Pandemia a lăsat o urmă grea. Industria berii locale se bazează pe retail în contextul în care pandemia a lăsat doar 10% din vânzări în HoReCa

Autor: Mădălina Dediu Panaete Postat la 23 martie 2025 29 afişări

Vânzările de bere din România, un sector unde producţia locală do­mină, se bazează pe hipermarketuri, supermarketuri sau magazine de car­tier, acestea având o pondere de 90% din volumele de bere, arată ultimele date ale Asociaţiei Berarii Europei.

Pandemia a lăsat o urmă grea. Industria berii locale se bazează pe retail în contextul în care pandemia a lăsat doar 10% din vânzări în HoReCa

Retailul este tradiţional o piaţă pe care se bazează producătorii din zona centrală şi de est a Europei, deşi în Vest HoReCa are o pondere mai mare.

Vânzările de bere din România, un sector unde producţia locală do­mină, se bazează pe hipermarketuri, supermarketuri sau magazine de car­tier, acestea având o pondere de 90% din volumele de bere, arată ultimele date ale Asociaţiei Berarii Europei. Restul vânzărilor se înregistrează în HoReCa, un domeniu care a avut de suferit în pandemie. Odată cu acest sector, a suferit şi industria berii, care a ajuns să vândă doar 10% din total în baruri, restaurante şi cluburi. Ca pon­dere a HoReCa în vânzările de bere, România nu este o ţară atipică în regi­u­ne, având în vedere că obiceiurile de consum din zonă sunt asemănătoare. Astfel, în ţări precum Bulgaria sau Polonia, procentul vânzărilor de bere în HoReCa nu trece de 15%, în timp ce în Ungaria acesta a ajuns la 20%. 

În Cehia, campioana consumului de bere per capita, cu 128 de litri anual, vânză­rile de bere în baruri şi restaurante ajunge la 30%. În schimb, în Germa­nia, unde consumul de bere este şi el ridicat, de 88 litri per capita, circa 15% din volume se înregistrează în canalul on-trade, aşa cum mai este denumită HoReCa.

 

De altfel, la un astfel de pro­cent se afla şi România, însă înainte de pandemie. 

„Sectorul ospitalităţii, în mod tradiţional motorul vital al industriei berii, continuă să se confrunte cu presiuni, şi încă nu şi-a recuperat ponderea. Din 2019, mixul on/off-trade s-a schimbat şi mai mult spre consumul în „afara comerţului“ (retail n-red). Odinioară barurile, restaurantele, cafenele au reprezentat o treime din piaţa berii din UE, acum au aproximativ sfert din vânzări. Revigorarea sectorul ospitalităţii berii este absolut esenţial, deoarece aici este cea mai mare parte a valorii adăugate şi locurile de muncă sunt generate de bere“, explica în ultimul raport al Berarii Europei, Julia Leferman, secretarul general al Asociaţiei. 

„Există potenţial şi în zona de HoReCa, aceasta având o pondere de 10% în prezent“, spunea recent Thibaut Boidin, managing director al Heineken România, al doilea jucător din piaţă ca cifră de afaceri. 

Piaţa locală de bere din România a avut o creştere moderată în 2024, conform datelor din piaţă, după doi ani consecutivi de scădere. 

Însă, consumul nu scăde doar pe fondul provocărilor cu care se confruntă în general sectorul şi anume creşteri de preţuri şi de costuri, ci şi de faptul că berea are acum tot mai mulţi concurenţi în sectorul băuturilor. 

În acest sens, jucătorii au lansat tot mai multe branduri, dar şi campanii pentru a-şi creşte veniturile. 

De exemplu, Bergenbier SA, unul dintre cei mai importanţi patru jucători de pe piaţă, a lansat recent Madrí Excepcional, o bere de tip lager.

„Lansarea Madrí Excepcional este un pas important pentru Bergenbier S.A. şi vine într-un moment de inflexiune pentru segmentul premium, unde vedem o tranziţie tot mai evidenţă a consumatorilor spre beri premium accesibile. România este una dintre pieţele dinamice ale Europei Centrale şi de Est“, spunea Mihai Voicu, general manager Bergenbier S.A. 

Pe de altă parte, Carlsberg (URBB) a devenit berea oficială a UEFA pentru Competiţiile Echipelor Naţionale de Fotbal, iar Peroni Nastro Azzurro 0.0%, brand al grupului care deţine Ursus Breweries a semnat un parteneriat cu Ferrari.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Pandemia,
Industria berii locale,
retail,
HoReCa,
bere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.