Povestea românului care a creat o afacere unică în Europa de Est. Iar prin contribuţia sa în domeniului în care activează a devenit obiect de studiu, şi chiar şi manual la ASE

Autor: Ioana Matei Postat la 23 noiembrie 2023 9576 afişări

După 17 ani de experienţă în domeniul managementului sportiv, Cristian Gheorghe şi-a propus să aducă şi sportul la catedră. A fondat primul program educaţional specializat în sports management, sports marketing şi sports business din Europa de Est, iar prin aportul său, domeniul în care şi-a construit cariera a devenit obiect de studiu – şi chiar şi manual la ASE.

Piaţa de sports business este dependentă de creşterea PIB şi de puterea de cumpărare în principal, dar îmi doresc să ne mai bucurăm şi de ceva succese sportive. România are un trend ascendent vizibil, a explodat partea de evenimente de running, numărul de influenceri din zona de fitness este impresionant, stadioanele încep să fie pline ca în vremurile bune”, descrie Cristian Gheorghe felul în care vede evoluţia nişei în care a decis să îşi construiască mai întâi cariera, iar ulterior businessul.

După 17 ani de activitate în management sportiv (ca manager al echipei FC Sportul Studenţesc, cât şi country sales manager al companiei de marketing sportiv Sport Evolution Group), el a fondat, în 2015, Sports Business Academy, prima academie educaţională specializată în sports management, sports marketing şi sports business din Europa de Est, în cadrul căreia a lansat şi prima platformă de eLearning din industrie. „Nu ştiam în 2015 că suntem singurii din Europa de Est. Ne doream să ne apropiem de ce se întâmplă în Vest la nivel de date şi strategie, aducând în faţa stakeholderilor locali şi iubitorilor din sport informaţii practice de la profesioniştii din sport”, povesteşte el.

Cristian Gheorghe, fondator,  Sports Business Academy: „Printre lucrurile care ne diferenţiază sunt informaţia fără perdea, lucruri spuse pe bune şi o varietate de proiecte în care toate sporturile stau la aceeaşi masă: de la baschet 3X3 la pescuit sportiv sau golf, pentru că sports business nu este doar fotbal.”


Prima ediţie i-a avut la start pe Irina Begu, Ştefan Birtalan, Ciprian Marica (în calitate de căpitan al echipei naţionale), dar şi pe Radu Petre, unul dintre pionierii baschetului global 3 la 3, devenit ulterior sport olimpic şi prin munca echipei sale. Fiecare ediţie a programului este însă diferită, spune Gheorghe – spre exemplu, ediţia din 2023 aduce prima lansare de carte din football management la nivel naţional prin intermediul lui Simon Van Kerckoven (consultant la Man City şi fondatorul unui fond de investiţi în sport), studii de caz în premieră (lansarea globală EA Sports FC 24, unul dintre cele mai mari turnee de golf din lume sau strategie, New York Jets). Local, vor avea un workshop susţinut de omul cu cel mai mare buget de sponsorship din România, Vlastimir Vukadinovic, care este directorul de marketing al Superbet. În ceea ce priveşte personalităţile internaţionale, în ediţia care se desfăşoară acum, în rândul acestora se numără Remy Levy, vicepreşedintele Federaţiei Franceze de Handbal şi câştigător al Champions League cu Montpellier: „Nicăieri în Europa de Est nu vei putea să relaţionezi într-un program cu un profesionist la acest nivel. (...) Suntem într-o dispută constantă de 9 ani cu grupele UEFA Champions League, pentru că suntem în fiecare toamnă, doar miercuri seară. Este normal să ne luptăm să fim la un nivel de informaţie care rivalizează cu aceste meciuri”.

În ceea ce priveşte profilul cursanţilor, în rândul acestora se numără preşedinţi de cluburi, antreprenori în sport, sportivi aflaţi în ultimii ani de activitate, părinţi de sportivi sau fani puşi pe treabă. Din rândul realizărilor de până acum, Cristian Gheorghe menţionează faptul că au contribuit la existenţa în România a masteratelor de management sportiv în unele facultăţi din România sau programele dedicate în anumite federaţii: „Nu ne supără, mai mult, acest lucru a ambiţionat foarte mult echipa care îmi este alături încă din 2015, toţi suntem voluntari. Printre lucrurile care ne diferenţiază sunt informaţia fără perdea, lucruri spuse pe bune şi o varietate de proiecte în care toate sporturile stau la aceeaşi masă: de la baschet 3X3, la pescuit sportiv sau golf, pentru că sports business nu este doar fotbal”. Tot la capitolul realizări se înscrie şi lansarea manualului de marketing sportiv, instrument disponibil studenţilor din ASE: „Chiar dacă mai este mult de muncă, suntem fericiţi când vedem departamente de marketing sau strategie unitară în viaţa unui proiect sau unui club din România”. Impact a avut însă şi un studiu realizat de el, respectiv raportul „Fotbalul este mai economic decât detergentul”, un studiu care demonstrează prin cifre faptul că la fiecare 1 euro investit în SuperLiga se garantează o expunere media de cel puţin 6 euro. „La nivel de eveniment sportiv, aproape de sufletul meu, rămâne programul Player Escort prin care am trimis în teren la două cupe mondiale şi un campionat european câte doi juniori români.”

Mihai Leu, fost campion la box şi pilot de raliu


În ceea ce priveşte veniturile academiei, Cristian Gheorghe spune că se află în continuare „într-o zonă de creştere şi consolidare”, iar în fiecare an au hotărât să continue investiţiile, astfel pe lângă taxele atrase de la cursanţi, se bazează pe resursele interne: „În educaţie eşti competitiv atâta timp cât cursanţii tăi devin studii de caz, iar informaţia pe care o oferi este practică şi extrem de utilă”. La aproape 10 ani de distanţă de la lansarea afacerii, şi-a propus să scaleze informaţia pe care o deţin la mai mult decât cei 2000  de cursanţi de până în prezent. Viziunea sa asupra dezvoltării domeniului de business sportiv este că aproape oricine poate să investească în această industrie: „Militez pentru ca fiecare brand să aibă o componentă minimă de investiţie în sport şi educaţie, cred cu tărie că în fiecare an poţi să ai puşi de o parte 5.000-20.000 de euro pe care să îi aloci în lansare de carte sau susţinerea unui club de juniori. În acelaşi timp, cred că la rândul său sportul trebuie să îşi reafirme componenta socială şi educativă pe care pare că a pierdut-o. Nu trebuie să cerşească nimic, trebuie să demonstreze că este parte activă din comunitate.” Iar tinerilor care îşi doresc să înceapă un business similar în domeniu le spune:  „Este esenţial să nu crezi că ai o idee genială şi la care să stai cu gândul  să nu îţi fie furată; dacă ai doar una, cel mai probabil nu este genială şi oricum nu este de ajuns. Ca atare, un tânăr trebuie să iubească să se implice, să fie deschis şi proactiv. Dacă mai are şi un plan pe care îl pune pe hârtie, devine clar o opţiune pentru industrie”.   

Carte de vizită Cristian Gheorghe:

1.  Este coautor al manualului de marketing sportiv;

2. Este iniţiatorul primei şcoli de marketing sportiv în Academia de Studii Economice din România;

3. Are o experienţă de peste 17 ani în fotbalul românesc la nivel de management;

4. A lansat primul rebranding şi prima campanie sociala a unui club sportiv din România, în anul 2006 (Iubeşte Sportul!);

5. A fost implicat in vanzarea a peste 1300 de evenimente sportive din Liga 1, Cupa României, Europa League, echipele naţionale de fotbal şi handbal ale României;

6. Campaniile sale au fost incluse în una dintre cele mai importante cărţi din domeniul marketingului,  „Introducere în Marketing“ de Philip Kotler.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.