Strategie. O sticlă de lapte Lăptăria cu Caimac costă 10,9 lei într-un supermarket Mega Image de pe Calea Moşilor. La 350 m distanţă, în aceeaşi reţea, acelaşi lapte costă 11,99 lei
O sticlă de lapte de vacă la 1 litru sub brandul Lăptăria cu Caimac costa în ultima săptămână din luna martie 11,99 lei într-un supermarket Mega Image de pe strada Mihai Eminescu din Capitală. În aceeaşi reţea, tot într-un supermarket Mega Image, la doar 350 de metri distanţă, pe Calea Moşilor, acelaşi produs era 10,9 lei, deci cu 10% mai ieftin. Niciunul dintre articole nu era la promoţie ori la ofertă.
Ce spun reprezentanţii Mega Image despre această diferenţă de preţ?
„Mega Image aplică aceeaşi politică de preţ în cadrul magazinelor operate sub brandul Mega Image. Politica de preţ Mega Image are caracter confidenţial şi este construită în funcţie de propriile politici comerciale şi cu respectarea în totalitate a cerinţelor legale aplicabile. Suntem încrezători că Mega Image practică preţuri competitive (...).“
În realitate, oficialii companiei nu au răspuns solicitării ZF privind această diferenţă de preţ mai ales că e vorba de două magazine Mega Image, şi nu de un supermarket sub acest brand şi un magazin de proximitate Shop&GO, acestea din urmă fiind uneori operate sub contract de management.
Şi dacă sunt operate de companie, ele sunt sub alt format şi atunci poate fi aplicată în cazul lor altă politică de preţ.
Totuşi, deşi oficialii companiei spun că aplică aceeaşi politică de preţ în cadrul magazinelor operate sub brandul Mega Image, ZF a mai verificat preţurile în alte supermarketuri ale aceleiaşi reţele, din alte cartiere bucureştene – Dristor, Victoriei şi Mihai Bravu. În cazul a două dintre acestea, preţul era 10,92 lei. În cazul celuilalt era 11,99 lei. Nici de această dată produsul – lapte de vacă sub brandul Lăptăria cu Caimac – nu era la ofertă.
ZF a scris anterior că în cazul unora dintre lanţurile de magazine din România preţurile pot diferi de la un oraş la altul, iar în interiorul aceluiaşi oraş ele pot varia de la un cartier la altul în funcţie de puterea de cumpărare şi de concurenţa din zonă.
De această dată însă, preţul diferă cu 10% între două magazine aflate foarte aproape unul de celălalt, în acelaşi cartier, deci nu poate fi vorba de diferenţe în puterea de cumpărare a zonei.
„În cazul lanţurilor de supermarketuri, preţurile se pot stabili şi în funcţie de vânzările fiecărei unităţi. În funcţie de elasticitatea cererii la preţ, reţelele pot stabili preţuri diferite. Ele ţin cont însă şi de densitatea competiţiei şi de puterea de cumpărare a zonei“, spune un executiv din industrie.
Spre exemplu, alte reţele de supermarketuri au mai multe clustere de preţ pe care apoi le împart pe magazine. Mai exact, un retailer are 3-4 preţuri pentru acelaşi articol şi în funcţie de magazin sau de zonă aplică unul dintre ele. Alte două surse din piaţă spun că este şi cazul Mega Image.
Aceste diferenţe de preţuri apar într-o perioadă marcată de inflaţie-record, când consumatorii au devenit mai atenţi la buget şi la oferte, aşa că au început să meargă în acele magazine care au ca strategie preţul.
Retailerul Mega Image, controlat de grupul blegiano-olandez Ahold Delhaize, a închis anul trecut cu o reţea de 956 de supermarketuri şi magazine de proximitate, cu 36 de unităţi mai mult decât avea la final de 2021. Cifrele iau în calcul atât deschiderile, cât şi eventualele închideri, dat fiind că grupul nu anunţă separat câte unităţi a inaugurat şi câte au tras obloanele.
Pentru reţea, aceasta este cea mai lentă expansiune de după 2011, deci de mai bine de un deceniu. Spre comparaţie, reţeaua s-a extins în ultimii ani, de regulă, cu de două ori mai multe unităţi noi. Mai mult, în anii de glorie ai companiei, Mega Image deschidea peste 100 de supermarketuri şi magazine de proximitate noi, fiind atunci campionul expansiunii retailului românesc. Astăzi, acele cifre sunt doar o amintire. Iar când vine vorba de expansiune, reţeaua Mega Image este depăşită sau egalată de mai multe alte reţele, lucru greu de imaginat în perioada 2014-2015.
Businessul retailerului olandezo-belgian a ajuns în 2021, ultimul an pentru care există date publice, la circa 7,5 mld. lei. Avansul a fost de doar 3,3%, sub cel din anii anteriori şi mai lent decât al consumului privat în ansamblul său, acesta din urmă postând un plus de peste 10% în 2021, conform INS. Totodată, profitul companiei a scăzut puternic, cu o treime, la 107,7 mil. lei.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro