Un alt fel de export
Soluţiile software pentru retail dezvoltate de doi antreprenori români au atras atenţia gigantului din tehnologie Tarent, cu clienţi precum REWE, Deutsche Telekom, Billa sau Bosch. Ce înseamnă „mariajul” dintre firma germană şi românii de la eSolutions Grup?
Compania germană Tarent, cu o experienţă de peste 20 de ani în dezvoltare software şi cu clienţi precum Rewe, Deutsche Telekom, Deutsche Post, Billa sau Bosch, a preluat în portofoliul său o serie de soluţii software, axate pe managementul preţurilor, dezvoltate de firma românească eSolutions. În plus, compania germană a preluat recent şi modelul de business pe care eSolutions îl foloseşte pentru divizia sa de „academie”, axată pe traininguri specializate pe diferite tehnologii. Tarent a intrat în acţionariatul firmei româneşti în 2012, iar în prezent compania germană deţine 50% din acţionariatul lor; fondatorii businessului românesc precizează însă că tot ce ţine de management a rămas în România.
„În 2012, atunci când am încheiat toată partea juridică şi am devenit «căsătoriţi» cu acte în regulă, Tarent era într-un proces de transformare şi îşi dorea o serie de produse pe care să le furnizeze pe piaţa germană; aproape toate produsele noastre importante pentru industria de retail – şi partea de consultanţă, dar şi produsele de management al preţurilor – au fost puse în vârful portofoliului lor de produse”, povesteşte Marian Simpetru, managing partner la eSolutions Grup.
El, împreună cu Ionuţ Comşa şi cu un alt partener care a părăsit între timp firma, au înfiinţat eSolutions Grup în 2001 cu ambiţia, spun ei, de a face soluţii software de business mai bune decât ceea ce era atunci pe piaţă. „Am pornit ca trei programatori cu un vis foarte mare, care s-a dovedit a fi un «American dream» împlinit: am reuşit să trecem cu bine peste perioada de criză. Am reuşit să creştem în mod organic. Dacă la început am avut o echipă mică, sub 10 persoane, acum am ajuns la peste 110 angajaţi”, a descris Ionuţ Comşa evoluţia companiei.
Cei doi antreprenori povestesc că au pornit la drum fără mult capital, în contextul în care la începutul anilor 2000 finanţarea era greu de obţinut – efervescenţa start-up-urilor în IT de acum – cu programe dedicate (incubatoare şi acceleratoare de start-up-uri), prin intermediul cărora se pot obţine de la câteva sute de mii de euro la milioane de euro pentru idei noi promiţătoare – nu exista pe atunci.
„Dezvoltăm software folosind tehnologii open source (software al cărui cod-sursă este publicat sub licenţa dezvoltatorului care le permite utilizatorilor să studieze, să schimbe şi să distribuie softul către oricine şi cu orice scop – n. red.), care în acea perioadă nu erau uşor acceptate în zona companiilor, însă a fost un pariu câştigător”, îşi aminteşte Comşa. „Acum aproape toate marile softuri sunt cu licenţă open source. Inclusiv gigantul american Microsoft contribuie şi dezvoltă zona de open source.”
eSolutions a folosit încă de la început limbaje de programare alternative precum Java, care în prezent este cel mai utilizat limbaj de programare. Compania a avut noroc să fie implicată în proiecte mari din poziţia de subcontractor, care i-a permis să îşi dezvolte capabilităţile tehnice. „Nucleul echipei de programatori, care a fost extins constant, a avut parte de provocări intelectuale şi tehnice, plus motivaţie ca să evolueze. Iar pentru că am avut o retenţie foarte bună de personal, am reuşit să menţinem în cadrul companiei toate aceste cunoştinţe noi şi capabilităţi tehnice”, a subliniat Ionuţ Comşa. Astfel, dezvoltarea propriilor soluţii software, în paralel cu soluţiile dezvoltate în regim outsourcing, a venit în mod natural, eSolutions începând să lucreze la produse sub marca proprie încă din 2010.
„Atunci am dezvoltat soluţiile noastre pentru managementul preţurilor, însă am avut şi înainte încercări cu o serie de produse mai mici. Am fost printre primii din România care am dezvoltat aplicaţii pentru iOS (sistemul de operare mobil de la Apple). Plus o serie de aplicaţii-ajutor sau unelte pentru industria de retail online de la acea vreme”, a punctat Marian Simpetru. El a adăugat că s-au gândit mereu să aibă propriile produse fiindcă au înţeles că businessul de outsourcing este bun pentru că finanţează compania, însă nu te poţi baza doar pe el în condiţiile în care nu va funcţiona la nesfârşit.
eSolutions Grup a avut anul trecut afaceri de 3,1 milioane euro, în creştere faţă de 2017, când afacerile s-au situat la 2,3 milioane euro, circa 60-70% din acestea provenind din businessul de outsourcing. „Am crescut sănătos, în mod organic. Practic, 97% dintre clienţii noştri activează în mediul privat”, a subliniat Ionuţ Comşa. Circa 65% dintre clienţii eSolution sunt din România, printre aceştia numărându-se jucători mari din diferite industrii precum Carrefour, Altex, Regina Maria, OMV, Orange, Renault sau Crowne Plaza.
„În cazul Carrefour am contribuit la realizarea platformei lor de market-place şi lucrăm în continuare pentru aceasta. Am dezvoltat sistemul de management al depozitelor şi suntem, în acelaşi timp, furnizorul lor pentru soluţiile de management al preţurilor şi le oferim şi partea de consultanţă pentru platforma de big data”, au menţionat cei doi fondatori ai eSolutions Grup.
Dintre clienţii străini, printre cei mai mari sunt Deutsche Telekom şi grupul german de retail Rewe, la care au avut acces prin intermediul partenerului din Germania.
„Cel mai nou client din străinatate este un start-up din Marea Britanie pentru care dezvoltăm o soluţie de cyber compliance – risc de management aplicat pentru securitatea informatică. Cu o astfel de soluţie pot fi gestionate inclusiv cerinţe de GDPR (regulamentul privind prelucrarea datelor cu caracter personal)”, a explicat Ionuţ Comşa.
De asemenea, un alt client important din străinătate este compania israeliană RedSea – unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de acvaristică marină la nivel global, care foloseşte o soluţie de tip IoT (Internet of Things) dezvoltată de eSolutions. Mai exact, soluţia este compusă dintr-o serie de dispozitive IoT ce măsoară diverşi parametri din acvariu – temperatură, lumină, substanţe chimice, sare ş.a.m.d., iar datele colectate sunt transmise în cloud şi analizate apoi pentru luarea deciziilor necesare. În prezent, unul din produsele lansate de RedSea cu ajutorul soluţiei dezvoltate de eSolutions este o lampă inteligentă pentru acvarii care poate fi controlată din aplicaţia de mobil. „Lampa este doar primul produs. Soluţia poate fi folosite şi pentru alte dispozitive – pompe de dozare, pompe de valuri ş.a.m.d.”, a precizat Marian Simpetru.
Care sunt însă soluţiile software dezvoltate de eSolutions sub brandul propriu? Rupio şi Copio sunt două dintre soluţiile de management al preţurilor dezvoltate de companie care au fost preluate şi în portofoliul companiei germane Tarent. Rupio le oferă retailerilor capacitatea de a-şi implementa în mod automat politica de preţuri în funcţie de criterii configurabile şi de condiţiile dinamice din piaţă, precum costuri, competiţie sau obiective, în timp ce Copio le permite comercianţilor să monitorizeze preţurile produselor din portofoliile online ale competitorilor de retail şi oferă funcţionalităţi de analiză a datelor, de realizare a graficelor şi de raportare comparativă faţă de competiţie.
Compania locală are de asemenea o altă soluţie dedicată retailerilor care aduce experienţa cumpărăturilor online în magazinele fizice, aceasta oferind informaţii despre produse, locaţia din raft şi oferte speciale, pe mobil sau integrat pe cărucioare smart. eSolutions a dezvoltat şi o soluţie pentru managementul reaprovizionării stocurilor prin formulare de comandă inteligente, folosind un sistem complex de reguli pentru vânzări, stocuri, promoţii şi termene de livrare, precum şi o soluţie pentru recomandări şi predicţie bazată pe machine learning destinat sectoarelor de retail, logistică şi aprovizionare.
În plus, firma locală are în portofoliu de soluţii proprii şi o aplicaţie web care transformă managementul întâlnirilor şi al sălilor de şedinţă într-o experienţă cursivă şi eficientă, afişând informaţiile în timp real şi o aplicaţie mobilă prin intermediul căreia vizitatorii îşi anunţă sosirea şi sunt îndrumaţi către departamentul relevant sau către sala de discuţii potrivită. Acestora li se adaugă şi o soluţie care centralizează conţinutul astfel încă să poată fi administrat şi livrat într-o manieră eficientă şi simultană către interfeţe grafice diferite.
În prezent, eSolutions are în dezvoltare o soluţie de predicţii şi recomandări pentru retailerii online. Practic, soluţia va recomanda clienţilor produse similare dintr-un magazin online. „Este o soluţie care necesită algoritmi speciali, o putere mare de calcul, inteligenţă artificială, machine learning ş.a.m.d.”, a precizat Ionuţ Comşa.
În prezent, din echipa de 110 persoane a eSolutions, 80 sunt programatori, iar compania are în plan să mai recruteze anul acesta încă 20 de specialişti în IT, în special specialişti în big data şi programatori în Java. Totodată, eSolutions Grup mizează pe creşterea businessului la o cifră de afaceri de 4,4 milioane de euro anul acesta.
Business complementar
Pe lângă divizia de dezvoltare software, eSolutions a creat începând din 2008 şi o academie IT, o divizie prin intermediul căreia oferă cursuri şi traininguri de tehnologie companiilor care vor ca angajaţii lor să fie specializaţi în tehnologii de ultimă oră. Spre exemplu, eSolutions oferă cursuri de big data, machine learning sau inteligenţă artificială, curricula fiind ajustată pentru fiecare client în parte. „Am selectat din tehnologiile noi pentru care nu exista experienţă în România. Noi am lucrat însă cu ele prin intermediul partenerului din Germania. Trainerii noştri sunt persoane cu experienţă practică în tehnologiile pe care le predau”, au spus cei doi antreprenori. De-a lungul timpului, eSolutions a avut cursuri de formare în peste 50 de tehnologii, trainerii cu care colaborează susţinând aproximativ 17.000 de ore de curs. În total, au fost instruite aproape 3.000 de persoane, în principal oamenii tehnici din centrele mari de tech ale companiilor care activează în România. Până acum, academia eSolutions a avut circa 20 de clienţi, printre care se numără companii mari precum Carrefour, Metro Systems, Thales, Vodafone, Credit Europe Bank, eMAG, Stefanini, Rompetrol, Orange, ING şi Deutsche Bank.
Cursurile oferite de eSolutions durează circa 8 ore timp de 3-5 zile, iar o grupă nu poate avea mai mult de 12-14 cursanţi, potrivit informaţiilor companiei.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro