Producătorii de băuturi răcoritoare critică introducerea unei eventuale taxe pe zahăr: Reprezintă o măsură profund discriminatorie, care ignoră conţinutul similar de zahăr din produsele alimentare; încurajează involuntar piaţa neagră şi comerţul ilegal

Autor: Roxana Rosu Postat la 04 septembrie 2023 26 afişări

Producătorii de băuturi răcoritoare critică introducerea unei eventuale taxe pe zahăr: Reprezintă o măsură profund discriminatorie, care ignoră conţinutul similar de zahăr din produsele alimentare; încurajează involuntar piaţa neagră şi comerţul ilegal

Asociaţia Naţională pentru Băuturi Răcoritoare, care reuneşte cei mai mari producători de băuturi răcoritoare din România, atrage atenţia că introducerea unei noi taxe pentru băuturile răcoritoare va avea un impact negativ atât asupra consumatorilor, prin scumpiri semnificative ale produselor, cât şi asupra întregului lanţ valoric al industriei.

Declaraţia vine în contextul discuţiilor legate de măsurile care ar urma să fie luate de Guvern pentru creşterea încasărilor şi reducerea deficitului.

În opinia ANBR, introducerea unei taxe pe zahăr ar fi o măsură disproporţionată şi discriminatorie, care va conduce la creşterea preţurilor, scăderea vânzărilor şi, implicit, la diminuarea încasărilor la bugetul de stat. 

“Sectorul nostru a fost deja penalizat cu o aşa-zisă taxă pe zahăr, mascată printr-o mărire a cotei de TVA de la 9% la 19%, aplicată de la 1 ianuarie doar pentru industria noastră, fie că vorbim de băuturi răcoritoare cu sau fără zahăr. Această nouă taxă propusă reprezintă o măsură profund discriminatorie, care vizează din nou băuturile răcoritoare, în timp ce ignoră conţinutul similar de zahăr din produsele alimentare. Aceasta impune o povară disproporţionată asupra consumatorilor români, care se confruntă deja cu o putere de cumpărare redusă din cauza inflaţiei generale în creştere, la care inflaţia alimentară are o contribuţie majoră. Mai mult, ea încurajează involuntar piaţa neagră şi comerţul ilegal, subminând economia locală. Consumatorii pot ajunge să opteze pentru variante mai ieftine şi de calitate inferioară sau chiar pentru alcool, agravând deja îngrijorătoarea problemă a consumului de alcool în rândul românilor. O taxă suplimentară – indiferent de forma pe care ar lua-o – nu ar aduce încasări suplimentare la bugetul de stat, din contră, ar împovăra şi mai mult industriile care au răzbit crizelor din ultimii ani şi ar avea efect multiplicator, cu impact negativ sever asupra consumatorului şi a economiei, în ansamblul său”, a declarat Alice Nichita, preşedinte ANBR.

În prezent, TVA-ul pentru băuturile răcoritoare are o cotă de 19%, indiferent dacă acestea conţin zahăr sau nu, în timp ce pentru alimente, care pot avea un conţinut de zahăr similar sau mai mare decât cel din băuturile răcoritoare, cota de TVA este de 9%. ”Nu există nicio diferenţă între zahărul din băuturi şi zahărul din alimente, iar băuturile răcoritoare reprezintă doar 3% din aportul mediu zilnic de calorii al unei persoane, conform unor studii realizate la nivel european”, se arată în comunicatul asociaţiei.

Producătorii estimează că o astfel de taxă va duce la creşterea preţului mediu pe litru la raft între 15-25%.

 În plus, ea ar favoriza comerţul transfrontalier ilegal pentru a evita taxele şi impozitele, conducând la un deficit în comerţul local şi o scădere a încasărilor la buget.

Piaţa băuturilor răcoritoare s-a contractat cu peste 6% în primele 6 luni ale acestui an, iar o taxă suplimentară ar putea duce la o scădere cumulată de aproximativ 15% a volumelor.

În perioada 2017-2020, contribuţia industriei la economia naţională s-a ridicat la peste 3,65 miliarde euro, din care peste 1 miliard de euro valoare adaugată brută directă.

Din ANBR fac parte cei mai importanţi producători de băuturi răcoritoare din industria românească, precum Coca-Cola HBC România, Coca-Cola România, PepsiCo, Romaqua Group Borsec, Maspex România, Parmalat, Red Bull, Pfanner, dar şi operatori din industrii conexe, precum furnizori de arome sau ambalaje ca Dohler şi Tetra Pak.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
bauturi,
crestere,
zahar,
industrie,
romania

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.