SURPRIZĂ colosală: Tranzacţia care va schimba total cum arată magazinele din România

Autor: Răzvan Botea Postat la 07 noiembrie 2023 196 afişări

SURPRIZĂ colosală: Tranzacţia care va schimba total cum arată magazinele din România

Următorul pas în achiziţia celor 1.600 de magazine Profi din România din partea grupului olandezo-belgian Ahold Delhaize - proprietarul Mega Image - este OK-ul de la Consiliul Concurenţei.

Consiliul Concurenţei va avea în vedere în primul rând impactul asupra consuma­torului şi cât este acesta dispus să se deplaseze, în evaluarea pe care o va face asupra achiziţiei grupului Ahold Delhaize a celor 1.600 de supermarketuri Profi din ţară, a spus Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, în exclusivitate pentru ZF.

„Ne uităm în primul rând la impactul asupra consumatorului. Ne uităm pe zonele foarte mici, noi le spunem izocronice. Care este raza pe care este dispus un consumator să se deplaseze. De asemenea, ne uităm şi la care este impactul asupra furnizorilor, deci de unde cumpără, să nu aibă o putere prea mare faţă de furnizorii locali. În esenţă, la lucrurile astea ne uităm. Ne uităm şi câtă concurenţă rămâne în rest în piaţă“, a spus Bogdan Chiriţoiu pentru ZF.

Împreună, cele două reţele - Mega Image şi Profi - vor avea 2.600 de magazine şi o cifră de afaceri de 4 mld. euro, adică 35% din tot segmentul de supermarketuri şi 20% din întregul retail modern. Cu o cotă de piaţă de peste o treime din afacerile supermarketurilor şi de peste 60% din numărul total al unităţilor, se pune întrebarea dacă gigantul care ar lua naştere din Mega Image şi Profi ar avea o putere prea mare în negocierea cu furnizorii locali, astfel încât să beneficieze de preţuri mici la aprovizionare şi de puterea de a seta preţurile pentru consumatorii care nu au alte variante la îndemână. Va fi achiziţia o problemă pentru concurenţa de pe piaţa supermarketurilor din România?

 „Este prea devreme să spunem (dacă va fi o problemă de concurenţă sau nu -n.red.) Mai întâi să ajungă oficial notificarea, să avem datele, şi atunci ne vom forma o opinie. Este clar că nu este o operaţiune simplă, de rutină, nu este ceva ce se aprobă imediat. Nu ştiu nici dacă o analizăm noi. Dacă o vom analiza noi, nu ştiu dacă o vom aproba, dacă nu o vom aproba sau dacă o vom aproba cu condiţii. Este prea devreme să spunem acum“, răspunde Bogdan Chiriţoiu.

Este nevoie, aşadar, de o analiză, care va veni, în primă fază, de la Comisia Europeană, mai exact de la braţul Comisiei care se ocupă de supravegherea concurenţei: „Am fost contactaţi de părţi. Din ce înţelegem, operaţiunea va fi notificată la nivelul Comisiei Europene. În funcţie de ce va decide Comisia Europeană, o vor gestiona ei sau o vom prelua noi. În esenţă, aceasta va fi decizia Comisiei Europene“, a mai spus Chiriţoiu.

Autoritatea europeană a transmis, la solicitarea ZF, un punct de vedere: „Această tran­zacţie nu a fost notificată formal Comisiei. Dacă o tranzacţie reprezintă o concentrare şi are o dimensiune comunitară, întot­d­eauna companiile sunt responsabile să notifice Comisia Europeană“, au transmis, săptămâna trecută, oficialii CE către ZF.

Bogdan Chiriţoiu a explicat că, din informaţiile pe care le are în acest moment, prima dată va fi notificată Comisia Europeană şi de acolo se va lua decizia care autoritate va analiza acumularea de cotă de piaţă pentru noul conglomerat Mega Image-Profi.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.