Povestea La Fântâna, compania care a pus dozatoare de apă în birourile firmelor din România: a trecut deja prin trei schimbări de acţionar şi urmează a patra
Compania de îmbuteliere a apei naturale în sistem watercooler (rezervor) La Fântâna ar urma să îşi schimbe pentru a patra oară acţionarul, iar asta în decurs de mai puţin de 25 de ani, după ce firma de investiţii Oresa şi antreprenorul Cristian Amza au scos businessul la vânzare, spun sursele ZF. Tranzacţia ar urma să se ridice la circa
♦ Compania de investiţii Oresa şi antreprenorul Cristian Amza negociază vânzarea La Fântâna, o tranzacţie ce merge spre 150 mil. euro ♦ Acţionarii au mai testat apele şi interesul cumpărătorilor şi anterior, mai exact în 2019, când Eden Springs, cel mai mare furnizor de apă la birou din Europa la acea vreme, s-a uitat către La Fântâna ♦ Şi acum, interesul e tot din partea investitorilor strategici.
Compania de îmbuteliere a apei naturale în sistem watercooler (rezervor) La Fântâna ar urma să îşi schimbe pentru a patra oară acţionarul, iar asta în decurs de mai puţin de 25 de ani, după ce firma de investiţii Oresa şi antreprenorul Cristian Amza au scos businessul la vânzare, spun sursele ZF. Tranzacţia ar urma să se ridice la circa
150 de milioane de euro, ceea ce ar poziţiona-o printre cele mai mari din piaţă în acest an, mai arată sursele ZF.
„Nu comentăm zvonuri şi nu avem nimic de anunţat“, afirmă Cornel Marian, parterner al al biroului din România†al Oresa, acţionarul majoritar al acestei companii, cu peste 80% din titluri.
Din datele ZF, Oresa şi Cristian Amza negociază cu un investitor strategic vânzarea La Fântâna, care a trecut deja de trei ori printr-o schimbare de acţionariat, de fiecare dată la cumpărare fiind însă un fond de investiţii.
Care e povestea?
Omul de afaceri Cristian Amza a fondat un prim business în domeniu acum mai bine de două decenii.
„Pot să spun că am avut o idee şi chiar a existat o oportunitate pentru că sistemul de watercoolere nu intrase în România până atunci. Practic, eu sunt cel care, în anul 2000, am înfiinţat firma Aqua Natural şi am adus acest sistem în România“, spunea Amza într-un interviu anterior acordat ZF.
La un an după ce a fondat Aqua Natural, antreprenorul s-a asociat cu compania de investiţii Oresa Ventures, care a preluat 80% din acţiuni. Firma şi-a schimbat atunci numele din Aqua Natural în La Fântâna şi a inaugurat o nouă unitate de producţie în Bucureşti.
Oresa Ventures a stat şapte ani în acţionariatul companiei româneşti, astfel că în 2007 fondul de investiţii polonez Innova Capital a cumpărat acţiunile La Fântâna. Apoi, în 2016, rolurile s-au inversat.
Amza nu a ieşit niciodată total din acţionariat. El a ajuns la 8% din titluri în „era“ Innova, pentru ca apoi să îşi dubleze participaţia, potrivit celor mai recente date ZF. Acum însă, e vorba de un exit total din partea ambilor acţionari, spun sursele ZF.
Cine e Cristian Amza?
Antreprenorul a intrat în afaceri la scurtă vreme după Revoluţie, iniţial în industria băuturilor răcoritoare. Până în anul 2000, fabrica pe care o deţinea producea sucuri naturale sub marca Suzzane, dar şi sub brandurile Santal (deţinut de Parmalat) şi Prigat, marcă a gigantului internaţional PepsiCo. Asta era înainte ca cei doi jucători internaţionali să înceapă producţia proprie pe plan local.
După ce contractul cu Parmalat s-a încheiat, compania construindu-şi o fabrică în România, antreprenorul a vândut toate echipamentele şi a început producţia de apă.
Între timp, businessul La Fântâna a crescut şi s-a dezvoltat, atât ca cifră de afaceri, cât şi ca unităţi de producţie şi număr de clienţi. Astfel, conform celor mai recente date ZF, compania are acum trei fabrici în România, în Şeştina, judeţul Mureş, în Bucureşti şi în Tălmaciu, judeţul Sibiu.
Dincolo de businessul de apă, compania are în portofoliu, de mai puţină vreme, şi cafea, pe care o distribuie în bună parte aceloraşi clienţi. E vorba, în special, de persoane juridice, deşi există şi clienţi persoane fizice.
Grupul are două subsidiare, în România şi în Serbia (din 2003), care includ întregul lanţ de activităţi, de la sursa de apă, la facilităţile de îmbuteliere şi până la logistica şi distribuţia proprie de apă şi cafea la clienţi.
În termeni de business, firma din România, La Fântâna SRL, a obţinut anul trecut afaceri de circa 270 mil. lei, cu 14% mai mari decât în 2022, în timp ce profitul net a urcat cu 7% la 12 mil. lei.
De ce se vinde?
Businessul La Fântâna, operat de firma cu acelaşi nume, se află în portofoliul companiei de investiţii Oresa deja de opt ani.
Mai exact, producătorul de apă în sistem de watercoolere a trecut în 2016 din portofoliul fondului de investiţii Innova Capital în cel al Oresa Ventures şi al antreprenorului Cristian Amza. Acest acord a însemnat revenirea în acţionariatul La Fântâna a suedezilor de la Oresa Ventures, alături de antreprenorul care de altfel a înfiinţat firma.
În mod normal, un fond de investiţii stă într-o companie între 3 şi 5 ani, perioadă în care investeşte cu speranţa ca la exit să îşi multiplice banii. Oresa, care are în spate acţionari suedezi ce mai deţin, printre altele, şi Medicover în domeniul sănătăţii, are o politică mai puţin strictă când vine vorba de timpul petrecut în acţionariat, aşa că se întâmplă să facă exit şi după 7-10 ani, în funcţie de condiţiile din piaţă şi/ sau de câştigul pe care îl obţine.
Activ pe piaţa locală din 1997, fondul a fost de-a lungul anilor unul dintre cei mai importanţi investitori financiari din România, investind în firme precum Fabryo (vopsele), Somaco (materiale de construcţii), RTC (birotică şi papetărie), Kiwi Finance (servicii financiare), Brewery Holding (FMCG) sau Flanco - anterior Flamingo (retail electroIT). Din toate aceste businessuri însă, Oresa a făcut exit. În portofoliu astăzi, grupul mai are investiţii în servicii IT (RBC), servicii şi produse adiacente industriei FMCG (La Fantana), industria alimentară (Viatrend) şi real estate (Industra).
Cine ar putea cumpăra?
Un business, indiferent de domeniul în care activează, poate fi cumpărat de un număr limitat de fonduri de investiţii care, în esenţă fac achiziţii ca să iasă pe plus. Aşadar, în momentul în care un investitor financiar nu vede perspective de a-şi multiplica banii, nu intră în „horă“.
Atunci, lupta se dă între strategici. E şi cazul La Fântâna, companie care are un model diferit de business faţă de producătorii de apă minerală pe care îi găsim cel mai mult în magazine şi în HoReCa. Dozatoarele La Fântâna sunt prezente în birouri în mare parte. Astfel, eventualii cumpărători trebuie să aibă un model similar sau unul complementar.
Oresa şi Cristian Amza au mai testat apele şi interesul cumpărătorilor şi anterior, mai exact în 2019, când Eden Springs, cel mai mare furnizor de apă la birou din Europa la acea vreme, s-a uitat către La Fântâna.
Alte companii identificate de ZF ca activând în domeniu ar fi Waterlogic International (Marea Britanie), Brita (SUA), BWT (Austria), Nordic Water Products (Suedia) sau Watergen (Israel).
Pentru achiziţia La Fântâna e nevoie de un actor mare, cu capacitate să facă o tranzacţie estimată la 150 mil. euro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro