Prăbuşirea Nordis. Ce arată raportul administratorului judiciar: ce operaţiuni au fost realizate intra-grup, la cât se ridică masa credală, ce încasări şi cheltuieli a înregistrat Nordis

Autor: Roxana Rosu Postat la 04 februarie 2025 44 afişări

Prăbuşirea Nordis. Ce arată raportul administratorului judiciar: ce operaţiuni au fost realizate intra-grup, la cât se ridică masa credală, ce încasări şi cheltuieli a înregistrat Nordis

CITR, în calitate de administrator judiciar al Nordis Management SRL, a publicat concluziile preliminare ale analizei activităţii din ultimii trei ani, structura masei credale precum şi scenariile posibile de redresare a companiei.

Principalale date prezentate în raportul CITR:

➢încasările totale provenite din avansuri (promisiuni vânzare-cumpărare) şi venituri din vânzările produselor finite (contracte de vânzare-cumpărare) sunt în valoare de 591,48 mil lei;

➢plăţile totale efectuate din conturile bancare ale societăţii sunt în valoare de 616,46 mil lei, la care se adaugă stingerile de solduri efectuate prin compensare;

➢ pentru realizarea obiectului de activitate, în intervalul 2021 – sep 2022, societatea a înregistrat cheltuieli totale în valoare de 465,8 mil lei;

➢ din totalul cheltuielilor înregistrate cu servicii prestate de terţi, suma de 175,4 mil lei o reprezintă cheltuieli cu serviciile prestate de către societăţi din cadrul grupului.

➢plăţile totale (cash şi non-cash) efectuate depăşesc cu mult cheltuielile înregistrate (discrepanţa poate fi explicată prin înregistrări contabile efectuate anterior anului 2021)

➢ Totalul creanţelor acceptate la masa credală este de 728.879.237,17 lei, din care 422.694.049,46 lei reprezintă creanţe potenţiale, care izvorăsc în principal din obligaţii de a face care sunt în prezent în vigoare

➢ 3 tipologii de creanţe specifice clienţilor companiei :

  • clienţi cu promisiuni de vânzare-cumpărare în derulare, care prioritar au dreptul de a primi apartamentele promise, iar subsidiar (în condiţiile în care livrarea nu poate fi realizată din orice motiv), dreptul de a recupera sumele plătite cu titlu de avans/preţ.
    În cazul în care proiectele vor fi finalizate şi apartamentele livrate conform promisiunilor în derulare, datoria totală ar fi redusă cu peste 350 milioane lei.
  • clienţi care au decis să se retragă din proiect şi să opteze pentru rezoluţiunea promisiunilor, care au doar dreptul de a recupera sumele investite
  • clienţi care astăzi sunt proprietari, însă apartamentele nu sunt la stadiul promis

➢ Predarea apartamentelor şi finisarea/mobilarea lor ar diminua totalul datoriilor cu peste 55 milioane lei

Insolvenţa societăţii Nordis Management SRL este rezultatul următoarelor cauze:

  1. Decizia de dezvoltare în paralel a mai multor proiecte (Mamaia, Sinaia, Braşov) - în perioada 2019-2020, Nordis Management SRL a achiziţionat succesiv terenurile din Mamaia, Sinaia şi Braşov cu scopul dezvoltării celor trei proiecte în paralel. Având în vedere sursele de finanţare ale activităţii (avansuri din promisiuni de vânzare-cumpărare), toate sumele au fost colectate şi utilizate “la comun”. În acest fel, dificultăţile întâmpinate în oricare dintre proiecte a afectat în lanţ celelalte proiecte.  
  2. Activitatea de dezvoltare nu a fost împărţită pe centre de cost/profit → decizii de management eronate/nefundamentate - aceste decizii au condus la o necorelare între sursele de finanţare ale fiecărui proiect în parte şi investiţiile realizate în fiecare dintre acestea
  3. Estimări eronate de investiţie – Ex. Proiectul din Sinaia :  lucrările estimate conform celor două autorizaţii de construire, pentru construire ziduri de sprijin din piloţi pentru punere în siguranţă teren, amenajare incintă şi organizare şantier este de 3,3 mil lei ; cheltuielile aferente proiectului sunt înregistrate ca 15,09 mil lei.
  4. Neîndeplinirea obligaţiilor contractuale şi întârzierile avute în livrarea proiectelor, rezultând în decapitalizarea companiei în urma generării obligaţiei de plată de daune creditorilor: cuantumul total al cheltuielilor cu despăgubiri, amenzi şi penalităţi înregistrat în contabilitate în perioada analizată este de 42,33 mil lei.
  5. Situaţia generală a pieţei de construcţii

➢ Modelul de business aplicat de Nordis presupunea ca principalii perteneri comerciali şi furnizorii relevanţi să fie companii din grup. Există o serie de tranzacţii şi operaţiuni intra-grup de valori semnificative care au influenţat indicatorii financiari ai companiei. Datorită specificităţii acestor relaţii şi a numeroaselor stornări şi compensări, administratorul judiciar nu poate emite o opinie clară şi relevantă asupra realităţii acestor operaţiuni sau asupra modului de stabilire a preţurilor.

➢La data deschiderii procedurii de insolvenţă, Nordis Management SRL avea în derulare proiecte în trei locaţii principale: Nordis Mamaia, Nordis Sinaia, Nordis Braşov, astfel: NORDIS MAMAIA: Hotel de 5 stele compus din 4 corpuri de clădire cu aproximativ 1.513 unităţi locative (camere de hotel C1+C2 şi apartamente rezidenţiale C3+C4), Curte interioară cu terase şi parc; 9 cafenele, restaurante şi o galerie comercială cu o suprafaţă netă închiriabilă de aproximativ 1.500 mp; Cinematograf VIP, 6 săli de conferinţă, locuri de joacă pentru copii şi business lounge; Centru de Wellness şi SPA de 3.200 mp; Plajă privată de 10.000 mp.

NORDIS SINAIA: Hotel de 5 stele, situat în centrul staţiunii Sinaia, aproape de Cota 1400 şi la 500 de metri de Gondolă, cu aproximativ 236 de unităţi locative (camere de hotel şi apartamente rezidenţiale) şi facilităţi precum centru SPA, restaurant, lobby, loc de joacă pentru copii, sală de fitness şi parc de aventură, fiind deschis pe tot parcursul anului.

NORDIS BRASOV: Hotel de 5 stele, situat lângă Rezervaţia Naturală Warthe, pe Drumul Poienii, 217 unităţi locative (camere de hotel şi apartamente rezidenţiale), 135 locuri de parcare subterană, facilităţi premium precum piscină infinity, SPA de 900 mp, 3 restaurante, săli de conferinţe, cinema room şi loc de joacă pentru copii, având o suprafaţă construită de 14.000 mp pe un teren de 13.000 mp.

➢Ca urmare a tuturor convenţiilor încheiate de companie în perioada 2019 – prezent, precum şi a valorificării anumitor unităţi prin executare silită, pentru toate cele 3 proiecte aflate în derulare, există un total de 414 unităţi disponibile pentru vânzare din totalul de 1.966 în curs de dezvoltare (exceptând unităţile cu privire la care există în prezent semnate promisiuni de vânzare-cumpărare care sunt în derulare, nefiind rezoluţionate). Pentru 695 de unităţi există contracte de vânzare-cumpărare.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cheltuieli,
inregistrare,
grup,
administrator

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.