. Influenţează multe familii. Trebuie să fim atenţi ca întregul lanţ de valoare să vadă asta.
7
Dar aţi vorbit despre consumator. Se schimbă consumatorul atât de mult? Pentru că este cafea. Adică tuturor le place cafeaua în Europa. Chinezii încep să o iubească. Se schimbă consumatorul atât de mult şi este nevoie de atât de multă inovaţie? Cred că necesitatea calităţii creşte. Pandemia a început tendinţa biroului de acasă, care se întoarce din nou. Dar la biroul de acasă, mulţi oameni au investit în maşinile lor de cafea de acasă. Deci calitatea cafelei băute acasă a crescut, ceea ce înseamnă că produsele pe care consumatorii doresc să le cumpere pentru maşinile lor de cafea de acasă a crescut. Şi vedem o tendinţă clară, în special în Europa, că există nevoia de calitate. Consumatorul, şi prin alte cafele, a ajuns să cunoască cu adevărat calitatea cafelei şi cere o cafea de calitate superioară oriunde bea cafea. Existau diferite ocazii de a bea cafea la birou. Multe birouri încearcă să-şi aducă oamenii înapoi. Aşa că încearcă să ofere o cafea de calitate. Mulţi oameni au investit într-o maşină de cafea acasă în timpul pandemiei şi a crescut nevoia lor pentru cafea de calitate. Sunt de părere că creşte calitatea şi, de asemenea, nevoia de a avea grijă de condiţiile de mediu şi sociale la locul de muncă. Cred că acestea sunt cele două tendinţe pe care le vedem acum. Oamenii sunt îngrijoraţi de schimbările climatice şi totul se reflectă în achiziţionarea de produse care nu afectează climatul atât de mult.
8
Sunt sigură că sunteţi familiarizată şi cu consumatorul român. Este el diferit faţă de consumatorii din alte părţi ale Europei? Nu vă pot spune exact care este portretul consumatorului român, dar un lucru pe care-l observ de fiecare dată când merg în România este cultura alimentară şi a băuturilor - cred că este frumoasă. Aveţi restaurante de înaltă calitate, mâncare şi băutură de înaltă calitate. Şi vedem o mare căutare pentru cafea de înaltă calitate. Aprecierea pentru cafea şi diferitele metode de preparare sunt foarte evidente. Îmi amintesc că am intrat într-o cafenea în Bucureşti. Am mers într-un colţ de clădire, faţada nu părea prea impresionantă. Am intrat şi am găsit însă cea mai bună maşină de cafea de pe piaţă. Şi cănile erau speciale şi am spus: „Wow, îmi plac cănile tale”. Şi proprietarul a spus: „Da, le-am adus din Australia pentru că mi se par frumoase”. Şi asta pentru mine simbolizează România. Aprecierea şi nevoia pentru mâncare şi băutură de înaltă calitate. Asta mi se pare fascinant. Şi există multe restaurante frumoase în România, spre deosebire de alte locuri. Asta înseamnă România pentru mine.
9
În ceea ce priveşte afacerile, aveţi planificate investiţii acolo sau în Europa Centrală şi de Est în perioada următoare? Investim în producţia noastră. Avem o instalaţie fotovoltaică. Şi în Italia, unde prăjim, folosim căldura din fabricile de prăjire pentru a răcori birourile vara şi a le încălzi iarna. Acestea sunt investiţiile pe care le facem la nivelul producţiei noastre. Şi în mod clar, în România, la nivel local, investim şi în maşini, investim într-un serviciu tehnic pentru a aduce cu adevărat cea mai bună calitate de cafea la client. Şi pentru noi aceasta reprezintă o investiţie. Este o investiţie în maşini, dar şi o investiţie în oameni, în formarea oamenilor. Unul dintre lucrurile pe care nu le întrebaţi, dar care mă fascinează, este că România este rezervorul nostru absolut de talente. Obţinem cele mai bune talente din grup din România, mai ales când vine vorba despre femei. Avem multe femei în poziţii de conducere din România şi este ţara noastră numărul unu de unde provine mult talent. Inteligente, muncitoare, cu o gândire perseverentă. În sectoare interesante precum finanţele, IT, toţi liderii noştri sunt doamne românce. Aşa că, indiferent ce faceţi în România, continuaţi să faceţi asta pentru că ne oferiţi cele mai bune talente. Persoana care conduce afacerea în Statele Unite este domn român. Aşa că spunem adesea că România este rezervorul nostru de talente în cadrul grupului nostru.
10
Cum vedeţi viitorul industriei cafelei şi, de asemenea, viitorul companiei? Copiii dvs. sunt deja de acord să preia afacerea în viitor? Sunt o persoană optimistă. Mereu văd viitorul în mod optimist, pentru că nu văd de ce nu ar trebui să fie aşa. Întreaga noastră familie investeşte întreaga inimă şi sufletul în această companie şi ne petrecem viaţa aici şi o iubim. Aşa cum am spus, cafeaua este relevantă. Tineretul o bea. Există o nevoie de cafea de înaltă calitate. Întotdeauna voi vedea industria în mod optimist. Şi aş spera ca următoarea generaţie să o vadă la fel. Asta încercăm să facem – să insuflăm următoarei generaţii pasiunea maximă pe care o simţim.
Doar cu pasiune va funcţiona. Poate că acest lucru se întoarce la prima ta întrebare: generaţia aflată la putere trebuie să însufleţească sau să faciliteze pasiunea. Cu pasiune, totul funcţionează şi va exista întotdeauna o cale. Şi cred asta. De ce nu ar fi aşa? Mă refer şi la acele zeci de ani de războaie mondiale şi la tot ce s-a întâmplat. Dar este datoria noastră să ne asigurăm că lumea rămâne la fel de frumoasă pentru copiii noştri. Şi că afacerile sunt o cultură deschisă şi primitoare pentru a-i primi pe reprezentanţii noii generaţii, atât ca membri ai familiei, cât şi ca membri ai echipei, dacă sunt potriviţi.
„Am mers într-un colt de clădire, faţada nu părea prea impresionantă. Am intrat şi am găsit însă cea mai bună maşină de cafea de pe piaţă. Şi cănile erau speciale şi am spus: „Wow, îmi plac cănile tale”. Şi proprietarul a spus: „Da, le-am adus din Australia pentru că mi se par frumoase”. Şi asta pentru mine simbolizează România.”
Christina Meinl, Managing Director, Julius Meinl Austria
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro