Premieră istorică în retail: în 2017, suprafaţa mallurilor şi a galeriilor comerciale a scăzut. În pofida consumului în creştere, se înmulţesc eşecurile unor proiecte
Pentru prima dată în istoria mallurilor României, în 2017 suprafaţa totală a mallurilor şi galeriilor comerciale a cunoscut o scădere, pe fondul închiderii de shopping center-uri la Oradea, Suceava, Constanţa şi Bucureşti (Vitantis).
Pentru prima dată în „istoria mallistică“ a României suprafaţa totală a mallurilor şi a shopping center-urilor, adică a centrelor comerciale care au ca ancoră un hiper/supermarket, a scăzut, în 2017, potrivit raportului anual al companiei de consultanţă imobiliară Activ Property Services.
„Anul 2017 a fost atipic din punctul de vedere al evoluţiei stocului de centre comerciale. Pentru prima oară în istorie, stocul de centre comerciale a înregistrat o evoluţie negativă, volumul închiderilor depăşind volumul livrărilor. În 2018 însă piaţa îşi va relua tendinţa de creştere“, spune Florian Gheorghe, head of research în cadrul Activ Property Services.
Au fost închise centre comerciale la Suceava, Oradea, Constanţa şi Bucureşti (Vitantis), în total cu o suprafaţă de 83.000 mp, şi au fost deschise sau au fost extinse alte patru malluri/centre comerciale, la Râmnicu Vâlcea, Galaţi, Cluj-Napoca şi Bucureşti (extindere a AFI Palace), în suprafaţă de doar 67.000 mp, deci netul pe toată ţara a fost în scădere cu 20.000 mp. Aceasta înseamnă că de pe harta mallurilor a dispărut practic un mall de
20.000 mp. Clasamentul realizat de Activ Property Services ia în considerare doar centrele comerciale de peste 5.000 de metri pătraţi suprafaţă închiriabilă, unde intră clădirile cu hipermarket şi galerie (de tipul Auchan Vitan sau Carrefour Orhideea).