Stocul de spaţii industriale şi logistice s-a dublat în ultimii 5 ani şi 1 mil. mp urmează a fi livraţi până la final de 2020

Autor: Bogdan Alecu Postat la 31 octombrie 2019 331 afişări

Stocul spaţiilor industriale şi logistice din Ro­mâ­nia a ajuns la finalul primului semestru al aces­tui an la 3,61 milioane metri pătraţi, peste 85% dintre aceste spaţii fiind situate în Bucu­reşti, Timişoara, Ploieşti, Cluj-Napoca şi Piteşti, oraşe având conexiuni solide la reţeaua naţională de autostrăzi.

Stocul spaţiilor industriale şi logistice din Ro­mâ­nia a ajuns la finalul primului semestru al aces­tui an la 3,61 milioane metri pătraţi, peste 85% dintre aceste spaţii fiind situate în Bucu­reşti, Timişoara, Ploieşti, Cluj-Napoca şi Piteşti, oraşe având conexiuni solide la reţeaua naţională de autostrăzi.

Bucureştiul are în prezent un stoc de spaţii logistice şi industriale de aproximativ 1,8 milioane de metri pătraţi, având o pondere de 50% în stocul total, capitala fiind urmată de Timişoara (500.000 mp), Ploieşti (350.000 mp), Cluj-Napoca (280.000 mp) şi Piteşti (235.000 mp), potrivit datelor firmei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Stocul industrial modern din România a depăşit 4 mil. mp în primul semestru din 2019, odată cu livrarea a 240.000 mp, iar până la sfârşitul anului  2020 urmează a fi livraţi încă aproape un mil. mp, potrivit datelor companiei de consultanţă CBRE România.

Din stocul modern total de 4 mil. mp de spaţii indus­tria­le, o suprafaţă totală de 55% se află în oraşele regionale. Bucureştiul deţine restul de 45%, rămânând astfel, cu aproape jumătate din totalul stocului, cea mai dorită zonă din România de către dezvoltatorii de spaţii industriale.

Dezvoltările industriale sunt răspândite în proximităţile Capitalei, în special aproape de autostrăzi, în zona de vest fiind concentrată cea mai mare parte a proiectelor, respec­tiv 73% din stocul modern din Bucureşti. Zona de nord se dez­voltă treptat şi se conturează ca următorul hub indus­tri­al al Capitalei, având momentan 15% din totalul stocului de spaţii moderne.

„Până la sfârşitul anului estimăm că vor fi livraţi aproximativ 380.000 mp de spaţii industriale, cele mai mul­te fiind situate în zona periferică a Bucureştiului. Proiectele în dezvoltare sunt deja în mare parte preîn­chi­ria­te, ceea ce arată încă o dată înclinaţia dezvoltato­rilor că­tre proiecte built-to-suit, cu o uşoară tentă speculativă, pe o piaţă aflată în expansiune“, a declarat Andrei Jerca, Account Director Industrial Advisory & Transaction Services, CBRE România.

În primele şase luni ale anului au fost livrate spaţii noi cu o suprafaţă de 200.000 de metri pătraţi, livrările din Bucu­reşti având o pondere de 57% din total (115.000 mp). În ceea ce priveşte a doua parte a anului, sunt aşteptate noi pro­iecte care însumează aproximativ 300.000 metri pătraţi, dezvoltatorii de spaţii logistice şi industriale menţinând astfel acelaşi ritm puternic de expansiune.

„Primul semestru al anului a fost unul dinamic din punctul de vedere al tranzacţiilor de închiriere de spaţii indus­triale şi logistice, ce au totalizat 235.000 metri pătraţi. Bucureştiul rămâne în continuare cea mai atractivă locaţie, atât din punct de vedere al stocului total, cât şi al tran­zac­ţi­ilor încheiate. De asemenea, observăm că tranzacţii im­por­tante s-au încheiat în Slatina, unde Pirelli îşi va extinde su­pra­faţa de producţie cu 62.000 metri pătraţi, şi în Oradea, oraş în care furnizorul de componente auto Sogefi îşi va ex­tinde activitatea. Acest lucru reliefează atât potenţialul unor astfel de oraşe ce nu figurau până acum în topul destinaţiilor cău­tate de marii dezvoltatori şi chiriaşi din domeniu, cât şi al pie­ţei în general, fiind de aşteptat ca acest trend pozitiv să continue în urmatorii ani“, a spus Rodica Târcavu, Partener, Industrial Agency, Cushman & Wakefield Echinox.

Element Industrial, dezvoltatorul de spaţii logistice controlat de Muler Onofrei şi Ionuţ Dumitrescu, vrea să se extindă în 14 oraşe din România, atât cu depozite logistice, cât şi cu spaţii industriale destinate producţiei.

„Vrem să investim unde există producţie deoarece este un trend ca fabricile să se mute sau să se extindă în centre noi. Terenurile cumpărate sau securizate până acum nu au fost alese la întâmplare, noi vrem să mergem pe nişe de piaţă, în timp ce marii dezvoltatori s-au concentrat pe marile coridoare de transport. Noi vrem să mergem unde este nevoie. Spre exemplu ne uităm la Moldova, însă nu am reuşit până acum. În prezent avem în dezvoltare depozite de 30.000 mp şi aşteptăm autorizaţia de construire. Estimăm că îi vom livra în primăvara anului următor, din care 6.000 mp sunt deja contractaţi de Paste Băneasa“, a spus Muler Onofrei, CEO & cofounder al Element Industrial. Dincolo de proiectul din Chiajna, de lângă Bucu­reşti, dezvoltatorul are în plan noi dezvoltări şi în Timişoara, Târgovişte şi Craiova, iar alte 10 viitoare parcuri sunt luate în calcul pe măsură ce compania caută să identifice terenurile necesare.

„Mai avem discuţii pentru alte 10 terenuri pentru viitoare investiţii. Suntem interesaţi să dezvoltăm în Brăila, cât mai aproape de viitorul pod, în Transilvania în apropiere de Târgu- Mureş, în Moldova, pe lângă Bacău sau Iaşi, şi de asemenea zona Făgăraşului este interesantă. Legat de infrastructură, noi luăm în calcul doar proiecte care sunt gata sau vor fi gata în următorul an, nu ne uităm la ceva ce va fi construit peste 10 ani“, a spus Muler Onofrei. El a subliniat că în acest moment compania deţine terenul de lângă Târgovişte, din Ulmi, unde Arctic tocmai a demarat producţia de maşini de spălat în fabrica în care a investit 100 mil. euro. Element Industrial a finalizat prima fază a parcului logistic Eli Park 1 în zona Chitila, iar depozitul de 20.000 mp a fost închiriat companiei Arctic.

Eli Park 1 este un parc logistic cu o suprafaţă închiriabilă de 50.000 mp. Prima fază, de 20.000 mp, a fost livrată în această vară, iar faza a doua, în suprafaţă de 30.000 mp, este planificată pentru primăvara anului 2020, unul din chiriaşii acestor depozite fiind Paste Băneasa. Proiectul logistic este deservit de câteva linii de transport în comun şi este localizat la o distanţă de 4 km de centura Bucureştiului, cu acces direct la un drum naţional cu patru benzi, DN 7.

Grupul Dedeman, controlat de fraţii Pavăl din Bacău, şi Element Industrial, compania de dezvoltare imobiliară deţinută de Ionuţ Dumitrescu şi Muler Onofrei, vor investi 25 mil. euro în proiectul logistic Eli Park 1.

Pentru moment am investit în terenuri aproximativ 12 mil. euro pentru achiziţia a circa 600.000 mp.

„Pentru ELI 4 am cumpărat la Craiova un teren de 11 hectare unde vom dezvolta un nou parc industrial până la sfârşitul anului viitor. În Craiova vom merge în proximitatea uzinei Ford România şi a centurii de sud a oraşului. Targetul îl reprezintă logistica auto. În Bucureşti am securizat alte două terenuri, de 11,6 şi 14,8 hectare în apropiere de ELI 1, tot în zona de nord-vest a Bucrueştiului. Alte 10 hectare am securizat în Timişoara pentru un parc industrial, cu posibilitatea de extindere“, a spus Muler Onofrei.

Rata de neocupare la nivel naţional este de aproximativ 6%, nivelul chiriilor contractuale poziţionndu-se între 3,7 şi 4,1 euro/ mp/ lună, situndu-se pe un trend stabil, România fiind astfel una din cele mai competitive pieţe din Europa în ceea ce priveşte costurile de ocupare.

Ţinnd cont de planurile de dezvoltare anunţate de marii jucători din această piaţă, este de aşteptat ca stocul spaţiilor logistice şi industriale din România să depăşească pragul de 4 milioane de metri pătraţi la începutul anului 2020.

În ceea ce priveşte suprafaţa totală care va fi livrată în oraşele regionale, zona centrală a Romniei şi partea de vest şi nord-vest a ţării au obţinut votul de încredere al dezvoltatorilor, cu 55%, respectiv 25% din livrările planificate.

Pnă la sfârşitul anului 2020, urmează a fi finalizată o suprafaţă totală de aproximativ 580.000 mp de spaţii industriale, care include atât proiecte în construcţie, cât şi proiecte planificate.

Activitatea totală de leasing din prima jumătate a anului 2019 a însumat 113.000 mp la nivel naţional, cu 33% mai mare decât volumul tranzacţionat în aceeaşi perioadă a anului trecut. Tranzacţiile de pre-închiriere au reprezentat 18% din suprafaţa totală închiriată, Bucureştiul  atrăgnd 75% din totalul de mp închiriaţi.

‘’Cea mai dorită zonă din punct de vedere al tranzacţiilor de închiriere este nord-vestul Bucureştiului, care acoperă 40% din totalul tranzacţiilor, urmată îndeaproape de partea de vest a oraşului, cu 37%’’, a adăugat Andrei Jerca.

La sfârşitul celui de-al doilea semestru al anului 2019, rata de neocupare din România a atins nivelul de 5,9%, indicnd o uşoară creştere, după ce dezvoltatorii s-au concentrat pe noi proiecte iar  investitorii şi-au îndreptat atenţia către dezvoltarea de proiecte semi-speculative de dimensiuni reduse. Chiria cerută pentru parcurile logistice s-a menţinut la un nivel constant de 4 euro/mp/lună.

„Estimăm că nivelul chiriilor va rămâne constant până la sfârşitul anului şi ne aşteptăm ca investitorii să se concentreze în continuare pe proiecte built-to-suit, întruct şi-au asigurat deja terenurile propice investiţiilor şi aşteaptă o cerere fermă de închiriere pentru a demara construcţia“, a subliniat Andrei Jerca.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
livrare,
romania,
spatii,
spatii industriale

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.