Oraşele mici şi mijlocii din ţară devin noua atracţie pentru parcurile de retail, care accelerează expansiunea

Autor: Alexandra Matei Postat la 27 ianuarie 2025 64 afişări

Urmare din pagina 1

Oraşele mici şi mijlocii din ţară devin noua atracţie pentru parcurile de retail, care accelerează expansiunea

Sinaia (Prahova), Vălenii de Munte (Prahova) sau Moineşti (Bacău) sunt localităţi cu cel mult 20.000 de locuitori care au atras în ultimul an investiţii de peste 25 mil. euro în parcuri de retail cu supermarket, magazine de modă şi electro-IT, marcând o tendinţă care a pus pe radarul investitorilor din retail oraşele cu mai puţin de 100.000 de locuitori Parcurile de retail din oraşele mici şi medii se apropie ca suprafaţă livrată în ultimii şase ani de segmentul centrelor comerciale, specific marilor oraşe.

 

 

Datele companiei de cer­ce­tare de piaţă Cushman & Wake­field Echinox arată că, în zona investiţiilor în par­curi de retail, segmentul oraşelor cu mai puţin de 100.000 de locui­tori a strâns în perioada 2019-2025 un stoc nou de 250.000 de metri pătraţi, faţă de 85.000 mp în oraşele cu peste 250.000 de lo­cui­tori şi 180.000 mp în cele cu 100.000-250.000 de locuitori. Cu acest volum, parcurile de retail din oraşele mici şi medii se apropie ca suprafaţă livrată în ultimii şase ani de seg­mentul centrelor comerciale, unul caracte­ristic în special marilor oraşe.

„Creşterea impresionantă a vânzărilor cu amănuntul peste media înregistrată la ni­ve­lul UE, pe fondul creşterii salariilor, a în­cu­rajat dezvoltarea de noi proiecte, dar şi extinderea reţelelor de retail, fie că vorbim de hipermarketuri sau supermarketuri, ori că ne referim la fashion, DIY sau alte seg­men­­te de produse.

Interesul pentru noi sche­­me de retail rămâne ridicat, un indicator im­portant în acest sens fiind rata de ocupare a proiectelor livrate în ultimii ani, de peste de 90%“, a mai adăugat Dana Radoveneanu.

Dacă în urmă cu câţiva ani oamenii din oraşele mai mici ale ţării obişnuiau să mear­gă în cel mai apropiat oraş mare pentru a îşi cumpăra haine, electrocasnice sau alte produse pe care nu le găseau la magazinele din proximitate, acum tot mai mulţi au aproape de casă un retail park unde au acces la toate acestea.

„În jumătate de oră, cumpăr şi alimen­tele necesare, iar dacă am nevoie şi de alte produse le am la îndemână. De exemplu, am avut nevoie de un plic, am parcat şi am in­trat să îl cumpăr de la Tedi, iar apoi am cum­părat şi mâncare pentru pisici de la pet-shopul de lângă“, spune Nicoleta din Câmpina, un oraş cu aproape 30.000 de locuitori în care există un parc de retail. Interesul pentru oraşele mici şi mijlocii al marilor jucători de pe piaţa parcurilor de retail se vede prin prisma tranzacţiilor făcute în ultimii ani. Un exemplu este grupul britanic M Core, care a intrat pe piaţa din România în 2023, printr-o achiziţie de 219 milioane de euro, preluând 25 de parcuri de retail de la Mitiska REIM.

Cele 25 de centre de retail oferă un mix variat de chiriaşi, incluzând branduri inter­na­ţionale de renume precum Deichmann, Pepco, KFC, Lidl şi H&M.

Printre parcurile de retail achiziţionate se numără şi Shopping Park Pipera.

Plaza, care are o suprafaţă închiriabilă de 11.000 mp şi 35 de unităţi, inclusiv chiriaşi ca Starbucks, JYSK şi furnizori naţionali de servicii. Din portofoliul achiziţionat face parte şi Shopping Park Mediaş, cu o supra­faţă închiriabilă de 9.089 mp şi 16 unităţi, inclusiv lanţul european de supermarketuri Kaufland.

La finalul anului trecut, M Core a sem­nat pentru achiziţia a şapte strip malluri de la MAS Real Estate contra sumei de 49 mil. euro. Astfel, la doar un an de la preluarea celor 25 de parcuri de retail gestionate de Mitiska REIM, grupul britanic continuă expansiunea. Tranzacţia a vizat parcurile de retail din Focşani, Slobozia, Râmnicu Sărat, Sebeş, Târgu Secuiesc, Făgăraş şi Gheor­gheni, cu un total de 27.000 mp suprafaţă închiriabilă.

Investiţiile în parcuri de retail în oraşe mici şi medii sunt o miză şi pentru grupurile antreprenoriale cu operaţiuni în retail. Altex, prin Cometex, are deja un portofoliu solid de parcuri de retail, iar pe lista unor dezvoltări viitoare se află oraşe precum Caracal, Rădăuţi sau Târgu Neamţ, toate trei cu o populaţie sub 30.000 de locuitori.

Anul trecut, Cometex a finalizat o investiţie de peste 5 mil. euro în deschiderea unui centru comercial în Vălenii de Munte, judeţul Prahova. Investiţia a marcat cea mai mică „ţintă“ a grupului, dat fiind faptul că oraşul are doar 12.000 de locuitori, potrivit celor mai recente date INS, de la recesământul din 2021.

Tot în zona pariurilor antreprenoriale se numără şi retail parkurile dezvoltate de grupul Annabella, care are locaţii în Vâlcea şi Horezu.

În 2024, datele Cushman&Wakefield Echinox arată că pe segmentul parcurilor de retail cele mai multe livrări au avut loc în oraşele mici şi mijlocii (aproape 60.000 mp), urmate de oraşele cu 100-.000-250.000 de locuitori (55.400), în timp ce pe segmentul oraşelor mari nu a fost deschis niciun parc nou de retail. În zona de malluri s-au livrat anul trecut 64.500 mp de spaţii, arată sursa citată.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.