Tendinţe. Tinerii din generaţia Z pun accent pe sănătate şi pe starea de bine şi renunţă la alcool, zguduind din temelii piaţa băuturilor. Ce soluţii găsesc producătorii?
Reprezentanţii Generaţiei Z zguduie din temelii industria băuturilor – atât nonalcoolice, cât mai ales alcoolice – dat fiind că pun mai mare accent pe sănătate şi starea de bine, renunţând astfel la consumul de licori cu concentraţie mare alcoolică, arată o analiză a companiei de cercetare de piaţă Euromonitor.
♦ Berea fără alcool, dar şi varii mixuri de bere cu sucuri au devenit încet, dar sigur, în ultimii ani, pariul principal al celor mai mari actori din industria de profil ♦ În cazul vinului şi al băuturilor spirtoase, paşii în această direcţie sunt mai timizi, dar au început să se întâmple lucruri.
Reprezentanţii Generaţiei Z zguduie din temelii industria băuturilor – atât nonalcoolice, cât mai ales alcoolice – dat fiind că pun mai mare accent pe sănătate şi starea de bine, renunţând astfel la consumul de licori cu concentraţie mare alcoolică, arată o analiză a companiei de cercetare de piaţă Euromonitor.
Astfel, au apărut barurile şi petrecerile fără alcool, au apărut concepte de tipul mindful drinking şi sober curiosity, care în traducere înseamnă că oamenii beau mai puţin şi mai sunt atenţi la ce consumă.
„Generaţia Z – acei oameni născuţi după mijlocul anilor ’90 şi până la începutul anilor 2010 – consumă mai puţin alcool comparaţiv cu celelalte generaţii. Segmentele de băuturi nonalcoolice au avut printre cele mai bune rezultate ca vânzări din piaţă“, spune Spiros Malandrakis, head of alcoholic drinks la Euromonitor International.
Spre exemplu, berea fără alcool a ajuns să reprezinte 6% din piaţă în volum la nivel global, iar asta în condiţiile în care acest segment s-a dezvoltat puternic abia în ultimii ani, deşi produse din această categorie există de mai multă vreme. Şi în România tendinţa este aceeaşi.
„Categoria lager scade, în principal din cauza îmbătrânirii populaţiei, dar şi din cauza migrării populaţiei. Trebuie să le livrăm produse diferite în funcţie de tipul de consumatori şi astfel am dezvoltat portofoliul de bere fără alcool, unde avem performanţe foarte bune. Deci răspundem foarte bine la trendul către o viaţă mai sănătoasă şi un consum moderat de alcool. Iar acesta este scopul nostru principal, să livrăm produse care se pliază pe trendurile în dezvoltare“, a explicat recent Michal Mrowiec, managerul care a fost numit la conducerea Ursus Breweries, liderul pieţei de bere, la începutul acestui an.
Conform unei analize anterioare realizate de ZF pe baza datelor de la Eurostat, categoria berii fără alcool s-a dublat în cinci ani în România, ajungând la peste 80 de milioane de litri în 2021, adică circa 5% din producţie.
Astfel, berea fără alcool, dar şi varii mixuri de bere cu sucuri au devenit încet, dar sigur, în ultimii ani, pariul principal al celor mai mari actori din industria de profil. În cazul vinului şi al băuturilor spirtoase, paşii în această direcţie sunt mai timizi, dar încep să apară iniţiative.
„Consumatorii caută să îşi modereze consumul de alcool şi caută opţiuni mai sănătoase. De aceea, în lupta cu vinul şi cu tăriile, berea se profilează a fi câştigătoare. Totodată însă, şi noi trebuie să ne dezvoltăm portofoliile dincolo de bere (beyond beer)“, a spus şi Gavin Hattersley, CEO al Molson Coors, proprietarul Bergenbier, într-un interviu pentru ZF.
Când vine vorba de portofoliul beyond beer, el trebuie analizat în funcţie de piaţă. Spre exemplu, în România compania Bergenbier a dezvoltat categoria de bere fără alcool, dar a şi lansat un brand nou, Fresh, acum doi ani.
„Între timp am extins portofoliul Fresh şi avem acum patru arome. A fost una dintre cele mai de succes lansări recente. Când vine vorba de a pune pe piaţă un produs nou, trebuie să ai curaj. Uneori ai succes, alteori nu, dar trebuie să vii în întâmpinarea consumatorului. Trebuie chiar să anticipezi ce îşi va dori. Avem speranţe mari de la portofoliul beyond beer, atât datorită selecţiei de beri fără alcool, cât şi celei de mixuri de bere cu arome.“
Acest tip de consum, deşi adus în prim-plan în pandemie, se profila deja încă de dinaintea crizei sanitare. Listen Bar este un concept de bar de tip pop-up, nonalcoolic, lansat în 2018 la New York de o româncă, Lorelei Bandrovschi.
„Conceptul a fost inspirat de o provocare. Acum câţiva ani, un prieten m-a provocat să petrec o lună fără să consum băuturi alcoolice. Mi-a plăcut şi am realizat că există o asemenea oportunitate de a crea o viaţă de noapte care nu este legată numai de alcool“, explica ea anterior într-un interviu pentru ZF.
Astfel, deşi pe piaţa locală berea este categoria de produse care a dezvoltat nişa de fără alcool sau cu conţinut mai redus, în alte pieţe există şi alte licori care au intrat în joc.
„Dincolo de berea fără alcool, care există de multă vreme şi care a ajuns la o cotă de piaţă importantă de 6% în volum, vedem că apar şi alte lansări. Vinul non-alcoolic este pe val, vânzările crescând cu 9% în volum. Vedem însă inovaţii şi la nivel de spirtoase non-alcoolice şi băuturi non-alcoolice din categoria ready to drink (RTD). Se dovedeşte că vorbim de mai mult decât doar o tendinţă“, spune analistul Euromonitor.
Tinerii din generaţia Z mănâncă mai sănătos, fac mai mult sport, iar asta se transpune şi într-un consum mai redus de alcool. Iar asta la o vârstă care, în cazul generaţiilor anterioare, era sinonimă cu petrecerile şi „băutele“.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro