Opinie Dragoş Damian, CEO Terapia: Lanţul de aprovizionare. Cei care controlează lanţul de aprovizionare controlează lumea
Este bine ca europenii sunt responsabili si vor sa reduca nivelul de poluare. Asta este si motivul pentru care in ultimii 10-15 ani industria de prelucrare poluanta a plecat catre fabricile din Asia, petrochimia si prelucrarea gazelelor au plecat catre fabricile din Rusia si chimia si metalurgia catre fabricile din India si China, asadar catre zone care probabil nu sunt interesate asa de tare de poluare.
Este bine ca europenii au lansat Green Deal, ca sa nu mai avem poluare. Noi acum respiram aer mai proaspat datorita acestor initiative absolut necesare.
Atata doar ca din cauza transferurilor industriilor poluante din Europa catre Asia lantul de aprovizionare s-a alungit de la cateva sute de kilometri la cateva mii de kilometri – timp de multi ani fara o crestere a costurilor, pentru ca cheltuielile directe cu productia din zona asiatica sunt mult mai mici. Petrolul si gazele veneau in Europa din Rusia prin conductele de care ne aducem aminte. Materiile prime, materialele si produsele finite veneau in Europa din Asia pe rute prin Marea Rosie si Canalul Suez pentru a descarca la porturile din Marea Manecii, Marea Nordului, Marea Baltica. Scurta nota, in Marea Neagra nu ajungea nimic pentru ca Romania si Bulgaria nu sunt membre Schengen - un reminder pentru cei care inca mai cred ca doar Austria ne-a blocat intrarea in Schengen.
Asadar, toate bune si frumoase pana la pandemia din 2020 urmata de criza energetica din 2021, de conflictul din Ucraina si sanctiunile din 2022 si de criza din Israel si Marea Rosie din 2023. A durat in jur de patru ani sa ne dam seama cat costa cu adevarat cele cateva mii de kilomentrii in plus la lantul de aprovizionare .
Petrolul si gazele vin astazi in Europa din Rusia ocolind prin Asia - prelungind astfel lantul de aprovizionare. Materiile prime, materialele si produsele finite vin in Europa din Asia ocolind pe la Capul Bunei Sperante din cauza crizei din Marea Rosie – prelungind astfel lantul de aprovizionare. In tabelul de mai jos se poate vedea prabusirea livrarilor de motorina prin Marea Rosie din aceasta luna. Este doar inceputul.
Impactul pandemiei, al crizei energetice, al conflictului din Ucraina si al sanctiunilor economice asupra lanturilor de aprovizionare l-am resimtit deja in inflatia ingrozitoare din ultimii ani. Impactul crizei din Israel si din Marea Rosie o sa-l simtim in inflatie a doua parte a anului, ocolirea canalului Suez a scumpit teribil transporturile pe mare (cu +175%) si pe aer (cu +70%) si, mai rau, a prelungit perioadele de livrare pe mare (pana la 90 de zile, de la 40-60 de zile) si pe aer (pana la 30-45 de zile, de la 15 zile).
Dar sa nu fim ingrijorati. Oficialii ne spun ca Romania este bine pozitionata in totalitatea ei pentru ca toate datele statistice arata ca bancile au bani, companiile au bani, romanii au bani. Asadar, scumpirea lantului de aprovizionare nu va reprezenta o problema pentru Romania. Nu stim inca ce se va intampla daca pe langa scumpire vor aparea intarzieri si chiar ruperi ale lantului de aprovizionare.
Lantul de aprovizionare. Din ferma in farfurie. Din fabrica in farmacie. Din rafinarie in rezervor. Si asa mai departe. Cei care controleaza lantul de aprovizionare controleaza lumea.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro