Polonezilor le pleacă profesorii tineri, iar criza din sistemul de învăţământ se adânceşte. Totuşi, elevii polonezi s-au descurcat mai bine decât cei români la testele Pisa

Autor: Catalina Apostoiu Postat la 01 iulie 2024 22 afişări

Wyborcza Daily scoate la lu­mi­nă o tendinţă îngrijorătoare din sis­te­mul educaţional polonez: din ce în ce mai mulţi dascăli tineri demi­sio­nează.

Polonezilor le pleacă profesorii tineri, iar criza din sistemul de învăţământ se adânceşte. Totuşi, elevii polonezi s-au descurcat mai bine decât cei români la testele Pisa

Wyborcza Daily scoate la lu­mi­nă o tendinţă îngrijorătoare din sis­te­mul educaţional polonez: din ce în ce mai mulţi dascăli tineri demi­sio­nează.

Profesorii care demisionează raportează epuizare, neputinţă şi un sentiment de lipsă de sens. Aceştia sunt înlocuiţi de pensionari. Dar sunt încă prea multe locuri libere pentru ca ei să salveze situaţia.

Mulţi dascăli tineri sunt copleşiţi de volumul de muncă şi salariile insu­ficiente, ceea ce-i determină să se gân­dească la cariere alternative. Si­tua­ţia este exacerbată de pensiona­rea dascălilor experimentaţi şi de o lipsă de noi absolvenţi care să pă­trun­dă în sistem, notează Warsaw Business Journal.

Experţii avertizează că în lipsa unor reforme semnificative şi a unor condiţii mai bune de lucru, calitatea educaţiei va scădea, iar penuriile de dascăli vor deveni şi mai severe.

Şco­lile resimt deja presiunile, cu peri­oade prelungite de recrutare şi difi­cultăţi în creştere de a găsi per­sonal calificat. Dascălii tineri îşi ex­primă frustra­rea, evidenţiind nevoia urgentă de schimbări sistemice. Creş­terea sala­riilor, sisteme mai eficiente de susţi­nere şi volume mai uşor gestionabile sunt esenţiale pentru retenţia şi atragerea de talente în domeniu.

Soluţionarea acestor probleme este vitală pentru viitorul sistemului educaţional polonez. În lipsa unor măsuri prompte, ţara riscă un declin al standardelor educaţionale şi un exod în continuare a dascălilor tineri, punând în pericol stabilitatea şi calitatea educaţiei pentru generaţiile viitoare.

Criza de care este cuprinsă siste­mul este evidenţiată şi de rezultatele PISA pe 2022. Deşi competenţele elevilor polonezi sunt peste media OCDE şi UE, acestea marchează un declin faţă de studiul anterior, din 2018, potrivit samorzad.pap.pl.

Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor (PISA) este un studiu comparativ internaţional iniţiat de OCDE cu scopul de a mă­sura dezvoltarea competenţelor de bază ale elevilor de 15 ani, aflaţi la finalul învăţământului obligatoriu, în trei domenii principale: lectură, ma­te­matică şi ştiinţe.

Testele PISA ţintesc să vină cu informaţii despre eficienţa sistemelor de învăţământ în ceea ce priveşte pregătirea elevilor pentru a face faţă provocărilor din viaţa reală.

În 2022, per total au fost testaţi 690.000 de elevi de 15 ani din 81 de ţări.

Potrivit oficialilor polonezi, rezultatul mai slab al studenţilor polonez este, printre altele, efectul pandemiei şi învăţământului de la distanţă. Totuşi, Katarzyna Lubnauer de la Coaliţia Civică arată că inegalităţile educaţionale au crescut semnificativ, iar rezultatele din şcolile poloneze au scăzut la nivelul celor de acum 20 de ani.

„După 8 ani de guvernare PiS, Polnia a coborât din prima ligă în liga a doua“, a declarat aceasta.

Deşi sistemul polonez de învăţământ este în criză, elevii polonezi s-au descurcat mai bine decât cei români la testele PISA. Scorul mediu al elevilor polonezi la matematică şi lectură a fost de 489, iar la ştiinţe de 499. România a obţinut o medie de 428 de puncte la toate cele trei testări.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.