Românii s-au speriat de creşterea dobânzilor la peste 14%. Dobânzile mari au dus la scăderea creditelor noi de consum în 2022 cu 6% după creşterea cu peste 40% din 2021
Creditele noi de consum în lei şi în euro luate de populaţie de la bănci au scăzut în 2022 după ce în 2021 au accelerat la un nivel record al ultimilor 15 ani, făcând un salt de peste 40%, cel mai mare salt anual al creditelor retail din această perioadă, de când a publicat BNR astfel de date.
♦ Populaţia a luat în 2022 credite noi de consum în lei şi euro de 25,6 mld. lei, cu 6% sub nivelul din 2021 ♦ În 2022 s-a produs a doua scădere anuală a creditelor de consum din ultimul deceniu după declinul înregistrat în 2020, an marcat puternic de pandemia de COVID-19.
Creditele noi de consum în lei şi în euro luate de populaţie de la bănci au scăzut în 2022 după ce în 2021 au accelerat la un nivel record al ultimilor 15 ani, făcând un salt de peste 40%, cel mai mare salt anual al creditelor retail din această perioadă, de când a publicat BNR astfel de date.
Populaţia a luat în 2022 credite noi de consum în lei şi euro de 25,6 mld. lei, cu 1,65 mld. lei, respectiv cu 6% sub nivelul record din 2021, după cum reiese din datele BNR.
Apetitul românilor pentru creditele de consum a început să scadă în 2022 în contextul majorării dobânzilor, al inflaţiei mari şi al războiului de la graniţă, după începutul bun de an, cu volume în creştere în ianuarie şi februarie. Privind retrospectiv, faţă de 2020, creditele noi de consum au avut în 2021 o creştere cu 7,9 mld. lei, respectiv cu 40,9%, după ce în 2020 au avut o scădere anuală de 16,8%, iar în 2019 au înregistrat un plus de 3,6%. În primăvara anului 2020, creditarea înregistrase un declin puternic, din cauza blocajului determinat de starea de urgenţă impusă atunci timp de două luni din cauza pandemiei de coronavirus. Pe componenta în lei, creditele noi de consum au scăzut în anul 2022 cu 1,7 mld. lei, respectiv cu 6,1%, până la 25,5 mld. lei. În 8 luni din 2022 volumele lunare ale creditelor noi de consum în lei au fost mai mici comparativ cu nivelurile din aceleaşi luni din 2021, în timp ce doar în 4 luni din 2022 volumele creditelor au fost mai mari. Tendinţa de scădere a creditelor retail a fost mai pronunţată în a doua jumătate a anului 2022.
În ceea ce priveşte creditele noi de consum în euro, acestea s-au majorat faţă de 2021 cu 3,2 mil. euro, respectiv cu 17,4%, până la 22,2 mil. euro (echivalentul a 109,6 mil. lei). Majoritatea creditelor de consum noi (peste 99%) sunt în lei. Un factor important care a influenţat declinul creditării pe componenta în lei a fost şi dobânda, care a urcat la peste 14%, fiind mai mult decât dublă faţă de dobânda la creditele noi de consum în euro. La creditele noi de consum în euro dobânda medie a urcat de la 3,74% în decembrie 2021 până spre 6% în decembrie 2022.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro