Un nou lanţ de restaurante vine în România tocmai de la Paris. Unul dintre proprietari este o româncă ce a decis să se întoarcă în ţara ei pentru a deschide un restaurant fine dining

Autor: Cristina Roşca Postat la 12 ianuarie 2023 518 afişări

Un nou lanţ de restaurante vine în România tocmai de la Paris. Unul dintre proprietari este o româncă ce a decis să se întoarcă în ţara ei pentru a deschide un restaurant fine dining

Harta gastronomică a Bucureştiului a început să se contureze cu adevărat în ultimul deceniu, însă ea este într-o perpetuă actualizare dat fiind că an de an noi localuri îşi deschid porţile pentru oaspeţii ale căror papile gustative au devenit tot mai pretenţioase. 

Harta gastronomică a Bucureştiului a început să se contureze cu adevărat în ultimul deceniu, însă ea este într-o perpetuă actualizare dat fiind că an de an noi localuri îşi deschid porţile pentru oaspeţii ale căror papile gustative au devenit tot mai pretenţioase. Simultan – şi tot în număr mare – se şi închid restaurante, cafenele şi baruri care nu reuşesc să îşi găsească un făgaş propriu către inima (sau stomacul) oamenilor. Locul lor este ocupat rapid de cei care au o idee sau un vis pe care vor să îl transforme în realitate. Un astfel de vis au avut şi Andreea Barroca şi soţul său Eric, care se pregătesc să inaugureze la începutul lui 2023 primul lor restaurant din România, amplasat la parterul proiectului rezidenţial Roka Residence din zona Nerva Traian din Bucureşti.

„Dintotdeauna mi-am dorit să deschid un business în România şi asta doar din considerentul că sunt legată de ţara mea mamă“, spune Andreea Barroca, managing partner al Groupe Tamara.

Ea recunoaşte însă că, dacă e să privească pragmatic lucrurile, sunt şi alte motive care au încurajat această investiţie. România în general şi Bucureştiul în particular s-au bucurat în ultimii ani de o creştere economică solidă. Chiar dacă mai sunt multe probleme de rezolvat şi aspecte de îmbunătăţit, ea observă o maturizare a mediului de business şi o reducere a nivelului de corupţie.

„E vizibil faptul că a înflorit o clasă de mijloc care are o mentalitate diferită de cea din era comunistă. Sunt oameni care au nivel de trai bun şi care călătoresc.“ Aceşti români sunt clienţii-ţintă ai Groupe Tamara, un grup de restaurante sub umbrela căruia sunt reunite mai multe branduri şi concepte.

„Groupe Tamara este un business deţinut în mod egal de mine – o româncă ce locuieşte la Paris – şi de soţul meu Eric.“ După ce au activat în industria de IT (enterprise software, mai exact), cei doi antreprenori şi-au reorientat atenţia către ospitalitate, iar asta după ce amândoi şi-au vândut companiile pe care le fondaseră.

„Am luat decizia de a păşi pe acest drum încurajaţi de pasiunea noastră pentru călătorii, gastronomie şi vin. Am hotărât că vrem să venim cu ceva nou în industria ospitalităţii, cu ceva diferit.“

Groupe Tamara a apărut astfel pe piaţă în 2018, intenţia iniţială fiind ca anual să fie lansate unu-două proiecte.

„Tamara este numele pe care îl purta bunica mea. Născută la Chişinău, ea a fost o femeie educată şi inteligentă, era profesoară într-o vreme în care multe dintre femei erau analfabete.“ Ea a decedat când Andreea Barroca avea doar doi ani, dar a fost şi a rămas o legendă în familie. „A fost o femeie care a trăit înaintea vremurilor ei“, spune nepoata sa.

Primul restaurant Tamara a fost inagurat la aproape doi ani de la momentul în care a fost înfiinţat grupul, în februarie 2020, într-o perioadă dificilă pentru industria HoReCa, lovită în plin de restricţiile impuse din cauza pandemiei de COVID-19.

„Am deschis într-o perioadă dificilă, dar până la urmă lucrurile s-au aşezat pe un făgaş bun pentru noi.“

Tamara este un restaurant de fine dining, condus de chef Clément Vergeat, amplasat în inima Parisului, lângă muzeul Louvre şi lângă Palais Royal.

În 2021, împreună cu un partener american, cei doi soţi au lansat şi Vintners, un marketplace pentru vin artizanal.

 Astfel, grupul s-a extins cu o divizie de import de vin, atenţia iniţială îndreptându-se către SUA şi Franţa. Japonia a fost adăugată ulterior şi ea ca piaţă-cheie.

Anul acesta, proiectul Nellu şi-a deschis porţile, fiind amplasat tot în centrul Parisului, dar lângă primărie (Hotel de Ville).

„Nelu a fost unchiul meu preferat, care a murit prea devreme. A fost un iubitor al mâncării bune, un bon vivant.“ În memoria lui a apărut Nellu, un wine bar cu componentă gastronomică, la cârma căruia se află chef Olivier Garcia, fostul sous chef de la Tamara. „Avem unul dintre cele mai interesante meniuri de vin din Paris, cu etichete emblematice, dar şi cu unele noutăţi internaţionale.“

Următorul pas pentru Groupe Tamara este Vié, acesta fiind numele pe care îl va purta restaurantul de fine dining din Bucureşti, care la rândul său va avea un meniu generos de vinuri. Totodată, va exista şi o zonă de unde clienţii îşi vor putea cumpăra vinul pentru acasă. „Cred că mai e loc de dezvoltare în România pe segmentul restaurantelor elegante, care oferă mâncare bună şi vinuri pe măsură.“

Localul va fi condus de chef Radu Iliescu, despre care Andreea Barroca spune că şi-a construit cariera lucrând în restaurante cu stele Michelin din Occident, mai ales din Belgia.

„Vié va miza pe un meniu sezonier, bazat pe produse locale. Radu preferă să aibă furnizori autohtoni, de regulă producători mici din apropierea restaurantului.“ El este în permanentă căutare de noi parteneri, dar şi de inspiraţie, călătorind în zonele rurale din România în încercarea de a găsi reţete vechi şi preparate tradiţionale peste care s-a aşternut praful. „Ne vom concentra atenţia pe fermentare şi pe alte tehnici de conservare, încercând să folosim integral produsele pentru a reduce astfel risipa alimentară.“

În ceea ce priveşte meniul de vinuri, acesta va cuprinde 60 de etichete iniţial, în special din Franţa. „Am remarcat că românii nu ştiu foarte multe lucruri despre vinurile franţuzeşti, dincolo de cele foarte cunoscute, care nu sunt întotdeauna cele mai bune.“ Treptat, meniul va fi completat cu vinuri din alte ţări.

Antreprenoarea spune că misiunea Groupe Tamara a fost încă de la început aceea de a dezvolta localuri care oferă o experienţă gastronomică premium, dar totodată modernă.

„Mizăm pe un lux relaxat, nu pe cel tradiţional, formal, replicat în masă.“

Inspiraţia pentru proiecte vine din ţările nordice – care au restaurantele aparte –, din Europa Centrală – pe zona de vinuri naturale – şi din Japonia, o ţară cunoscută pentru artizanat şi pentru frumuseţea dată de simplitate în toate. Apropo de Ţara Soarelui Răsare, Andreea afirmă că după ce Vié se va deschide la Bucureşti, în toamna lui 2023 va veni rândul unui local Nellu la Tokio, o replică a celui parizian operat sub acest brand.

„Vrem să lansăm anual 1-2 proiecte. Lucrăm totodată la a ne dezvolta businessul de import de vinuri, suntem în căutare de producători noi, dar şi de ţări pe care să ni le adăugăm în portofoliu.“

În ceea ce priveşte România, după inaugurarea primului local la jumătatea lunii ianuarie 2023, există şi alte planuri.

„Singura incertitudine legată de restaurantul Vié ţine de autorizaţii, mai exact de a le obţine la timp. Cred totuşi că vom reuşi să deschidem conform programului.“

Odată ce acest restaurant va fi deja o destinaţie pentru bucu­reşteni şi nu numai, un al doilea proiect îi va urma, cel mai probabil tot în Capitală, deşi antreprenorii spun că nu exclud alte oraşe. „Depinde de ce parteneri locali vom găsi.“ Primul restaurant va fi lansat şi operat de Andreea şi Eric, dar în timp, ei sunt deschişi în a atrage în acţionariat un antreprenor autohton.

Multă vreme, pentru Vié, fondatorii au căutat spaţiul potrivit în zonele posh ale Bucureştiului, mai exact în cartierul Primăverii şi în împrejurimi. Părea alegerea logică, spune Andreea.

„În final, am realizat că audienţa noastră e posibil să nu fie doar acolo, mai ales că noi vrem să venim cu o abordare diferită a gastronomiei. Cartierul Nerva Traian pare alegerea potrivită, e efervescent, vedem că se mută în zonă tot mai multe cupluri tinere, cu venituri peste medie, care vor să îşi crească aici copiii.“ Plus că în apropiere sunt deja businessuri care mizează pe acelaşi tip de client, fie că e vorba de cafenele de specialitate, fie de supermarketuri de produse organice.

„Îmi aminteşte într-o anumită măsură de Brooklyn, care s-a transformat dintr-un cartier newyorkez murdar într-unul la modă.“

Andreea Barroca a şi locuit de altfel la New York timp de şapte ani. Un an l-a petrecut la Londra, iar acum Parisul este acasă pentru ea şi soţul său. Planul este ca în 2023 să se mute la Tokio.

„M-am născut la Bacău, am studiat matematica la Universi­tatea din Bucureşti, iar în 2001 m-am mutat în Franţa cu munca, primind un job de inginer software.“ În timp, a trecut pe vânzări, acceptând ulterior poziţii de management. În 2011 şi-a creat propria firmă de SaaS Knowledge Management software.

„Din 2018 mă dedic exclusiv Groupe Tamara, ocupându-mă de managementul restaurantelor şi de creionarea de noi proiecte.“

Soţul său Eric a condus compania de software Nuxeo începând din 2009. În prima parte a anului trecut, aceasta a fost preluată de Hyland Software, aşa că acum şi el îşi dedică atenţia noului business al familiei, ocupându-se de importul de vinuri şi de marketplace.

„Grupul nostru cuprinde mai multe concepte, precum restaurante de fine dining, wine baruri, import şi vânzare de vin. Ne dorim să completăm portofoliul şi cu un hotel butic construit în jurul unui restaurant.“

Primul proiect de acest gen va fi implementat în apropiere de Paris, alături de Clément Vergeat, chef-ul Tamara. Dar mai multe despre asta? Va urma...

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.