O nouă putere comercială se naşte în tăcere şi vrea să cucerească Europa

Autor: Catalina Apostoiu Postat la 21 noiembrie 2024 69 afişări

Grecia şi India fac eforturi pen­tru a-şi întări cooperarea în domeniul transportului maritim, cu portul Pireu putând servi drept un hub central pentru exporturile Indiei către Europa, potrivit Greek Reporter.

O nouă putere comercială se naşte în tăcere şi vrea să cucerească Europa

Grecia şi India fac eforturi pen­tru a-şi întări cooperarea în domeniul transportului maritim, cu portul Pireu putând servi drept un hub central pentru exporturile Indiei către Europa, potrivit Greek Reporter.

Discuţii în acest sens au fost pur­tate în timpul unei întâlniri recente între Sarbananda Sonowal, ministrul indian pentru porturi şi transport maritim, şi Christos Stylanides, ministrul afacerilor maritime din Grecia, în New Delhi.

Stylianides a remarcat interesul semnificativ din partea exportato­rilor indieni în accesarea pieţelor europene. Portul Pireu, cu poziţia sa strategică, poate servi drept o poartă de acces către Uniunea Europeană.

Grecia speră de asemenea să atragă investiţii indiene în sectorul porturilor aflat în expansiune.

Oficialii au discutat şi despre cori­dorul India - Orientul Mijlociu -Europa, IMEC. Acesta reprezintă o nouă rută comercială care leagă India, Orientul Mijlociu şi Europa. Anunţat în 2023, acesta are drept obiectiv întărirea legăturilor comer­cia­le, de transport şi comunicaţii între aceste regiuni printr-o reţea de rute feroviare şi maritime. Coridorul este conceput ca o alternativă la Canalul Suez.

La începutul anului, premierul grec Kyriakos Mitsotakis a subliniat că graţie acestui corridor, viitorul este mai luminos şi că „nu trebuie decât să privim harta pentru a vedea că Grecia este poarta de intrare a Indiei în Europa“.

Portul grecesc Pireu este şi poarta de intrare a Chinei în Europa. China vrea să transforme Pireu în cel mai mare port din Europa, acesta ur­mând să devină cel mai important hub de tranzit pentru comerţ între Asia şi Europa.

În 2016, firma de transport ma­ritim a Chinei Cosco a achiziţionat o participaţie majoritară în cadrul Pireu, portul fiind situat într-o zonă strategică între continentele asiatic şi european.

Revenind la relaţia Europei cu India, UE este cel mai mare partener comercial al Indiei, cu o valoare a comerţului cu bunuri de 124 miliarde de euro în 2023, sau 12,2% din co­merţul total al ţării, peste SUA şi China. UE este a doua cea mai im­por­tantă destinaţie pentru exporturi­le indiene (17,5% din total), după SUA, în timp ce China se situează doar pe locul patru.

India este al nouălea cel mai mare partener comercial al UE, reprezentând 2,2% din comerţul total cu bunuri al UE în 2023. Co­merţul cu bunuri dintre UE şi India a crescut cu aproape 90% în ultimul deceniu. Comerţul cu servicii dintre UE şi India a atins 50,8 miliar­de de euro în 2023, în creştere de la 30,4 mi­liarde de euro în 2020.

Aproximativ 6.000 de companii europene sunt prezente în India, asigurând 1,7 milioane de locuri de muncă diect şi 5 milioane indirect într-o gamă largă de sectoare.

Unele dependenţe ale UE de India au ieşit la suprafaţă în timpul pandemiei. Astfel, două treimi din ingredientele farmaceutice active erau produse în Europa la finalul anilor ’90, însă acum două treimi sunt importate din Asia, în principal China şi India.

Companiile farmaceutice europene îşi au produsele fabricate în India, în timp ce 70% din ingredientele active de bază provin din China.

În pandemie, o decizie a Indiei de a-şi restrânge exporturile farma a iscat panică la nivel european. India, cel mai mare furnizor de medicamente generice la nivel global, a restricţionat atunci exportul a 26 de ingrediente farmaceutice active şi medicamentele bazate pe acestea pentru a evita posibile penurii locale de medicamente în timpul pandemiei.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
europa,
india,
grecia,
transport,
exporturi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.