Turismul de pe litoral se concentrează în proporţie de 65% în doar două luni, iulie şi august. Iuliana Tasie, Hotel Europa: „Este greu să convingi hotelierii să investească profitul în a crea facilităţi care să prelungească sezonul“
Litoralul este zona din ţară cea mai afectată de sezonalitate. La fel ca în agricultură, operatorii din turism stau la mâna condiţiilor meteorologice, ceea ce face ca 65% din businessul hotelier de pe litoral să fie realizat în doar două luni, iulie şi august, potrivit datelor de la Eurostat.
♦ Hotelurile care funcţionează în limita a 180 de zile pe an au o reducere a impozitului pe clădiri de 50%.
Litoralul este zona din ţară cea mai afectată de sezonalitate. La fel ca în agricultură, operatorii din turism stau la mâna condiţiilor meteorologice, ceea ce face ca 65% din businessul hotelier de pe litoral să fie realizat în doar două luni, iulie şi august, potrivit datelor de la Eurostat. Cu un sezon turistic atât de scurt, hotelurile sunt pline în cele două luni, însă şi preţurile sunt pe măsură.
Mulţi hotelieri de pe litoral funcţionează doar în sezon, din iunie şi până în septembrie, iar în restul anului unităţile sunt închise. Există însă şi excepţii care reuşesc să ţină întreg anul deschis, însă pentru acest lucru au fost necesare investiţii în diferite facilităţi precum centre spa şi de tratament sau săli de conferinţe.
Iuliana Tasie, general manager al hotelului Europa din Eforie Nord, controlat de ANA Hotels, spune că în extrasezon hotelierii ar trebui să se concentreze pe atragerea publicului de evenimente.
„Nu e suficient doar spa-ul, dacă nu ai resurse să faci tratament nu poţi să ţii oamenii şase zile. Sunt hoteluri care au baze de tratament, oamenii îşi petrec mai multe zile acolo şi există un grad de ocupare destul de bun. Dacă ai doar spa şi relaxare, oamenii vin în weekenduri şi în timpul sărbătorilor. Ceea ce lipseşte mult în zona litoralului în extrasezon sunt evenimentele“, spune Iuliana Tasie.
Hotelul Europa este deschis pe întreg anul, iar principala atracţie în extrasezon este centrul de tratament Ana Aslan, unde oamenii vin să facă diferite tratamente balneare.
Ea susţine că statul ar trebui să se implice mai mult în susţinerea hotelierilor de pe litoral. Hotelurile care funcţionează în limita a 180 de zile pe an au o reducere a impozitului pe clădiri de 50%, dacă depăşesc această perioadă, hotelierii sunt nevoiţi să plătească integral impozitul pe clădire.
O soluţie pentru prelungirea sezonului, astfel încât hotelierii să nu mai aibă încasări doar două luni din ani este să investească în anumite facilităţi prin care să atragă şi turiştii în afara lunilor de vară, precum piscine încălzite, centre spa şi de tratament, centre de conferinţe, activităţi, evenimente şi altele.
„Proprietarii nu sunt mulţumiţi de volumul mic de venituri pe care îl au în cele două luni de vară, este greu să îi convingi să investească. Ar trebui să existe proiecte clare care să susţină hotelierii de pe litoral, care îşi asumă, în condiţiile unei profitabilităţi scăzute din cauza sezonalităţii, să reinvestească profitul în a crea facilităţi“, explică Iuliana Tasie.
Puţini hotelieri îşi asumă noi investiţii pentru a prelungi sezonul turistic prin oferirea diferitelor facilităţi turiştilor. Beneficiile unor astfel de investiţii se văd abia după mai bine de cinci ani, precizează Iuliana Tasie. Pe termen lung, hotelierii riscă să îşi piardă din turiştii români în detrimentul destinaţiilor externe, mai ales că litoralul nu este o zonă care atrage turiştii străini.
Există însă hotelieri care au investit în astfel de facilităţi sau intenţionează. Mihaela Ichim directorul general al companiei THR Marea Neagră, are în plan, pe viitor, să schimbe modelul de business al companiei şi să poziţioneze hotelurile din administrarea THR pe segmentul de balneo maritim, pentru a creşte perioada sezonului estival. Mihaela Ichim a spus recent pentru ZF că fără investiţii în zona balneară, în special pe zona de prevenţie, activitatea hotelieră nu va putea fi prelungită, iar două luni şi jumătate de încasări pe an nu sunt rentabile pentru un business.
Cu problema sezonalităţii se confruntă şi vecinii bulgari, având acelaşi timp de climă ca noi, însă turismul este unul dintre cele mai importante sectoare în economia Bulgariei, cel mai mult contribuind turismul de litoral. Bulgaria reuşeşte însă să atragă şi turiştii străini, o bună parte din cei care ajung în unităţile de cazare de pe litoral sunt străini, nu doar în lunile de vară, dar şi în primăvară şi toamnă.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro