TOP 10 cele mai valoroase companii din România în 2024. Patru actori din energie, trei din retail, doi din mediul bancar şi unu din tehnologie îşi găsesc loc la vârf. Cei zece jucători sunt evaluaţi împreună la 55,7 mld. euro. Valoarea liderilor a crescut cu 11% într-un an l Un singur nume nou se găseşte la vârful celor mai valoroase companii din România
♦ În rest, e vorba doar de permutări.
Producătorul de energie Hidroelectrica este, pentru al treilea an consecutiv, cea mai valoroasă companie din România, fiind totodată şi singurul jucător local evaluat la peste 10 mld. euro.
Podiumul este completat de OMV Petrom şi UiPath. Deşi cei doi giganţi şi-au găsit loc pe podium şi în anii anteriori, între ei s-au tot petrecut rocade, iar asta ca urmare a evoluţiilor diferite pe bursă, dat fiind că ambele companii, ca de altfel şi liderul, Hidroelectrica, sunt listate.
Spre exemplu, Daniel Dines, cofondator şi CEO al UiPath, declara la final de octombrie că „ultimele două luni au fost probabil cele mai dure din istoria noastră“. Acest lucru s-a văzut şi în preţul acţiunilor.
Clasamentul ZF este realizat pe baza valorii firmelor, nu pe baza cifrei de afaceri. Evaluarea este făcută pornind de la datele financiare din anul anterior – deci 2023. Este situaţia pentru firmele nelistate. Pentru cele care sunt pe bursă, s-a luat în calcul capitalizarea de la începutul lunii noiembrie 2024. ZF a realizat acest top în parteneriat cu BT Capital Partners şi cu Veridio, firme specializate în evaluarea companiilor.
Cele mai valoaroase zece companii din economie provin din patru domenii. Aşadar, patru actori din energie, trei din retail, doi din mediul bancar şi unul din tehnologie îşi găsesc loc la vârf. Împreună, cei zece sunt evaluaţi la 55,7 mld. euro. Valoarea liderilor a crescut cu 11% într-un an.
Un singur nume nou se găseşte la vârful celor mai valoroase companii din România – e vorba de Kaufland România, al doilea cel mai puternic retailer local după cifra de afaceri. Totuşi, în evaluarea unei companii nu se ţine cont doar de cifra de afaceri, ci şi de profitabilitate, de active şi alţi indicatori. Iar Kaufland este unul dintre marii proprietari de terenuri şi clădiri din România, cu o o avere imobiliară estimată la peste 2,2 mld. euro, conform datelor publice. Retailerul intrat pe piaţa locală în 2005, când a deschis un prim magazin în zona Obor, pe terenul fostei fabrici a Colgate-Palmolive. Astăzi, circa două decenii mai târziu, a ajuns la peste 180 de hipermarketuri – majoritatea în proprietate - şi la afaceri de peste 18 mld. lei anul trecut (3,7 mld. euro).
Nemţii de la Kaufland se află pentru a treia oară în top 10 (a mai fost în 2020 şi 2022) în condiţiile în care Ziarul Financiar realizează acest clasament de aproape două decenii. Pe de altă parte, cele trei perle energetice ale României, OMV Petrom, Hidroelectrica şi Romgaz, nu lipsesc în niciun an de la vârf.
Urcarea Kaufland în clasament înseamnă că cineva a coborât dincolo de locul zece, e vorba de producătorul auto Dacia.
În rest, au avut loc în ultimul an doar permutări, respectiv urcări ori coborâri de câte maximum o poziţie.
Acestea sunt primele informaţii dezvăluite din ediţia din 2024 a catalogului Top 100 cele mai valoroase companii din economie. Ajuns la cea de-a 19-a ediţie, anuarul va fi publicat în perioada următoare.
Dat fiind că în România, dintre numele mari, nu sunt foarte multe firme care sunt listate, rezultatele din 2023 vor fi cele în funcţie de care se va calcula valoarea majorităţii.
Tocmai de aceea, acest catalog este un instrument de bază ce nu ar trebui să lipsească de pe mesele marilor investitori, de pe mesele analiştilor şi economiştilor.
Nu întotdeauna cele mai mari companii ca cifră de afaceri sunt şi cele mai valoroase, aşa că analiza ZF, BT Capital Partners şi Veridio este cu atât mai importantă, fiind un produs unic şi un punct de pornire pentru toţi actorii interesaţi de piaţa de M&A, dar şi de economia locală în ansamblul său.
Anii 2023 şi 2024 au fost marcaţi de inflaţie, de prudenţă în consum, de războiul de la graniţă şi mulţi alţi factori care s-au văzut atât în rezultatele companiilor, cât şi în evoluţia preţului acţiunilor (pentru cele care sunt listate) şi în evaluările firmelor.
Astfel, pragul de intrare în acest club select al “decarilor“ (cele mai valoroase 10 companii din România) a rămas relativ constant, la aproape 2,7 mld. euro. Este, totuşi, cel mai ridicat nivel de până acum. Spre comparaţie, în 2006, la prima ediţie a anuarului Top 100 cele mai valoroase companii din economie, ocupantul locului zece valora 1,2 mld. euro. Iar primii zece clasaţi - actori din energie, telecom şi mediul bancar - erau evaluaţi la 37,7 mld. euro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro