TikTok devine noul câmp de luptă al războiului mediatic. Pe baza invaziei din Ucraina, zeci de utilizatori folosesc videoclipuri false pentru a genera vizualizări şi donaţii

Autor: Andrei Şerbănescu Postat la 07 martie 2022 86 afişări

TikTok devine noul câmp de luptă al războiului mediatic. Pe baza invaziei din Ucraina, zeci de utilizatori folosesc videoclipuri false pentru a genera vizualizări şi donaţii

TikTok, aplicaţia deţinută de ByteDance, cu peste 1 miliard de utilizatori, s-a transformat recent într-o sursă de ştiri pentru mulţi tineri care urmăresc invazia Rusiei în Ucraina. Utilizatorii ucraineni şi-au împărtăşit experienţa legată de război, stimulând sprijinul şi ajutorul pentru ţara lor, scrie Financial Times.

Cu toate acestea, conflictul a copleşit capacitatea moderatorilor de a filtra conţinutul, luând astfel naştere o serie de conturi suspecte, menite să atragă vizualizări şi donaţii de pe urma ştirilor false.

„A existat un vid iniţial de informaţii care a sporit prezenţa conţinutului inexact”, a spus Abbie Richards, un cercetător TikTok.

În cele mai multe cazuri, problema a constat în postarea involuntară de imagini înşelătoare sau inexacte, potrivit declaraţiilor lui Richards. Dar, în alte cazuri, o serie de utilizatori au postat informaţii false din interese exacte, cum ar fi strangerea de vizualizări sau donaţii. 

Cercetătorii evidenţiază stimulentele financiare de pe TikTok, concepute pentru a recompensa creatorii, ca având consecinţe nedorite. Creatorii pot primi cadouri virtuale în timpul transmisiilor live, ca mai apoi acestea să fie convertite în monede TikTok şi retrase în bani reali. TikTok primeşte un comision de 50% din banii cheltuiţi pe cadouri virtuale, potrivit creatorilor de pe platformă. 

FT a semnalat mai multe transmisii live despre războiul din Ucraina care au inclus informaţii eronate, capitalizate mai apoi de utilizatori. TikTok a eliminat mai multe videoclipuri şi conturi din cauza dezinformării periculoase şi încălcărilor de autenticitate.

Una dintre postările de top care poartă pe platformă hashtag-ul Ukraine, este un videoclip cu soldaţi în haine militare care îşi iau rămas bun de la partenerele lor. Videoclipul, care a strâns până în prezent 7,3 milioane de vizualizări, reprezintă un fals, secvenţele fiind luate din filmul „Războiul himerelor” din 2017.

TikTok a devenit compania de social media cu cea mai rapidă creştere din 2020, un avânt semnificativ susţinut de instalarea pandemiei. Cu toate acestea, creşterea uriaşă a companiei a ridicat semne de întrebare cu privire la capacităţile de moderare ale acesteia.

Pentru a rezolva această problemă, Tik-Tok şi-a intensificat echipa de moderatori din Europa, investind, de asemenea, în inteligenţa artificială pentru a semnala materialul care contravine politicilor aplicaţiei.

Bret Schafer, şeful echipei de manipulare a informaţiilor din cadrul Alianţei pentru Securizarea Democraţiei, a declarat că TikTok se află încă în stadiile incipiente ale politicilor sale de moderare a conţinutului referitor la războiul din Ucraina.

Experţii susţin că algoritmul TikTok permite răspândirea dezinformării virale mai mult decât în rândul celorlalte companii social media. Ei au remarcat, de asemenea, că instrumentele de editare ale platformei le permit utilizatorilor să reutilizeze sau să amestece cu uşurinţă conţinut audio şi vizual din surse variate.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.