Retailerul Profi a fost vândut olandezo-belgienilor de la Ahold Delhaize la un multiplu ajustat la sinergii de 7x EBITDA

Autor: Cristina Roşca Postat la 08 noiembrie 2023 393 afişări

Tranzacţia dintre fondul de private equity MidEuropa (vânzător) şi grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize (cumpărătorul), proprietarul Mega Image, ce a vizat retailerul Profi, s-a parafat la un multiplu ajustat la sinergii de 7x EBITDA.

Retailerul Profi a fost vândut olandezo-belgienilor de la Ahold Delhaize la un multiplu ajustat la sinergii de 7x EBITDA

Reţeaua de circa 1.650 de magazine a fost cumpărată de proprietarul Mega Image de la fondul de investiţii MidEuropa pentru 1,3 mld. euro pre-IFRS16 (1,8 mld. euro post-IFRS16) Deal-ul aşteaptă OK-ul autorităţilor din domeniul concurenţei.

Tranzacţia dintre fondul de private equity MidEuropa (vânzător) şi grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize (cumpărătorul), proprietarul Mega Image, ce a vizat retailerul Profi, s-a parafat la un multiplu ajustat la sinergii de 7x EBITDA.

„Multiplul acestei achiziţii, ajustat la sinergiile existente în grup (implied fully synergized acquisition mul­ti­ple - trad.), este de 7x EBITDA. E vorba de EBITDA din ultimele 12 luni, perioadă ce se încheie în iunie 2023 (post- IFRS 16)“, spun reprezentanţii Ahold Delhaize.

Reţeaua Profi, ce numără circa 1.650 de magazine, a fost cumpărată de proprietarul Mega Image de la fondul de investiţii MidEuropa pentru 1,3 mld. euro pre-IFRS16 (1,8 mld. euro post-IFRS16).

Ce înseamnă însă un multiplu ajustat la sinergiile existente în grup?

Înseamnă că multiplul „oficial“, care nu ţine cont de sinergiile dintre Mega Image (reţeaua pe care Ahold Delhaize deja o deţinea în România) şi Profi, este mai mare.

„Profi operează 1.654 de magazine, completând amprenta Mega Image (de aproape 1.000 de unităţi – n.red.). Această achiziţie a Profi, companie cu vânzări de 2,5 mld. euro (în 2022 – n.red.), confirmă interesul nostru şi angajamentul faţă de pieţe cu creştere mare şi faţă de active cu potenţial de dezvoltare pe măsură“, potrivit aceleiaşi surse.

Multiplul unei tranzacţii, calculat de cele mai multe ori ca un raport faţă de EBITDA, poate varia puternic în funcţie de sector şi de perspectivele fiecărui jucător în parte. Putem, spre exemplu, să avem multipli de sub 6- x EBITDA dacă vorbim de un sector cu creştere redusă şi cu marje mici de profit. Cu cât creşte EBITDA şi marja, cu cât perspectivele sunt mai încurajatoare, cu atât cresc şi multipli.

Contează totodată dacă în negocierile derulate pentru o tranzacţie se ia în calcul EBITDA pe 2022, spre exemplu, cel deja realizat, sau cel pe anul curent, mai ales pentru companiile care au rezultate bune şi care le pot demonstra după mai multe luni deja trecute din an. Sunt şi situaţii când se ia în calcul o proiecţie de EBITDA pe 2024, spre exemplu. E cazul companiilor care lucrează în domenii unde perspectivele sunt încurajatoare. Cel mai concludent exemplu e tehnologia.

În cazul comerţului alimentar, multipli nu sunt printre cei mai mari din piaţă şi asta pentru că şi marjele de profit sunt printre cele mai mici. Totuşi, pentru orice deal contează compania vizată, perspectivele ei şi interesul pe care îl generează.

Dealul ce a vizat Profi este de departe cea mai mare tranzacţie din retailul românesc şi totodată cel mai important acord din 2023 din România. Dealul aşteaptă ok-ul autorităţilor din domeniul concurenţei. Părţile au anunţat că aşteaptă ca acordul să fie finalizat astfel în 2024.

Achiziţia se va face 100% pe datorie (debt funded – trad.). Ahold Delhaize a obţinut un credit pe termen scurt (bridge loan) de 1,2 mld. euro, ce precede finanţării pe termen lung necesară acestei tranzacţii.

Împreună, Profi şi Mega Image au 2.500 de magazine şi afaceri de 20 mld. lei anul trecut. Tot comerţul modern are circa 4.300 de magazine şi afaceri de aproape 100 mld. lei anul trecut.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.