Povestea unui campion: Cum au reuşit polonezii de la R.Power să devină un business internaţional şi cel mai mare producător de energie solară independent la el acasă?
♦ Prin utilizarea experienţei acumulate pe piaţa internă, Polonia, R.Power a devenit un business internaţional, pentru ca anul trecut să fie compania care a reuşit să securizeze cele mai multe contracte pentru diferinţă oferite de statul român în prima licitaţie de acest gen de pe piaţa locală ♦ Ce a contribuit la această dezvoltare şi ce urmează de acum încolo?
R.Power este una dintre companiile din sectorul energiei verzi cu cea mai rapidă dezvoltare în ultimii ani şi cu un portofoliu de investiţii în pieţe precum Polonia, România, Germania, Italia, Spania sau Portugalia. Potrivit celor mai recente rapoarte financiare, la jumătatea anului trecut, aproape 17% din acţiunile companiei erau deţinute de Tomasz Sek, cel care a fondat R.Power în 2013. CV-ul de pe LinkedIn al lui Sek arată că înainte de a-şi lansa propria firmă, a avut angajatori precum eBay, McKinsey sau Quanta Energy. Pe lista de acţionari ai R.Power se află mai multe fonduri de investiţii, ascensiunea companiei fiind alimentată de sprijinul unor coloşi. La finalul anului 2023, BERD a anunţat că va investi 75 de milioane de euro în R.Power, alături de Fondul de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări (FI3M), prima co-investiţie a celor două entităţi.
Mai devreme în 2023 însă, în martie, Fondul de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări (FI3M) anunţase că va investi 150 de milioane de euro pentru achiziţia unei participaţii minoritare în cadrul companiei R.Power, cu opţiunea de a creşte sumele la 250 milioane de euro. 3SIIF (Three Seas Initiative Investment Fund – FI3M) este un fond comercial dedicat investiţiilor în infrastructura energetică, de transport şi digitală din statele membre ale Uniunii Europene care se învecinează cu Marea Baltică, Marea Adriatică si Marea Neagră. Regiunea celor Trei Mări cuprinde 12 state membre ale UE din Europa Centrala si de Est.
Polonezii au reuşit ca la prima licitaţie de Contracte pentru Diferenţă (CfD), finalizată de statul român în decembrie anul trecut, să obţină preţ garantat la energie pentru 15 ani pentru 5 proiecte solare din cele 11 câştigătoare. Astfel, R.Power a devenit compania cu cel mai mare număr de proiecte câştigătoare la prima licitaţie de CfD oragnizată de România.
„Vrem să participăm la runda a doua de CfD din 2025 din România, dar urmărim şi PPA-uri comerciale. Vrem să facem o combinaţie de CfD şi PPA. În viitorul apropiat vom putea anunţa primele PPA-uri pentru România”, a spus Rafał Hajduk, Chief Commercial Officer, R.Power, în cadrul ZF Power Summit 2025.
Hajduk spune la rândul său că ascensiunea R.Power a început pe piaţa poloneză a proiectelor de energie solară, în urmă cu 10 ani. De la un dezvoltator de proiecte, R.Power a trecut în zona de producător independent de energie (IPP).
„Avem 1,1 GW de proiecte PV operaţional sau în construcţie, Pipeline-ul total este de 29 GW.”
Pornind de la experienţa din Polonia, R.Power a pornit către alte pieţe, inclusiv în România.
„Ce ne-a permis să fim de succes este o combinaţie de factori. Experienţa ne-a ajutat să dezvoltăm proiecte de calitate, să menţinem preţurile jos.”
Privind spre piaţa locală din perspectiva acestei acumulări internaţionale, Hajduk nu ar spune despre România că prezintă dificultaţi mai mari decât alte state, deşi tendinţa investitorilor este de a cere îmbunătăţiri, mai ales pe zona de reglementare.
„Pentru a accelera investiţiile în energiile regenerabile aş spune că ar trebui o disponibilitate de conectare la reţea, procese transparente şi permisive, procese de dezvoltare rapide. Dacă te duci mai mult spre vest în Europa dezvoltarea este mai uşoară pentru că istoria industriei este mai mare, dar nu mereu este cazul. În Italia de exemplu, am observat că nu este aşa de uşor pentru că nu au o stabilitate a reglementărilor. Ce am vrea să se îmbunătăţească în orice ţară, nu numai în România, ar fi transparenţa, procesele şi stabilitatea.”
Dincolo de aceste aspecte, piaţa de PPA-uri este în continuare delicată, dar şi aici perspectiva reprezentantului R.Power este mai degrabă optimistă.
”Cu clienţii mari consumatori de energie este întodeauna mai dificil. Costul energiei este o porţiune mare din costul total şi este evident că elementul de preţ este principalul factor de decizie privind achiziţionarea electricităţii şi consensul privind decabonizarea este de a mai aştepta privind deciziile în acest sens. Preţul regenerabilelor, inclusiv preţul bateriilor şi capacităţilor de stocare scad, ceea ce înseamnă că competitivitatea regenerabilelor se va îmbunătăţi”, a conchis Hajduk.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro