Sorin Pâslaru, ZF: 1.000 de firme, 1.000 de poveşti, 1.000 de faţete ale businessului românesc. Fiecare este locomotiva unei direcţii, realizarea unui vis sau pur şi simplu folosirea unei resurse. Ele sunt ţesătura pe care stă toată economia
Teilor, Confind, Parfumerie Douglas, Fornetti, B.V. McCann-Erickson, Farmec, Myosotis, Publicis, B.Braun Medical, PC Garage, La Lorraine, Brise Grains, Automecanica Mediaş, Premium AEROTEC, Diana SRL, Wienerberger, Simultan, Deloitte Technologies, Gic Nosag Metal, Aerostar, Kober, Boromir, Drim Daniel, Volvo, Peek&Cloppenburg, Miele Tehnica, BebeTei Investments Group, Autonom Services, TTS, Damila, La Cocoş.
Toate aceste companii sunt dincolo de locul 300 din Top 1.000 de companii din România din punctul de vedere al cifrei de afaceri, top publicat în această săptămână de Ziarul Financiar. De unele aţi auzit, de altele nu. Dar fiecare are o poveste, fiecare este un destin şi fiecare reflectă una dintre faţetele actuale ale businessului local.
Un diamant cu 1.000 de feţe. Bine, încă nu este un diamant, poate că este o piatră mai puţin preţioasă - cuarţ – cu o perspectivă de a deveni un diamant.
Teilor - chiar comerţ cu diamante, pe locul 978 în Top 1000 – este povestea unui mic comerciant de bijuterii de pe strada Teilor din Piteşti care a reuşit pur şi simplu să se smulgă din comunitatea de mici patroni de magazine de provincie formată în anii ’90 şi să evolueze – să explodeze de fapt - către cea mai puternică reţea de bijuterii cu capital privat românesc, care a început şi extinderea la nivel internaţional. Afaceri de 275 milioane de lei în 2022, plus 20% faţă de anul anterior. Firmă reprezentativă pentru antreprenorii care au înţeles valoarea brandului şi a experienţei în magazin a clientului şi pentru puterea de viziune a noii generaţii din business.
Confind – fabricarea de construcţii metalice, o fostă secţie a unei fabrici de echipamente petroliere din judeţul Prahova, fondată şi condusă de un fost inginer şef de secţie care între timp a devenit şi investitor într-un spital axat pe recuperare şi wellness ce foloseşte apele termale din zonă. Altă generaţie, dar aceeaşi foame de a creşte. Plus capacitatea de adaptare la piaţă, la vânzări şi marketing a unui om din producţie. Afaceri de 276 milioane de lei în 2022, plus 50% faţă de anul trecut.
Parfumerie Douglas (279 mil. lei cifră de afaceri în 2022, plus 32%), Peek&Cloppenburg, (532 mil. lei, plus 22%) şi Volvo (530 mil. lei, plus 28%) sunt bune măsuri pentru aglomeraţia din mall-uri şi foamea de show off a românilor.
Fornetti, precursorul reţelelor de covrigării care au împânzit Bucureştiul şi care sunt pe cale să devină un brand al oraşului, reuşeşte să obţină în continuare o creştere mare a cifrei de afaceri - plus 37%, până la 293 milioane de lei.
Dar nu toate pieţele zburdă. Marile firme de publicitate îşi văd bugetele zburând la Google şi Facebook, aşa că afacerile lor stagnează. Astfel, B.V. McCann-Erickson şi Publicis raportează venituri de 295 milioane de lei (plus 1 mil. lei faţă de anul anterior), iar Publicis 311 milioane de lei (în scădere cu 4 mil. lei faţă de anul anterior). Noroc că productivitatea lor măsurată ca cifră de afaceri per angajat este printre cele mai mari din piaţă. McCann raportează doar 145 de angajaţi, pe când Publicis 86, deci o productivitate de peste 3 milioane de lei pe angajat pe an, dublă faţă de media din Top 1.000 de 1,3 milioane de lei pe an.
Farmec este exemplul reinventării în producţia de cosmetice a unuia dintre puţinii producători locali din acest segment, iar farmaciile Myosotis unul din puţinele lanţuri farma, cu majoritatea unităţilor în Moldova, care încă nu a fost înghiţit de marile reţele. B Braun creşte, este o investiţie germană recentă la Timişoara în perfuzii injectabile. PC Garage însă, unul dintre puţinii mari competitori în retailul online cu eMAG, scade, pentru că piaţa online a avut un recul după pandemie.
Pâinea şi croissantele congelate produse de La Lorraine cresc în dauna micilor brutării care lipsesc astăzi din România, precum şi comerciantul de cereale din Constanţa, Brise Group, cumpărat recent de chinezi. E război şi atunci Automecanica Mediaş şi Aerostar au afaceri cu peste 50% mai mari, iar Premium AEROTEC Ghimbav creşte pentru că are comenzi din reţeaua Airbus.
Simultan, Boromir şi Diana, reprezentanţi cu capital privat românesc din sectorul lapte, pâine şi carne, declară venituri în creştere şi extinderi pe pieţe conexe - la nivel naţional, la export şi pe alte segmente, fiind printre puţinele companii care pun valoare peste resursele agricole naturale ale ţării.
Deloitte Technologies face 444 milioane de lei venituri (plus 48%) cu 1.400 de oameni, plus 400 faţă de anul anterior, din servicii de soft şi tehnologie. Reprezintă plusul adus de IT în România, alături de Bitdefender sau UiPath, cu afaceri de peste 1 miliard de lei.
Creşterile Wienerberger (cărămizi), Köber (vopsea), Damila (comerţ cu materiale de construcţii) arată că piaţa de construcţii vibrează în continuare, în timp ce Miele (electrocasnice) este exemplul pentru puterea doândită în ultimii 10 ani de industria locală în producţia de aparatură electrocasnică.
Gic Nosag Metal (455 mil. lei afaceri, plus 26%), firmă care poate nu spune mare lucru multora, este cel mai mare furnizor cu capital privat românesc de piese pentru Dacia de pe platforma de la Piteşti, cu fabrici inclusiv în Maroc şi face parte dintr-un grup cu peste 2.500 de angajaţi.
Drim Daniel, o firmă de familie aflată la a doua generaţie, distribuie în sudul ţării sucuri, bere şi alimente, a investit deja în mărci proprii şi a fost preluată de un mare retailer polonez. BebeTei este starul comerţului farmaceutic din ultimii ani dar şi a pieţei de puericultură, cu hipermarketuri de profil rivalizând cu conceptele americane, în timp ce Autonom Service e povestea a doi fraţi din Piatra Neamţ care au început cu două maşini de închiriat acum 20 de ani şi acum fac afaceri de 636 mil. lei pe an (plus 61% în 2022).
TTS este cel mai mare transportator pe Dunăre, a câştigat business puternic de pe urma războiului din Ucraina (656 mil. lei afaceri, plus 65%) iar în 2023 a devenit un star al Bursei ( plus 150% la preţul acţiunii), în timp ce reţeaua de supermarketuri cu capital privat românesc La Cocoş, plecată din Ploieşti, declară afaceri de 714 mil. lei (plus 32%) şi îşi continuă marşul în lupta sa cu multinaţionalele din retail cu capital german şi francez.
1.000 de firme, 1.000 de poveşti, 1.000 de faţete ale businessului românesc. Fiecare este locomotiva unei direcţii, realizarea unui vis sau pur şi simplu folosirea unei resurse. Ele sunt ţesătura pe care stă toată economia.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro