Povestea fabuloasă a discretului antreprenor român care are un business de 1,8 mld. lei. A pornit cu patru angajaţi, iar acum are una dintre cele mai mari 20 afaceri din ţară, despre care puţini ştiu
Antreprenorul Mihai Staicu, o prezenţă discretă în mediul de afaceri autohton, a fondat în 1994 AD Auto Total, un business care se ocupă de distribuţia de piese auto şi care în prezent a ajuns la afaceri de 1,8 miliarde de lei.
♦ Businessul autohton are prezenţă în Republica Moldova, unde are un hub şi trei filiale, dar şi în Ungaria, unde operează un depozit central şi două filiale ♦ Planurile antreprenorului sunt de a ataca şi alte pieţe din Europa, iar Bulgaria se află pe lista scurtă.
Antreprenorul Mihai Staicu, o prezenţă discretă în mediul de afaceri autohton, a fondat în 1994 AD Auto Total, un business care se ocupă de distribuţia de piese auto şi care în prezent a ajuns la afaceri de 1,8 miliarde de lei.
Astăzi, la trei decenii de la începuturi, AD Auto Total se află printre cele mai mari 20 de companii antreprenoriale de pe plan local după cifra de afaceri.
Firma a pornit la drum în 1994 cu o echipă de doar patru angajaţi, iar doi ani mai târziu a deschis primul depozit şi a început să livreze în Bucureşti. Astăzi, sunt peste 1.600 de oameni în acest business care are prezenţă regională şi care caută să se extindă în continuare.
După terminarea facultăţii, Mihai Staicu s-a ocupat de diferite afaceri, printre care şi vânzarea maşinilor. Înainte de a porni distribuţia de piese auto, antreprenorul a adus maşini din Germania pentru a le vinde pe piaţa locală. Afacerea actuală, businessul de distribuţie a pieselor auto, a început-o dintr-o întâmplare.
„Acum, avem în portofoliu cam tot ce este nevoie pentru o maşină. Când ne-am apucat de businessul ăsta, am pornit la drum cu un singur produs, iar asta dintr-o eroare. Nu ştiam despre ce e vorba în afacerea asta, însă mi-a plăcut foarte mult cutia, respectiv ambalajul acelui produs“, spune Mihai Staicu, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Este pentru prima dată când Mihai Staicu oferă un interviu presei locale.
Compania AD Auto Total a crescut constant de-a lungul anilor. Deşi este un business stabil, care oferă produse de necesitate, administrarea lui nu este una uşoară, spune fondatorul. Antreprenorul recunoaşte că este un business dificil, care are nevoie de stocuri mari şi de un management al stocurilor foarte bun. AD Auto Total are stocuri de circa 120 milioane de euro.
Astăzi, firma are două depozite centrale, un hub şi două filiale în Bucureşti, cărora li se adaugă 10 huburi regionale în Craiova, Sibiu, Iaşi, Cluj, Timişoara, Bacău, Mureş, Galaţi, Suceava şi Constanţa şi 73 de filiale în ţară. De asemenea, businessul are prezenţă în Republica Moldova, unde are un hub şi trei filiale, şi în Ungaria, unde operează un depozit central şi două filiale.
Antreprenorul îşi doreşte să crească prezenţa businessului în Europa şi plănuieşte extinderea în alte pieţe. Mihai Staicu spune că pe lista scurtă se află Bulgaria, însă nu ştie exact când va face acest pas.
„O să facem paşi şi către alte pieţe, avem acum în plan Bulgaria, dar suntem destul de atenţi la ce se întâmplă în Europa. Urmează o perioadă de consolidare a acestei industrii. Spre deosebire de America, unde sunt cinci-şase firme mari şi restul nu prea există, în Europa, piaţa este extrem de fragmentată şi se va consolida în perioada următoare“, adaugă el. AD Auto Total nu este doar unul dintre cei mai mari distribuitori de piese auto, ci şi una dintre cele mai mari afaceri antreprenoriale din România după cifra de afaceri. Compania lucrează doar business to business, astfel că produsele sale ajung exclusiv la revânzători.
„Persoanele fizice nu pot cumpăra direct de la noi. Avem un număr limitat de clienţi, sunt undeva la 30.000-35.000 de revânzători. Cam aceasta este piaţa acum, însă vedem o creştere. România are un potenţial foarte mare, suntem probabil ultimii din Europa, chiar şi Bulgaria are mai multe maşini pe cap de locuitor decât noi“, spune Mihai Staicu. România are sub 400 de maşini la 1.000 de locuitori, conform Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile. Polonia are 684, iar Ungaria 413. Datele pentru Bulgaria nu sunt disponibile la aceeaşi sursă.
Piaţa distribuitorilor de piese auto de pe plan local este foarte fragmentată, adaugă antreprenorul, motiv pentru care compania are în plan extinderea şi consolidarea pentru a deveni astfel un jucător important şi pe plan european.
„Ne interesează să achiziţionăm alte companii. Dacă te dezvolţi prin forţe proprii, durează mai mult. E mai sigur, dar nu ştiu dacă mai avem timp de aşteptat pentru că se consolidează jucătorii şi în Europa. Trebuie să fim pregătiţi pentru lupta cu cei mari“, adaugă el.
Mihai Staicu afirmă că, la rândul său, a primit propuneri pentru a vinde compania, însă nu este interesat de a face un exit din business.
România are unul dintre cele mai vechi parcuri auto din Europa. De asemenea, mainile second hand sunt preferate de români în detrimentul autovehiculelor noi. Deşi maşinile vechi au nevoie de mai multe reparaţii şi piese noi, Mihai Staicu spune că pentru businessul său este mai rentabil ca parcul auto din România să fie mai nou.
„Pentru afacerea noastră este mai bine ca maşinile să fie mai noi. Dacă ele sunt foarte vechi, preţul uneia este, probabil, mai mic decât preţul a patru amortizoare astfel, acei oameni care le deţin nu îşi vor mai cumpăra piese sau alte soluţii. Noi lucrăm cam în zona aceasta de 2-10 ani vechime a maşinii.“
În 2022, ultimul an pentru care există date publice, AD Auto Total a avut venituri de 1,8 miliarde lei şi un profit net de 100 milioane lei. Rezultatele financiare au fost obţinute cu ajutorul a peste 1.600 de angajaţi, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.
Antreprenorul se aşteaptă ca anul 2024 să fie unul bun, ceea ce ar însemna o creştere pentru businessul său.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro