Rata anuală a inflaţiei a explodat în noiembrie, la 16,8%: alimentele s-au scumpit cu peste 21% an/an, iar mărfurile nealimentare cu 16,1%
Rata anuală a inflaţiei a urcat în luna noiembrie la 16,8% după un moment de respiro înregistrat în luna octombrie, când inflaţia anuală a fost de 15,3%. Alimentele s-au scumpit cu 21,5% faţă de noiembrie 2021, iar mărfurile nealimentare cu 16,17%, arată datele INS publicate marţi.
În acelaşi timp, preţurile serviciile au crescut cu 9,51%.
Comparativ de luna octombrie, în noiembrie preţurile de consum s-au majorat cu 1,3%.
Cele mai mari creşteri de preţ an la an au fost la energie electrică, 47,1%, gaze, 37,6%, bilete de avion, 23,8%, iar dintre alimente, la zahăr, 62%, ulei, 40,6%, unt, 43,4%, cartofi, 39,5%, făină şi mălai, 34%, lapte şi brânză, 30-32%, pâine, 26%.
Rata inflaţiei de la începutul anului (noimebrie 2022 comparativ cu decembrie 2021) este 15,9%. Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (decembrie 2021 – noiembrie 2022) faţă de precedentele 12 luni (decembrie 2020 – noiembrie 2021) este 13,1%.
Calculată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum (IAPC), rata anuală a inflaţiei a fost în noiembrie de 14,6%.
Indicele armonizat al preţurilor de consum în luna noiembrie 2022 comparativ cu luna octombrie 2022 este 101,24%. Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (decembrie 2021 – noiembrie 2022) faţă de precedentele 12 luni (decembrie 2020 – noiembrie 2021) determinată pe baza IAPC este 11,4%.
Traiectoria viitoare a ratei anuale a inflaţiei depinde în mod esenţial de deciziile referitoare la durata şi configuraţia schemei de plafonare a preţurilor pentru energia electrică şi gazele naturale, menţionează cel mai recent raport asupra inflaţiei, publicat de BNR în luna noiembrie.
Potrivit acestuia, Banca Naţională estimează că rata anuală a inflaţiei IPC va urma o traiectorie uşor ascendentă până la sfârşitul anului, cu un maxim de 16,3% în T4 2022, iar ulterior să se corecteze în ipoteza disipării graduale atât a şocurilor de ofertă, cât şi a presiunilor din partea cererii agregate.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro