TAROM - Venituri duble faţă de anul anterior, dar al 15-lea an cu pierderi

Autor: Miruna Diaconu Postat la 05 august 2023 111 afişări

TAROM a încheiat 2022 cu venituri totale de 1,5 miliarde lei, ceea ce înseamnă mai bine decât o dublare a veniturilor, potrivit proiectului de act normativ privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al companiei.

TAROM - Venituri duble faţă de anul anterior, dar al 15-lea an cu pierderi

TAROM a încheiat 2022 cu venituri totale de 1,5 miliarde lei, ceea ce înseamnă mai bine decât o dublare a veniturilor, potrivit proiectului de act normativ privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al companiei.

Cu toate că operatorul aerian a avut o creştere a veniturilor, compania se menţine pentru al 15-lea an pe pierderi. Anul trecut, compania a avut pierderi de circa 300 milioane lei, în scădere faţă de anul anterior. Proiectul de act normativ prevede însă o pierdere de doar 61 mil. lei în acest an.

Compania se confruntă de mai mulţi ani cu o situaţie financiară dificilă, pierderi masive la care se acumulează şi datorii de sute de milioane de lei. Pandemia a venit însă să facă aproape imposibilă revenirea companiei la linia de plutire. Cu toate acestea, TAROM a primit în pandemie de la statul român un împrumut de salvare temporară de circa 37 mil. euro după aprobarea Comisiei Europene. În 2021, instituţiile statului român au transmis Comisiei Europene un plan de restructurare a companiei, care a fost demarat foarte lent.

Potrivit proiectului de act normativ privind aprobarea bugetului TAROM în acest an, compania ar trebui să revină în 2024 pe profit, în cel mai optimist scenariu. „În planul de restructurare, profitabilitatea viitoare a Societăţii Comerciale „Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM“ - S.A. a fost analizată în diferite scenarii, reflectând potenţiale schimbări în condiţiile interne şi de piaţă, respectiv  în scenariul de bază- scenariul standard, considerat cel mai realist, potrivit căruia anul 2024 ar fi anul în care rutele ajung profitabile, iar anul 2023 ar fi anul în care fluxurile de numerar devin pozitive şi scenariul pesimist- scenariu construit pornind de la scenariul de bază, cu anumite ajustări potrivit cărora anul 2027 ar fi anul în care rutele ajung profitabile, iar după anul 2029 fluxurile de numerar ar deveni pozitive“, se arată în proiectul de act normativ.

Turbulenţele din cadrul companiei nu se manifestă însă doar în departamentul financiar, ci şi în managementul companiei. La începutul acestui an, Mihăiţă Ursu a plecat de la conducerea companiei de stat Tarom, iar în locul lui a venit Costin Iordache, directorul financiar al companiei. Înainte de a ocupa funcţia de director financiar al companiei de stat, Costin Iordache a lucrat în mediul privat în companii precum Telekom şi Dante International.

Ultimul mandat al lui Mihăiţă Ursu a durat un an, el fiind numit director general al Tarom în data de 5 ianuarie 2022, care a ocupat această funcţie până în iunie 2021.

Mihăiţă Ursu a preluat funcţia de la Cătălin Radu Prunariu, care a fost numit director general în luna iunie a anului 2021. Cătălin Radu Prunariu lucrează de peste 12 ani în cadrul operatorului aerian, inclusiv ca pilot, ultima funcţie deţinută fiind cea de director operaţiuni zbor. În ultimii trei ani, compania a schimbat cinci directori generali.

Compania a început însă să vândă din aeronave pentru a reduce costurile. TAROM are mai multe tipuri de aeronave de la Boeing, Airbus şI ATR, iar în industria aviatică cu cât flota este mai diversă, cu atât costurile sunt mult mai mari.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.