Povestea tânărului care, după ce a lucrat mai mulţi ani peste hotare, a revenit în ţară şi a adus un nou concept de restaurant care merge tot mai bine. El se pregăteşte să deschidă al doilea restaurant
Iulian Suciu, fost bucătar-şef pentru grupul Intercontinental în Irlanda, s-a reîntors acasă la Târgu-Mureş şi a deschis în septembrie 2019 Green Kitchen, un restaurant cu mâncare sănătoasă, care are în medie între 90 şi 130 de clienţi pe zi şi o cifră de afaceri de un milion de lei.
♦ „Eu am business planul din 2019 printat, pe birou, din prima zi. În fiecare dimineaţă când vin, îl citesc, mă uit peste el, să nu uit care a fost visul meu şi să fac zi de zi ca acest lucru să se întâmple“.
Iulian Suciu, fost bucătar-şef pentru grupul Intercontinental în Irlanda, s-a reîntors acasă la Târgu-Mureş şi a deschis în septembrie 2019 Green Kitchen, un restaurant cu mâncare sănătoasă, care are în medie între 90 şi 130 de clienţi pe zi şi o cifră de afaceri de un milion de lei.
„Am trecut prin nişte momente foarte grele, odată cu pandemia şi nu ne-am fi aşteptat să reuşim, dar am fost harnici, muncitori şi ambiţioşi şi am trecut cu bine peste perioada aceea”, spune Iulian Suciu, fondatorul Green Kitchen. „Ne-am propus de la început să fim cât mai verzi, adică prietenoşi cu natura, să avem produse proaspete în meniu, fără congelator, fără cuptor cu microunde, fără prăjeli. A fost un criteriu important pe care
l-am pus în business”. Alături de partea de food, zona de customer experience a fost de la început importantă pentru afacerea lui Iulian Suciu, mai ales că a văzut în Irlanda cum restaurantele mari îşi întâmpină clienţii cu zâmbetul pe buze. Ideea de început, de a scurta lanţul de la fermă la client, a fost pusă în practică la Green Kitchen. O listă cu aproape 10 colaboratori locali le este afişată zilnic clienţilor care intră în restaurant.
„Avem sere locale, un băiat care cultivă sparanghel în sezon, unul care ne aduce ciuperci tot în sezon, avem tot ce se poate proaspăt în meniu”. Meniul se schimbă o dată pe an, dar niciodată până acum Iulian Suciu nu a scos best-seller-urile din meniu. Oamenii vin mai des acum în restaurant, dar bonul mediu a scăzut undeva la 30-40 de lei faţă de 50-60 de lei înainte de pandemie. Partea de livrări continuă să aibă o pondere importantă în veniturile zilnice, de 40%, faţă de 70% imediat după anii de pandemie.
„Tinerii apelează în continuare la serviciul de livrări, iar restaurantul este aglomerat între 11.30 şi 15.30 când oamenii iau prânzul şi când ajungem la 90-100 de clienţi în total”.
În 2023 Green Kitchen a avut o cifră de afaceri de peste un milion de lei, iar acum echipa numără şase angajaţi în timp ce media zilnică a clienţilor a variat între 90 şi 130 de lei. „Anul trecut eram opt, dar colegii care au plecat nu i-am mai înlocuit. Muncim un pic mai mult pentru că anul trecut a fost destul de dificil odată cu majorarea TVA-ului, cu impozitul pe profit, cu impozitul pe dividende, cu toate taxele pe care pe care le-am primit. În plus, ca şi companie, ar trebui să facem ajustări şi atunci, ca să nu mai scumpim am zis că tragem noi un pic mai mult şi facem în aşa fel încât să rămână businessul sustenabil”.
Încă de când era în Irlanda, visul lui Iulian Suciu era să revină acasă, în România, să implementeze toate cunoştinţele pe care le-a acumulat timp de 12 ani ca şi bucătar-şef, să-şi pună amprenta ca şi bucătar în mâncarea pe care o pregăteşte acasă, să creeze un business care să devină sustenabil şi pe care apoi să îl extindă. Pentru a porni afacerea din România, tânărul bucătar a intrat în proiectul Antreprenor Acasă, derulat de Inceptus din Cluj-Napoca, şi a beneficiat de o finanţare de peste 30.000 de euro.
„Anul trecut, în august am reuşit să contactăm o firmă din Bucureşti care se ocupă de partea de francizare. Au venit la noi, în Târgu-Mureş. Ne-au evaluat businessul şi ne-au spus că suntem sustenabili şi scalabili, cu mici ajustări pe care trebuie să le facem”.
Pasul firesc pentru anul acesta, cu un proiect aşezat şi confirmat de piaţa din Târgu-Mureş, este a doua locaţie, în paralel cu accesarea unor fonduri europene pentru digitalizare.
„Prezentul şi viitorul în industria HoReCa eu le văd cu accent pe digitalizare şi automatizare. Încerc să caut soluţii de a digitaliza cât mai mult, de a dezvolta o aplicaţie web de a căuta echipamente încât să uşureze munca. În industria HoReCa e greu să găseşti oameni şi atunci digitalizarea şi automatizarea vor salva piaţa. Pentru a doua locaţie mă gândesc foarte mult să pun accent pe partea aceasta de digitalizare şi automatizare”.
Pentru a accesa fondurile europene de care are nevoie ca să dezvolte businessul, Iulian Suciu lucrează tot cu cei de la Inceptus, iar suma de care ar avea nevoie este de 200.000 de euro. „Eu am fost unul dintre cei 50 de români care au revenit în ţară prin acest proiect, Antreprenor Acasă. O dată la câteva luni le dau un telefon să-mi spună dacă a apărut ceva finanţare pentru zona noastră de horeca. Vă spun sincer, din propria experienţă, că e mult mai uşor să faci un pas înainte atunci când ai o susţinere pe partea de fonduri europene”.
Cu o astfel de finanţare, visul lui Iulian Suciu de a duce Green Kitchen în Cluj, Timişoara sau Braşov s-ar apropia şi mai tare de realitate.
ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro