Studiu carVertical: România are una dintre cele mai puţin transparente pieţe de maşini rulate din Europa
România are una dintre cele mai puţin transparente pieţe de maşini rulate din Europa. La polul opus, ţările în care există un nivel ridicat de transparenţă pe piaţa auto second-hand sunt: Regatul Unit, Germania şi Elveţia. carVertical lansează în România „Indexul de Transparenţă”, un raport complex care analizează tranzacţiile cu maşini rulate din Europa, prezentând clasamentul celor mai transparente pieţe auto second-hand.
România se află în top 5 cele mai puţin transparente ţări
România ocupă locul 21 din cele 25 de ţări incluse în studiu, regăsindu-se pe lista celor mai puţin transparente pieţe de maşini rulate din Europa. Aproape 66% dintre maşinile analizate sunt importate din alte ţări, în timp ce peste 59% dintre maşini prezintă avarii în istoric, cu o valoare medie a daunelor de 3.879 euro. Majoritatea ţărilor care oferă mai puţină transparenţă în piaţa auto au o medie scăzută a valorii daunelor, iar România nu face excepţie, ocupând locul 6 în clasament. Imediat după România, ţara cu cele mai multe maşini avariate este Polonia (65,79%), ocupând ultimul loc în top.
În schimb, România se prezintă mai bine la vârsta maşinilor second-hand. Maşinile rulate au o vechime puţin mai mare de nouă ani (9,44 ani), ocupând locul 12 din 25 în clasamentul pieţelor auto analizate în cadrul Indexului de Transparenţă.
Consecinţele financiare ale fraudei de kilometraj
Din totalul maşinilor analizate de către carVertical în România, aproape 8% (7,8%) au avut kilometrajul dat înapoi. Valoarea medie ştearsă de pe odometru a crescut faţă de anul trecut, de la 48.000 la aproximativ 85.000 km (85.186 km).
Cele mai recente cercetări efectuate de carVertical au arătat că o maşină cu kilometrajul dat înapoi poate fi vândută cu un preţ cu 20% mai ridicat decât valoarea sa reală. Aşadar, mulţi români pot plăti o sumă mai ridicată pentru un vehicul fără să fie conştienţi că a existat o fraudă la mijloc. Totuşi, comparativ cu alte ţări din Europa, dacă analizăm valoarea medie a daunelor, România se află sub nivelul standard al pagubelor financiare.
De asemenea, vechimea maşinilor cu kilometrajul dat înapoi este strâns legată de impactul financiar potenţial asupra unui cumpărător. Spre exemplu, vânzarea unei maşini cu o vechime de 15 ani, care are kilometrajul manipulat, poate creşte artificial valoarea vehiculului cu o medie de 27%. Pentru fiecare 100.000 de kilometri daţi înapoi, cumpărătorul ar putea cheltui pe maşină, fără să ştie detaliile reale, cu aproximativ 2.000 de euro în plus.
„Când luăm în considerare factori precum preţul mediu al maşinilor, numărul de tranzacţii, ponderea maşinilor cu kilometraj modificat în România şi impactul fraudelor de kilometraj asupra valorii maşinilor, obţinem o imagine clară a prejudiciului pe care îl experimentează cumpărătorii de maşini second-hand în România, iar valoarea totală a prejudiciului anual poate ajunge până la 190 de milioane de euro pe an”, a declarat Matas Buzelis, Head of Communication carVertical.
Cum arată topul de transparenţă în industria de autoturisme rulate la nivel european
Imediat după România, dintre toate ţările analizate, cele mai puţin transparente pieţe sunt: Estonia, Lituania, Letonia şi Ucraina. Ţara care prezintă cel mai mare număr de maşini cu kilometraj falsificat este Letonia (12,92%), în timp ce Ucraina se află printre ţările cu cele mai mari ponderi de maşini importate din Europa – 82,4%.
La polul opus, cele mai transparente ţări din top sunt Regatul Unit, Germania, Elveţia, Danemarca şi Franţa, unde şi importurile de maşini sunt mai puţine faţă de alte ţări din top. În Regatul Unit, ratele de import sunt foarte scăzute (2,2%), ceea ce se corelează direct cu numărul mic de fraude de pe piaţa de maşini second-hand. De asemenea, ţările din top prezintă un procentaj redus de maşini cu kilometrajul falsificat: Elveţia – 2,4%, Regatul Unit – 2,7%, Franţa – 3,3%, Germania – 3,4%, şi Danemarca – 4,1%, având scoruri semnificativ mai bune decât în alte părţi ale Europei.
„Pieţele occidentale şi ţările scandinave sunt în general mai transparente decât ţările din estul Europei, în principal datorită legislaţiei mai stricte, a importurilor mai scăzute de maşini second-hand, dar şi a PIB-ului pe cap de locuitor mai ridicat, potrivit unui studiu al companiei carVertical. Ţările cu economii mai puternice au, de obicei, flote de maşini mai noi, cu riscuri mai mici de fraude, deoarece puţini cumpărători caută vehicule mai ieftine”, a completat Matas Buzelis, Head of Communication carVertical.
Parametrii Indexului de Transparenţă al pieţei auto
Indexul de Transparenţă al pieţei auto a fost realizat pe un eşantion de 24 de ţări din Europa şi SUA, pe o perioadă de 12 luni. Cercetarea se bazează pe date din rapoartele reale ale maşinilor cumpărate de către clienţii carVertical şi a avut la bază şase mari criterii:
● Procentajul maşinilor cu kilometrajul dat înapoi;
● Valoarea medie a kilometrilor şterşi de pe odometru;
● Procentajul maşinilor avariate;
● Media valorii daunelor;
● Procentajul de maşini second-hand importate;
● Vârsta medie a maşinilor verificate.
Pentru studiul privind frauda de kilometraj, au fost analizate 11 ţări: Ucraina, Polonia, România, Ungaria, Slovacia, Letonia, Republica Cehă, Serbia, Lituania, Italia şi Regatul Unit.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro