Reuşita pentru specialiştii în relaţia cu investitorii din piaţa de capital. De ce este importantă?
Autor: Günay Duagi, Senior Managing Associate, KPMG Legal – Toncescu şi Asociaţii SPRL
Piaţa de capital din România se află momentan într-o dezvoltare binevenită şi binemeritată. Sunt nenumărate motive pentru care piaţa de capital creşte într-un mod sustenabil, dar în cele de mai jos mă voi referi la cea mai recentă reusiţă.
ARIR (Asociaţia Română pentru Relaţia cu Investitorii), promotorul conceptului de Relaţia cu Investitorii (IR), a anunţat că la iniţiativa sa şi cu sprijinul KPMG Legal – Toncescu şi Asociaţii SPRL, printr-o echipă formată din Günay Duagi – Senior Managing Associate şi Irina Stănică - Senior Managing Associate, cu susţinerea Autorităţii de Supraveghere Financiară şi a Bursei de Valori Bucureşti, s-a obţinut introducerea a două noi coduri în Clasificarea Ocupaţiilor din România (COR), dedicate funcţiilor de Director Relaţia cu Investitorii (COR 121920) şi Specialist Relaţia cu Investitorii (COR 241272). Cele două coduri au devenit utilizabile inclusiv în platforma Revisal începând cu data de 10 aprilie 2023.
Daniela Şerban, Preşedinte şi Co-fondator ARIR:
„Includerea în Clasificarea Ocupaţiilor din România a funcţiilor de Specialist şi Director Relaţia cu Investitorii este un semn de evoluţie şi maturizare a pieţei de capital româneşti. Este o recunoaştere a eforturilor şi a rolului tot mai mare pe care companiile listate le acordă persoanelor care activează în acest domeniu, facilitând comunicarea dintre companiile listate la bursă şi investitori. Avem o reuşită importantă a ARIR în promovarea activităţii de Investor Relations în România şi în simplificarea angajării de personal în aceste funcţii specifice. Am avut o colaborare foarte bună cu toate instituţiile implicate în acest proces şi le mulţumim pentru sprijinul oferit comunităţii de IR.”
Adrian Tănase, Director General, Bursa de Valori Bucureşti:
„Cu certitudine, includerea, începând de anul acesta, în Clasificarea Ocupaţiilor din România a funcţiilor dedicate Relaţiei cu Investitorii va contribui şi mai mult la creşterea importanţei pe care companiile listate la bursă au început deja să o acorde relaţiei cu investitorii. Totodată, de acum înainte, angajaţii specializaţi în comunicarea cu investitorii vor avea o recunoaştere oficială a meseriei lor şi companiile listate îşi vor putea creşte vizibilitatea prin procesul de recrutare a acestor specialişti. Suntem încântaţi că, ARIR împreună cu toţi cei implicaţi în proces au reuşit să concretizeze această iniţiativă şi suntem convinşi că ea reprezintă un pas înainte spre modernizarea pieţei de capital locale.”
Recunoaşterea la nivel legislativ a acestor două ocupaţii depăşeşte simpla indexare COR. Odată cu introducerea acestor ocupaţii, specialiştii în relaţia cu investitorii din piaţa de capital, vor putea să se dedice unei ocupaţii care a fost mult timp neglijată. Consider că, în primul rând, această realizare şi urmările ei vor duce la creşterea unui element intrinsec şi sine qua non oricărei pieţe, şi în special unei pieţe de tranzacţionare cu valori mobiliare. Acest element este încrederea.
Specialiştii în relaţia cu investitorii sunt în prima linie atunci când vine vorba de încrederea investitorilor, deoarece aceştia sunt responsabili cu transparenţa, cea mai bună armă pe care un emitent o poate folosi. Un emitent transparent va fi mai mult decât o societate care emite acţiuni şi plăteşte dividende, devine un partener pe termen lung al investitorilor, fie ei instituţionali sau individuali.
Societăţile listate au obligaţia de a face publice anumite informaţii privilegiate, reprezentând acele informaţii care nu au fost făcute publice şi care ar putea influenţa semnificativ preţul instrumentelor financiare în cauză.
Deşi extrem de importantă prin implicaţiile şi consecinţele comerciale sau chiar penale ale nerespectării sale, publicarea informaţiilor privilegiate conform legislaţiei privind abuzul de piaţă este încă o zonă considerată complicată de mulţi emitenţi.
Prin activităţile pe care le vor efectua specialiştii în relaţia cu investitorii, se pot depăşi anumite bariere actuale, prin publicarea unor informaţii adecvate, nelimitându-se strict doar la informaţiile cerute de legislaţie. Un astfel de specialist va putea analiza când informaţiile sunt privilegiate, sau când nu este în beneficiul emitentului să publice unele informaţii comerciale sensibile, în linie cu prevederile legale.
Revenind la încrederea menţionată mai sus, consider că formarea unei bresle a acestor specialişti va impulsiona câştigarea încrederii pe trei paliere. Încrederea investitorilor în emitent va fi crescută, deoarece acesta va relaţiona mult mai bine, eficient şi profesionist cu acţionarii săi. Încrederea managementului emitentului se va mări pentru că va avea confortul unor specialişti care se ocupă de atribuţiile legale în linie cu practica pieţei, în domeniul relaţiei cu investitorii. Consider că şi încrederea autorităţilor va fi impulsionată în acest domeniu, pentru că emitenţii vor avea un personal calificat care să-i sprijine în îndeplinirea obligaţiilor de raportare periodică şi ocazională.
În ceea ce priveşte rolul acestor specialişti, în următoarele rânduri voiarăta care sunt atribuţiile acestora, aşa cum reies din cadrul legal actual.
Consider că această funcţie este esenţială pentru ca o societate listată să poată gestiona în mod eficient raportările sale şi pentru a gestiona implicarea acţionarilor în privinţa acestor raportări. Asemenea raportări presupun o coordonare complexă între diversele divizii operaţionale din cadrul societăţii, precum cele juridice, contabile şi comerciale. Mai mult, având în vedere obligaţia publicării acestor rapoarte, este nevoie de o gestionare a relaţiei cu investitorii pentru a face faţă situaţiei în care investitorii solicită clarificări sau îşi exprimă îngrijorarea în privinţa activităţii societăţii.
Emitenţii ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată întocmesc, pun la dispoziţia publicului şi transmit rapoarte trimestriale, semestriale şi anuale. Aceste rapoarte conţin informaţiile minime prevăzute de reglementările menţionate, şi includ raportul financiar anual şi raportul consiliului de administraţie.
Gestionarea relaţiei cu investitorii devine importantă, în mod special, în cazul exercitării drepturilor acţionarilor, precum dreptul de a solicita convocarea adunărilor acţionarilor sau de a introduce puncte pe ordinea de zi. Mai mult, legislaţia conţine dispoziţii speciale privind exercitarea anumitor drepturi ale acţionarilor în cadrul adunărilor generale ale societăţilor, precum conţinutul minim al convocatorului adunării generale, obligaţia ca înainte de data adunării generale societatea să pună la dispoziţia acţionarilor pe website-ul societăţii anumite informaţii minime disponibile cel puţin în limbile română şi engleză, şi dreptul acţionarilor de a participa la adunarea generală prin mijloace electronice (în anumite cazuri) sau să desemneze un reprezentant.
Mai mult, sunt diverse prevederi care stabilesc cerinţe specifice pentru a încuraja implicarea acţionarilor, în special pe termen lung. Respectivele cerinţe specifice se aplică în ceea ce priveşte identificarea acţionarilor, transmiterea de informaţii, facilitarea exercitării drepturilor acţionarilor, transparenţa investitorilor instituţionali, administratorilor de active şi consilierilor de vot, remuneraţia conducătorilor şi tranzacţiile cu părţi afiliate.
Codul de Operator de Piaţă al Bursei de Valori Bucureşti prevede, printre altele, că emitentul va transmite Bursei de Valori Bucureşti la începutul fiecărui an calendaristic, în termen de 30 de zile de la sfârşitul anului anterior, calendarul financiar care va conţine datele calendaristice sau perioadele de timp stabilite pentru, printre altele, întâlnirile cu presa, cu analiştii financiari, consultanţii de investiţii, intermediarii şi investitorii pentru prezentarea rezultatelor financiare, după caz.
Mergând mai departe, conform Codului de Guvernanţă Corporativă al Bursei de Valori Bucureşti, societăţile listate vor include o declaraţie de guvernanţă corporativă în raportul anual într-o secţiune distinctă, care va cuprinde o autoevaluare privind modul în care sunt îndeplinite prevederile codului. De asemenea, societatea trebuie să organizeze un serviciu de Relaţii cu Investitorii – indicându-se publicului larg persoana/persoanele responsabile sau unitatea organizatorică. Societatea trebuie să includă pe pagina sa de internet o secţiune dedicată Relaţiei cu Investitorii, în limbile română şi engleză, cu toate informaţiile relevante, de interes pentru investitori, şi va organiza cel puţin două şedinţe/teleconferinţe cu analiştii şi investitorii în fiecare an.
Având în vedere cele de mai sus, precum şi preconizatele dezvoltări viitoare în domeniul transparenţei şi raportării nefinanciare, care să cuprindă şi mai multe elemente legate de mediu, sociale şi de guvernanţă (ESG), rolul specialiştilor în relaţia cu investitorii devine cu atât mai important în cadrul organizaţiilor.
În final, consider că, deşi este important ca piaţa de capital din România să-şi atingă potenţialul prin creşterea numărului emitenţilor, investitorilor şi lichidităţii, este esenţial ca această creştere să fie însoţită şi de o îmbunătăţire a relaţiei cu învestitorii, şi creşterea calităţii personalului specializat în piaţa de capital.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro