Un mare retailer internaţional, care abia a intrat în România, apasa pedala de acceleraţie şi ameninţă supremaţia Profi, Mega Image şi LaDoiPaşi

Autor: Cristina Roşca Postat la 23 august 2024 214 afişări

Un mare retailer internaţional, care abia a intrat în România, apasa pedala de acceleraţie şi ameninţă supremaţia Profi, Mega Image şi LaDoiPaşi

Grupul polonez Zabka, prezent pe piaţa-mamă cu o reţea de peste 10.000 de magazine, a intrat pe piaţa autohtonă de retail alimentar în urmă cu circa trei luni, când a deschis prima unitate.

După prima lună, reţeaua locală ajunsese la cinci magazine, însă de atunci grupul a accelerat dezvoltarea şi s-a apropiat de 20 de unităţi. E vorba de magazine de proximitate modernă.

Dintre acestea, 18 sunt în Bucureşti, acolo unde a şi început expansiunea, iar cel de-al 19-lea este în Piteşti, arată site-ul propriu. Aşadar, nu doar că a accelerat expansiunea, dar gigantul polonez a şi făcut primii paşi în afara Capitalei. Mai mult, cel puţin în Bucureşti, mai sunt şi alte magazine în curs de amenajare, acestea fiind amplasate de regulă la parterul blocurilor.

Magazinele Froo, brandul pe care Zabka îl foloseşte în România, au, în medie, 50-70 mp. Ele vând în special produse de consum imediat, ţinta fiind clientul tânăr din mediul urban.

Astfel, retailerul intră pe terenul de „luptă“ al Profi, Mega Image (cu conceptul Shop&GO), Carrefour Express şi LaDoiPaşi.

Oficialii Zabka nu mai înaintează nicio valoare privind numărul de magazine pe care vor să le deschidă în România, deşi în luna mai, la o prezentare în faţa furnizorilor locali, grupul anunţa că vrea să intre în top 50 de companii de pe plan autohton, să ajungă numărul unu în comerţul modern de proximitate şi numărul trei pe piaţa de distribuţie, iar asta până în 2028.

În ceea ce priveşte acest an, Zabka a anunţat tot atunci că vrea 200 de magazine în România, dezvoltarea activităţii de distribuţie şi venituri de 175 de milioane de euro.

Retailerul, unul dintre cei mai mari jucători din comerţul alimentar din Polonia, a intrat pe piaţa din România la finalul anului trecut prin achiziţia pachetului majoritar de acţiuni în cadrul companiei de distribuţie DRIM Daniel Distributie FMCG. Deal-ul a primit deja acordul Consiliului Concurenţei. Vânzătorul în acest acord a fost familia de antreprenori locali Trandafir, care a dezvoltat compania DRIM Daniel Distribuţie pe parcursul a circa trei decenii. Acesta a fost doar primul pas, ţinta fiind să dezvolte atât distribuţia, cât şi retailul, lucru care acum se întâmplă.

Compania Zabka a fost fondată în 1998 de un antreprenor polonez, care a mizat pe o expansiune agresivă încă din primii ani, ajungând la 1.700 de magazine până în 2005. În 2007, businessul a fost preluat de fondul Penta Investment, care în România deţine grupul A&D Pharma, mai exact lanţul de farmacii Dr. Max (fosta reţea Sensiblu) şi distribuitorul farma Mediplus. Patru ani mai târziu, în 2011, Penta a vândut businessul polonez de retail către Mid Europa Partners, care la rândul său a cedat ulterior controlul. Era anul 2017, iar cumpărătorul era un alt fond – CVC Capital Partners -, despre care piaţa scria că a plătit până la 1,5 mld. euro pentru 4.500 de magazine.

Reţeaua de magazine din Polonia are astăzi circa 10.000 de unităţi. Spre comparaţie, tot comerţul modern din România – adică magazinele a nouă reţele - abia merge spre 4.800 de unităţi.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
retailer international,
zabka

Citeşte pe prosport.ro

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.