Reţeta care se repetă: volumul de medicamente scade cu 4% în trimestrul doi din an, dar vânzările cresc cu 13%

Autor: Georgiana Mihalache Postat la 04 august 2024 93 afişări

În primele două trimestre din an, piaţa medicamentelor a urmat ace­laşi tipar: a crescut în valoare, dar a scăzut în volume, adică numărul de cutii de medicamente care au ajuns la pacienţii români, arată datele trans­mise de compania de cercetare de piaţă Cegedim.

Reţeta care se repetă: volumul de medicamente scade cu 4% în trimestrul doi din an, dar vânzările cresc cu 13%

♦ Vânzări mai mari pe volume mai mici înseamnă că pacienţii români cumpără medicamente mai scumpe ♦ Datele companiei de cercetare de piaţă Cegedim arată o piaţă de aproape 8,2 miliarde de lei în vânzări în trimestrul doi din an, cu 13% mai mult faţă de T2/2023.

În primele două trimestre din an, piaţa medicamentelor a urmat ace­laşi tipar: a crescut în valoare, dar a scăzut în volume, adică numărul de cutii de medicamente care au ajuns la pacienţii români, arată datele trans­mise de compania de cercetare de piaţă Cegedim.

Astfel, în total în trimestrul doi din 2024 românii au primit 170 mili­oane de cutii de medicamente, cu a­proape 4% mai puţine faţă de ace­eaşi perioadă din 2023. Valoarea lor în T2/2024 a fost de aproape 8,2 mi­liarde de lei, ce­ea ce înseamnă o creştere de 13% de la un an la altul.

Datele sunt transmise periodic de Cegedim, iar situaţia din trimes­trul doi din an este similară cu cea din pri­me­le trei luni din 2024. Atunci, vo­lu­mele se contractau cu 3%, în timp ce la valoare creşterea a fost de 15%.

Cegedim subliniază că datele estimează ieşirile de produse din far­macii către pacienţi, calculul valorilor şi cotelor de piaţă fiind efectuat în preţuri de achiziţie în farmacie.

„Tot mai puţini pacienţi au acces la medicamente mai scumpe“, spunea recent Dragoş Damian, CEO al pro­ducătorului de medicamente Terapia Cluj, care atrăgea atenţia că cifrele mai mari din piaţa de medica­mente ca valoare nu se văd direct şi în rândul pacienţi­lor, în scăderea mortalită­ţii şi morbidităţii, în creşte­rea accesului la medica­mente şi în creşterea încre­derii în sistemul sanitar.

Singurul segment din zona volumelor care a avut creştere a fost cel al medicamentelor eliberate cu contract cost volum, care a raportat peste 10% avans. Statul a aprobat de altfel pentru decontare 28 de medicamente noi în 2024, chiar în prima jumătate a anului.

În ceea ce priveşte vânzările, cea mai mare creştere a înregistrat-o segmentul de spital, urmat de medicamentele cu contract cost-volum şi cele eliberate pe reţetă. Medicamentele fără reţetă (OTC) au avut un ritm de creştere de sub 3%, fiind o piaţă care anterior creştea semnificativ. Sezonul cald şi lipsa afecţiunilor de tipul răcelilor sau gripelor îi ţine pe pacienţi departe de farmacii, aşa cum spun chiar antreprenorii care deţin lanţuri de retail farma.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
medicamente,
piata,
scadere,
vanzari,
pacienti,
romani,
retete

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.