Vineri, 13 iulie, pare să fie o zi norocoasă pentru tânărul antreprenor Lucian Florea, care, în această zi, în urmă cu cinci ani, sărbătorea Ziua Internaţională a Cartofilor Prăjiţi, lansând un brand românesc într-o piaţă dominată de branduri americane. Va fi însă suficient de norocos pentru ca Fryday să îi cucerească pe americani şi pe propriul lor teritoriu?
„Primii ani din viaţă mi i-am petrecut printre tarabele din bazarul din Suceava, unde am cunoscut antreprenoriatul la firul ierbii. Era o etică a vremurilor respective, un respect reciproc care mi-a insuflat anumite valori şi care m-a făcut să-mi doresc să continui în această direcţie. Nu am fost adeptul meseriilor clasice sau al unui program fix. Pentru mine, antreprenoriatul înseamnă libertatea de a decide şi de a scala. Sky is the Limit, cum se spune, dar asta depinde foarte mult de industria în care activezi. Acesta este unul dintre motivele pentru care am trecut de la retail la HoReCa,” explică Lucian Florea, conturându-şi viziunea asupra antreprenoriatului, influenţată de amintirile sale din copilărie.
Educat la taraba din bazar a tatălui său, Lucian Florea a deschis la doar 21 de ani prima sa afacere, un magazin de piese auto în oraşul natal. Începută în 2012, afacerea Auto Albina s-a extins treptat la nivel regional, devenind un lanţ cu opt puncte de lucru. „Este un domeniu competitiv. Noi am scalat până la nivel regional, cu opt magazine, şi eram un competitor relevant, poate chiar naţional. Ne pregăteam să intrăm în online, să francizăm, şi probabil brandul ar fi cunoscut o expansiune frumoasă. Dar mi-am dat seama că, pe termen lung, ne-am fi plafonat. În retailul auto există anumite limitări,” explică antreprenorul motivele care l-au făcut să se orienteze către altă industrie. Auto Albina continuă să funcţioneze într-o variantă mai mică, cu patru magazine şi planuri de francizare.
De ce HoReCa şi de ce Fryday?
„M-am gândit la un business în zona de fast-food pentru marje mai mari şi pentru o scalare accelerată, inclusiv la nivel global,” spune Florea. În 2018-2019, a început să studieze concepte internaţionale de restaurante, călătorind să le viziteze şi să înveţe din ele. „Am venit cu elemente de identitate pe piaţa românească, cum ar fi uleiul de alune, pentru care am fost blamaţi. Am fost acuzaţi că am copiat conceptul Five Guys, dar noi am creat ceva original pentru România, un brand puternic de la zero,” subliniază el.
Primul restaurant Fryday a fost deschis în Suceava în 2019, cu o investiţie iniţială de peste 320.000 de euro. La doar 30 de ani, Lucian Florea era deja pregătit să ducă acest concept mai departe, având ambiţii mari pentru expansiune. „Am încercat să francizez afacerea în 2020, dar am constatat că în România cultura francizării este precară. Am preluat restaurantul şi am deschis al doilea în Bucureşti,” explică el. În 2022-2023, după ce au stabilizat procesele şi operaţiunile, Fryday a început o expansiune accelerată. Decizia de a începe businessul în Suceava a fost dictată de dorinţa de a avea un control mai bun la început, dar nu a fost fără provocări. „Suceava nu este un oraş oportun din niciun punct de vedere, cu excepţia faptului că eram acasă. La Bucureşti, neavând relaţiile necesare pentru a deschide un restaurant într-un mall, nu aş fi reuşit să pătrund pe piaţă,” explică antreprenorul.
Ce urmează pentru Fryday?*
Expansiunea este prioritatea numărul unu. „Anul acesta avem în plan trei restaurante – în Bucureşti, Cluj şi Constanţa. Planul pentru anul viitor include până la 12 restaurante, dintre care patru sunt deja contractate,” dezvăluie Florea. Mai mult, Fryday va include patru drive-through-uri, ceea ce îl va poziţiona ca al doilea brand de acest tip, după McDonald’s. „Drive-through-ul devine tot mai relevant. În viitor, timpul nostru va fi tot mai limitat, iar urbanizarea va continua. Conceptul de drive-through va fi din ce în ce mai important,” explică Lucian Florea. În următorii ani, Fryday vizează extinderea internaţională în Europa Centrală şi de Est, cu pieţe precum Polonia, Ungaria şi Cehia, dar şi ambiţii mai mari, precum deschiderea unor flagship store-uri în Arabia Saudită şi America: „Vrem să mergem acasă la americani, să ne demonstrăm talentul şi acolo,” spune antreprenorul.
Trei întrebări şi răspunsuri din interviul cu Lucian Florea, fondator şi CEO, Fryday
Cum vezi creşterea preţurilor din HoReCa? Preţul este o percepţie. Dacă acum cinci ani un meniu costa 25 de lei şi acum este 40 sau 45 de lei, această diferenţă reflectă inflaţia, creşterea costurilor pentru combustibil, electricitate şi alte resurse. Salariile, de asemenea, au crescut semnificativ. Consumatorii se victimizează uneori, dorind preţuri mici şi calitate premium. Realitatea este că, pentru a avea un food cost şi marje corecte, preţurile din industrie ar trebui să crească cu cel puţin 30%. Chiriile în malluri sunt exorbitante, ajungând la 200 euro/metru pătrat. Astăzi, într-un restaurant bun din Bucureşti, un meniu complet nu costă sub 150 de lei, în timp ce la Fryday se poate mânca un meniu cu burger, cartofi şi suc între 25 şi 50 de lei.
Cât de des mănânci la restaurantul tău? Mănânc destul de des la Fryday, dar acum, având biroul în Băneasa şi restaurantul în Vitan, am redus frecvenţa. Când eram la Suceava, mâncam aproape zilnic Fryday şi nu simţeam greutatea specifică altor fast-food-uri. Ingredientele de calitate şi meniul nostru echilibrat permit consumul regulat fără a simţi o senzaţie de saturaţie. Avem şi opţiuni sănătoase, precum salate şi rolls, pentru cei care sunt la dietă.
Un sfat pentru un alt tânăr care vrea să deschidă un restaurant? Educaţia este esenţială. Din păcate, şcolile de azi nu pregătesc tinerii pentru antreprenoriat. Trebuie să ai cunoştinţe de bază în educaţie civică, etică, marketing financiar şi planificare. Fii perseverent şi pregătit pentru negocieri, fără o mentalitate de „mi se cuvine”. După ce devii finanţabil, maximizează gradul de îndatorare pentru expansiune. Investiţiile şi dezvoltarea sunt cheia succesului, iar profiturile reinvestite îţi pot reduce taxele şi impozitele.