PIETE: Ce sanse are consultanta de management la antreprenorii romani

Postat la 09 octombrie 2006 1 afişăre

Cand vine vorba despre consultanta de management, cifrele in sine sunt mici: pentru acest an, specialistii din domeniu se asteapta ca piata sa atinga 20 de milioane de euro, fata de cele 15 milioane de anul trecut. Dar cifrele in sine nu spun chiar totul.

Cand vine vorba despre consultanta de management, cifrele in sine sunt mici: pentru acest an, specialistii din domeniu se asteapta ca piata sa atinga 20 de milioane de euro, fata de cele 15 milioane de anul trecut. Dar cifrele in sine nu spun chiar totul.

 

Comparatiile nu au cum sa treaca neobservate: cei patru mari auditori cunoscuti sub brandul comun de Big Four - PricewaterhouseCoopers, KPMG, Ernst & Young si Deloitte - au venituri totale pe piata romaneasca de 200-250 mil. euro. "In vreme ce serviciile de audit sunt un «commodity» (marfa - n. r.) pe care clientii sunt nevoiti sa le consume, consultanta de management e mai sofisticata si are un grad de adresabilitate mai restrans", comenteaza Codrut Pascu, directorul biroului romanesc al Roland Berger Strategy Consultants, liderul consultantei de management din Romania.

 

Sa fie consultanta de management un lux? Daca ar fi sa dam raspunsul uitandu-ne doar la dimensiunea pietei, acesta nu poate fi decat afirmativ. Insa raspunsul implica un paradox cu specific romanesc, in conditiile in care procesele de restructurare sau fuziunile si achizitiile nu au lipsit. Ca sa nu mai vorbim de ritmul de crestere al companiilor. Poate e suficient doar sa amintim ca cifra de afaceri cumulata a primelor 25 de companii din Romania a totalizat anul trecut 20 mld. euro fata de 15 mld. in 2004. Dar, dincolo de exercitiile de logica inerente, care sunt faptele? Exista destui proprietari de companii care prefera sa isi faca consultanta "in-house", fiind de parere ca investitia in consultanta e prea mare raportata la valoarea adaugata pe care o pot dobandi.

 

Octavian Radu, proprietarul RTC Holding, marturisea ca se considera un consultant suficient de bun pentru a-si restructura pe cont propriu grupul de firme. Pe de alta parte, reorganizarile marilor societati de stat au fost si sunt o paine buna. Dupa cum generatoare de contracte pentru companiile din consultanta de management sunt si investitiile straine. Doua dintre cele mai importante proiecte in Romania ale Roland Berger, bunaoara, sunt reorganizarea EMS (cumparata de ENEL) si Distrigaz Nord (achizitionat de E.ON). Cifrele sunt, totusi, mici. Cel putin deocamdata. Insa marjele de EBITDA nu sunt deloc neglijabile, mergand pana la 40-60%. Prin comparatie, in consultanta de audit acest indicator este, in general, de circa 30%, dar volumele sunt superioare.

 

Profitabilitatea mai mare din consultanta de management e o tentatie si pentru marii auditori. "Dupa ce si-au inceput activitatea printr-o oferta specializata de servicii de audit si contabilitate, marile firme de audit s-au extins si catre alte linii de business, cum ar fi cele de consultanta fiscala, business consulting, corporate finance si chiar de avocatura in ideea de a crea un «one stop shop»", explica Andreea Rosca, managing partner la TaxHouse, companie de consultanta fiscala afiliata la alianta internationala Taxand. Legat de ideea de "one stop shop", cel mai graitor exemplu ar putea fi desprinderea din deja trecutul in istorie Arthur Andersen a companiei de consultanta de business Accenture, specializata mai mult pe IT.

 

Pe plan mondial (inclusiv in Romania), diversificarea activitatii marilor auditori prin includerea in portofoliu a consultantei de management va continua. Mai mult decat atat, nu este exclusa nici varianta ca, din marii auditori, sa se nasca firme separate de consultanta de management, dupa modelul Accenture. Conflictul de interese (cazul Enron) ar fi principalul motiv pentru care ar putea aparea noi companii desprinse din Big Four.

 

In acest moment, veniturile inregistrate de consultantii de audit reprezinta 30% din totalul pietei de management - care anul acesta poate ajunge pana la 20 mil. euro. Restul se imparte intre consultantii de management dedicati. Pe langa liderul pietei, Roland Berger, pe piata locala au inceput sa-si faca simtita prezenta si alte nume mari.

 

De exemplu, compania condusa de Pascu se intalneste in piata cu McKinsey (afacere condusa din afara Romaniei de Andrei Caramitru, fiul lui Ion Caramitru).

 

O antena intinsa spre Bucuresti are si Boston Consulting Group, prin intermediul biroului de consultanta The Bucharest Consulting Group, detinut de olandezul Peter Jansen, fost director al grupului de presa Sanoma Hearst. Daca profiturile bune din consultanta de management atrag companii din domenii conexe, profiturile in scadere ale companiilor reprezinta o oportunitate pentru consultanti in general.

 

Conform unui studiu prezentat saptamana trecuta de Roland Berger in cadrul unui seminar la care a fost prezent si Burkhard Schwenker, CEO-ul Roland Berger la nivel global, profitabilitatea companiilor mici si mari a scazut in 2000-2005 de la 9,4-11,4% la 3,8-5,9%. Or, scaderea profiturilor inseamna proiecte de reorganizare, deci contracte pentru consultantii de management.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/piete-ce-sanse-are-consultanta-de-management-la-antreprenorii-romani-1007089
1007089
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.