Mai mulţi reprezentanşi ai principalilor producători de lactate s-au întâlnit astăzi cu conducerea Autoritatăţii Naţionale Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) pentru a discuta condiţiile generale de export pe piaţa chineză, asta după ce la începutul acestei luni preşedintele ANSVSA a semnat Protocolul pentru exporturile de produse lactate din România către China în timpul unei vizite la Beijing.
La întâlnire au fost prezenţi reprezentanţ ai companiilor Prodlacta (Braşov), Olympus( Braşov), Laptăria cu Caimac (Ialomiţa), Simultan (Timiş), Carmolact (Bistriţa-Năsăud), Cooperativa Bovicoop - care reuneşte câteva sute de fermieri şi cinci fabrici de lactate din mai multe judeţe, Sanlacta (Mureş), Eurolact (Ilfov), dar şi Dorin Cojocaru, preşedintele Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui, organizaşie care reprezintă principalii procesatori de lapte printre care şi Albalact, FrieslandCampina şiHochland.
"Fiecare companie va trimite lista de produse pe care o poate exporta şi va aştepta să fie contactată pentru categoriile solicitate de China, în condiţiile în care îndeplinesc cerinţele", spune un jucător din sector prezent la întâlnire, care menţionează că se pot realiza exporturi în cel mai scurt timp.
În total, România a trimis bunuri în valoare de 857 de milioane de euro la nivelul anului 2023, arată datele de la Institutul Naţional de Statistică. Cel mai bun an pentru exporturi a fost 2021 când România a trimis în China bunuri de peste 1,1 miliarde de euro, arată aceeaşi sursă.
Exporturile de produse lactate ale României sunt încă la un nivel scăzut, iar cel mai probabil în China producătorii vor putea livra cu precădere produse cu termen mai mare de valabilitate precum brânzeturile. De exemplu, România a exportat anul trecut brânză şi caş în valoare de 98 de milioane de euro, iar lapte acru, lapte şi smântână de 63 de milioane de euro, conform INS.