Tendinţe în HR – mentalitatea de sportiv, esenţială pentru performanţa în business. Care sunt paşii care trebuie parcurşi pentru a ajunge cel mai bun

Postat la 27 iulie 2020 161 afişări

Tendinţe în HR – mentalitatea de sportiv, esenţială pentru performanţa în business. Care sunt paşii care trebuie parcurşi pentru a ajunge cel mai bun

Într-un context economic delicat, relaţiile dintre companii şi angajaţi sunt interdependente. Companiile devin performante doar dacă angajaţii sunt performanţi şi se dezvoltă continuu. Nevoia de dezvoltare şi de adaptare la mediul de lucru se reflectă în ambele planuri: al angajaţilor şi al angajatorilor. Dar în acest parcurs sinuos, cum îţi creşti şansele să atingi performanţa?

Kaufland România, alături de Cristina Neagu, oferă un răspuns la această întrebare foarte actuală printr-o campanie de employer branding menită pe de o parte să motiveze şi să inspire, şi pe de altă parte, să ne dea o perspectivă constructivă asupra obstacolelor întâmpinate în drumul spre succes. Denumită „Pas cu Pas către Performanţă”, campania promovează principiile şi etapele comune dintre sportul de performanţă şi succesul profesional, printr-o serie de opt episoade, realizate de Cristina şi publicate pe canalul de Youtube al Kaufland România. În fiecare dintre ele, Cristina povesteşte despre experienţa şi eforturile ei pentru a-şi atinge visul.

În seria de testimoniale video, handbalista ne-a reamintit că performanţa întâlneşte aceiaşi inamici şi are aceiaşi aliaţi indiferent de domeniu, şi că destinaţia spectaculoasă către care ţintim este la un număr de paşi distanţă. Fiecare obiectiv îndeplinit şi fiecare mică victorie ne duce mai aproape de scopul final, indiferent care ar fi acesta. Tocmai de aceea, mentalitatea de sportiv este una care poate fi aplicată oricărui domeniu, iar performanţa văzută ca un sport de anduranţă devine mai uşor de pus în practică.

Checklist pentru performanţă

Deşi nu se parcurg uşor, paşii spre a deveni cel mai bun rămân aceiaşi, pentru că performanţa nu face compromisuri. Fiecare parcurs profesional e diferit, dar lecţiile pe care Kaufland le oferă prin vocea Cristinei, o protagonistă cum nu se poate mai potrivită să spună povestea succesului obţinut cu efort, ne servesc drept principii general valabile.

Prima şi poate cea mai importantă lecţie este că nici în sport, şi nici la job, nu poţi reuşi de unul singur. Pentru a câştiga, ai nevoie de susţinerea celor din jur şi de o echipă, iar rezultatul final depinde de sincronizarea şi coordonarea între coechipieri, respectiv între colegi şi între departamente. Sportul e un domeniu care ne dă ocazia să vedem foarte concret rezultatele acestor eforturi, sub formă de medalii. Dar şi în business se premiază aceleaşi bune practici, iar dovezile de performanţă sunt numărul de clienţi mulţumiţi, evoluţia organizaţiei, dimensiunea echipei, ritmul de creştere. La final de zi, contribuţia şi implicarea fiecăruia din echipă se vede în cifre. În cazul Cristinei, e vorba de cele 237 de goluri marcate la cel mai recent Campionat European de handbal. Pentru Kaufland, dovada sunt cele 132 de magazine din ţară, deservite cu implicarea activă a peste 15.000 de colegi. Iar lista desigur că poate continua.

Deşi poate părea o contradicţie, după munca în echipă, următorul element necesar în atingerea performanţei este spiritul competitiv. Este ce te scoate din anonimat şi te alimentează cu motivaţia să perseverezi, cu amendamentul că acest spirit competitiv trebuie înţeles ca un spirit de participare şi o dorinţă de autodepăşire. Concurenţa ne motivează să devenim mai buni în fiecare zi. Cristina însăşi punctează, într-unul video dedicat acestui subiect, că în toate ocaziile când intră pe teren, fie pentru un antrenament, un meci amical sau o finală, e la fel de pregătită şi hotărâtă să câştige. Atitudinea ei rezultă direct din mentalitatea de învingător, pe care o adoptă şi care îi maximizează şansele de succes, iar convingerea Cristinei că nu există meciuri mici sau neimportante este echivalentă convingerii Kaufland că nu există joburi mici şi fiecare activitate desfăşurată în companie are rolul ei în marele angrenaj al succesului comun. Această realitate reprezintă, de fapt, insightul campaniei „Pas cu Pas spre Performanţă”: că munca zilnică a fiecăruia dintre membrii echipei face diferenţa. Iar dacă ne uităm la rezultatele obţinute de ambele părţi, mindsetul de învingător funcţionează. Cristina este numărul 1 în handbal, Kaufland este numărul 1 pe piaţa de retail din România.

Abilitatea de a cultiva talentul, perseverenţa, entuziasmul şi rezistenţa în faţa stresului sau a diferitelor obstacole este al treilea pas necesar în performanţă. Într-un cuvânt, e vorba despre leadership. Fiecare echipă are nevoie de un lider şi atât în sport, cât şi în business, e nevoie de oameni cu viziune, motivaţi, care să găsească cele mai bune soluţii. Dar leadershipul autentic e valabil atât în relaţie cu ceilalţi, cât şi în relaţie cu propria persoană. Capacitatea să-ţi ajuţi colegii să dea tot ce au mai bun e aceeaşi care te ţine departe de sentimentul de autosuficienţă şi automulţumire. Iar dacă în sport, antrenorul este cel care formează echipa şi poartă responsabilitatea rezultatelor, într-o companie, cultura organizaţională creează contextul pentru interacţiuni bazate pe feedback şi îndrumare permanentă, care se reflectă în rezultatele atinse împreună. De altfel, campania dezvoltată de Kaufland alături de Cristina a fost şi un bun prilej de a transmite programele de angajare pentru tineri pe care compania le desfăşoară (programul de internship, cel de traineeship sau bursele private), programul de angajare dedicat persoanelor cu dizabilităţi, precum şi o serie de alte programe de dezvoltare. Prin numărul şi varietatea instrumentelor de Resurse Umane, Kaufland nu face decât să reconfirme meritele care i-au adus de 5 ori trofeul de Top Angajator în România.

Şi pentru că leadershipul vine cu beneficiul de a gestiona cu brio echipe în care membrii au personalităţi şi experienţe diferite, în completarea listei de elemente cheie în atingerea rezultatelor excepţionale se plasează diversitatea. Într-o echipă, fiecare deţine puncte tari şi puncte slabe derivate din experienţele anterioare, care pot fi amplificate sau diminuate, în funcţie de dinamica din grup. Diversitatea generează idei şi inovaţie într-o echipă şi e o lecţie de suport reciproc, deschidere şi toleranţă, care intensifică forţa de a atinge scopul comun.

Un alt pas indispensabil spre succes este corectitudinea, sau fairplay-ul, cum i se zice în sport, unde să fii fairplay înseamnă să-i respecţi pe toţi cei din teren, precum şi regulile jocului. La job, e vorba de acelaşi respect, manifestat fără excepţie în relaţie cu membrii echipei. Kaufland, pentru care corectitudinea este una dintre valorile după care se ghidează, duce acest comportament la următorul nivel. Cel mai recent exemplu este mobilizarea companiei din ultima perioadă, când provocarea cea mare a fost digitalizarea procesului de recrutare, să comunice constant cu toţi candidaţii şi să se asigure că toţi aplicanţii pentru un rol în echipa Kaufland au primit un răspuns, măcar intermediar, în maximum două săptămâni. Astfel de extra eforturi sunt diferenţiatorii care transformă un anonim într-un campion.

Din ipostaza de mentor, Cristina alături de Kaufland oferă multe lecţii practice despre succes, uşor de folosit în carieră. Dar poate meritul cel mai mare al campaniei este că, într-un moment delicat, ne reaminteşte că nu există bariere peste care nu putem trece. Pas cu pas, fiecare îşi dezvoltă stilul propriu pentru a atinge performanţa. Iar visurile noastre ne aşteaptă să le împlinim.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
performanta,
mentalitate

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.