Proprietarul cramei Villa Vinea din Transilvania a cumpărat o fabrică şi a devenit unul dintre cei mai mari producători de pantofi din România. Cine este antreprenorul italian Heiner Oberrauch?

Autor: Cristina Roşca Postat la 27 iunie 2024 38 afişări

S-a născut în Bolzano - un orăşel din nordul Italiei amplasat în inima munţilor Dolomiţi - în data de 22 decembrie 1957. La vârsta de 19 ani a făcut primii paşi în antreprenoriat şi şi-a deschis la Bolzano, împreună cu fratele său Georg, un magazin de echipamente sportive sub brandul „Sportler“.

Proprietarul cramei Villa Vinea din Transilvania a cumpărat o fabrică şi a devenit unul dintre cei mai mari producători de pantofi din România. Cine este antreprenorul italian Heiner Oberrauch?

„Istoria mea şi a familiei mele este sinonimă cu istoria munţilor“ Omul de afaceri deţine grupul Oberalp, activ pe piaţa de echipamente sportive, cu afaceri anuale de 330 mil. euro Grupul are în portofoliu branduri proprii precum Salewa, dar distribuie şi mărci partenere precum Under Armour În România, compania are o fabrică cu 217 salariaţi şi afaceri de 63,5 mil. lei în judeţul Alba.

S-a născut în Bolzano - un orăşel din nordul Italiei amplasat în inima munţilor Dolomiţi - în data de 22 decembrie 1957. La vârsta de 19 ani a făcut primii paşi în antreprenoriat şi şi-a deschis la Bolzano, împreună cu fratele său Georg, un magazin de echipamente sportive sub brandul „Sportler“. Antreprenoriatul îl avea de fapt în sânge dat fiind că familia Oberrauch era deja un nume în industria echipamentelor sportive, unde deţinea marca Oberrauch Zitt încă din 1970.

Circa un deceniu mai târziu, în 1981, când avea doar 24 de ani, Heiner Oberrauch a fondat compania Oberalp, care activa în domeniul importului şi distribuţiei de articole sportive în Italia. Businessul a crescut rapid, astfel că doi ani mai târziu semna un contract pentru a reprezenta în Italia compania germană Salewa, fondată în 1935.

Acesta a fost de fapt doar începutul, Heiner Oberrauch continuând apoi să creioneze propriile colecţii de haine pentru montaniarzi sub brandul Salewa, pentru ca în 1990 familia sa să preia afacerea ger­mană şi să dezvolte în continuare businessul direct şi prin achiziţii. Heiner Oberrauch a fost numit la cârma afacerii.

De la sport la vin

Aşa începe relaţia lui cu piaţa locală.

„Am călătorit în România pentru prima dată în anii ’90 şi m-am îndrăgostit pe loc de peisajele acestei ţări. Apoi, am deschis o fabrică la Târgu-Mureş, care producea jachete. Aveam 400 de angajaţi, aşa că obişnuiam să vin constant aici“, spunea anterior pentru După Afaceri Premium, revista de lifestyle a ZF, Heiner Oberrauch.

Unitatea de producţie nu mai e astăzi deţinută de grup.

În timpul uneia dintre vizitele sale a aflat că Valea Târnavelor fusese cândva o regiune faimoasă pentru viţă-de-vie. După o serie de analize, a pus aici bazele producătorului de vin Villa Vinea. Recent, printr-o investiţie de 2 mil. euro, crama a fost extinsă. Anual, Villa Vinea produce în jur de 250.000 de litri de vin.

Din nou în producţia  de echipamente

Antreprenorul italian Heiner Oberrauch, cunoscut pe plan local pentru că deţine crama Villa Vinea din judeţul Mureş, este totodată şi unul dintre cei mai mari actori din producţia de pantofi din România.

Prin intermediul firmei italiene Ober Alp S.P.A., el controlează firma Droker SRL din Sebeş, Alba.

„În 2022, am achiziţionat Droker (în România) şi Velotex (în Germania)“, scrie în raportul grupului Oberalp.

Cu afaceri de 63,5 mil. lei anul trecut (plus 21%) şi cu 217 salariaţi (cu circa 40 mai puţini decât în 2022), Droker SRL este unul dintre cei mai mari actori din producţia locală de încălţăminte, conform datelor de la Registrul Comerţului. Au fost luate în cacul doar firmele care şi-au declarat CAEN-ul 15 - Tăbăcirea şi finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj şi marochinărie, harnaşamentelor şi încălţămintei; prepararea şi vopsirea blănurilor şi care şi-au depus rezultatele pe 2023.

Pentru firma din Alba, anul trecut a fost de departe cel mai bun de până acum, cifra de afaceri crescând accelerat începând cu 2022. Anul coincide cu cel al achiziţiei.

Această companie este cea prin care grupul italian Oberalp produce local încălţări de munte.

Ce produce?

„Căutăm în permanenţă cele mai bune spaţii de producţie, ţinând cont de expertiza tehnică şi de know-how-ul lor. Multe fabrici care au experienţă în croire şi coasere sunt în Asia, acolo unde producem majoritatea hainelor şi realizăm şi o parte din încălţăminte. Cea mai mare parte din producţia noastră este în sistem de lohn (outsourced - trad.), adică noi nu deţinem fabrici, cu excepţia celei de la Pomoca, Elveţia, a celei operate de firma Droker în România şi a unei unităţi ce poduce mohair - Volotex în Germania“, conform raportului grupului.

Circa 27% din producţie are loc în Europa, în 14 ţări, printre care şi România, în timp ce peste 70% reprezintă producţia din Asia, iar 1% cea din Orientul Mijlociu.

Omul de afaceri Heiner Oberrauch deţine grupul Oberalp, activ pe piaţa de echipamente sportive, cu afaceri anuale de 330 mil. euro. Grupul are în portofoliu branduri proprii precum Salewa, dar distribuie şi mărci partenere precum Under Armour.

„La Droker, în România, producem încălţările Salewa Mountain Trainer“, arată aceeaşi sursă. E vorba de încălţări de munte cu preţuri de peste 200 de euro.

Cum a ajuns în toată lumea?

În total, grupul italian are în portofoliu şase branduri proprii - Salewa, Dynafir, Pomoca, Wild Country, Evolv şi LaMunt - dintre care primul este cel mai cunoscut. Acestora li se adaugă opt branduri partenere, pentru care grupul asigură distribuţia, în frunte cu Under Armour.

Oberalp a fost fondat în 1981 de către Heiner Oberrauch, businessul fiind iniţial menit să distribuţie echipamente sportive pe piaţa italiană. Ulterior, compania a crescut şi s-a dezvoltat, având 13 birouri în Europa şi SUA, 3.500 de dealeri în 60 de ţări, 178 de magazine şi 1.200 de angajaţi.

„Istoria mea şi a familiei mele este sinonimă cu istoria munţilor“, spunea anterior Heiner Oberrauch.

El este însă, dincolo de antreprenor cu ştate vechi şi un montaniard avid, şi un tâmplar de timp liber şi un chef amator, dar pasionat, după cum spunea chiar el. Şi cum gastronomia fină merge mână în mână cu vinul bun, de pe lista de businessuri - dar şi de pe cea de pasiuni - a omului de afaceri italian nu putea lipsi producţia licorii lui Bacchus. Şi nu oriunde, ci undeva în inima Transilvaniei.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.