Drumul anevoios al unei românce de la idee până la crearea unei afaceri profitabile în ţara noastră. Tot businessul ei se îvârte în jurul unei singure plante

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 23 februarie 2024 6600 afişări

Diana Poleac înfiinţa în urmă cu 11 ani o firmă cu scopul de a cumpăra şi a cultiva terenuri agricole. În 2018, profita de o oportunitate de finanţare şi învăţa ce înseamnă cultivarea cătinei, pentru ca, din 2023, să dezvolte un brand de suc care are la bază aceste fructe. Este povestea plantaţiei Cătineaţa.

Premier Agro Concept SRL a luat naştere din dorinţa Dianei de a cultiva terenurile agricole din Curteşti, judeţul Botoşani, care fuseseră cândva livadă. A vrut să pună bazele unei plantaţii ecologice. Până la Cătineaţa, drumul a fost lent, natural, la fel cum creşte, de altfel, şi cătina. „În anul 2018, Premier Agro Concept SRL s-a calificat şi a semnat un contract de finanţare cu fonduri europene prin intermediul Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, proiectul fiind «Înfiinţare plantaţie de cătină în localitatea Curteşti, judeţul Botoşani»”, povesteşte Diana Poleac. Iniţial, investiţia a fost evaluată la 1 milion de euro fără TVA, finanţarea nerambursabilă fiind de 90% din această sumă.

Cu toate acestea, în perioada implementării, şi-au făcut simţite efectele criza materialelor de construcţie, inflaţia, deprecierea cursului valutar şi alte reminiscenţe ale pandemiei, ceea ce a făcut ca valoarea reală a proiectului să ajungă, în final, la 1,2 milioane de euro fără TVA. Costurile suplimentare au fost suportate exclusiv de Diana.

Suprafaţa aferentă proiectului cu fonduri europene este de 9 hectare, din care 8,2 hectare sunt cultivate, iar diferenţa reprezintă suprafaţa căilor de acces şi amplasamentul secţiei de procesare. „Pe lângă valoarea proiectului, am investit în reţeaua electrică de medie tensiune, aşadar valoarea totală a investiţiei a ajuns la aproximativ 1,3 milioane euro, din care 400.000 de euro fonduri proprii. La acestea, se adaugă valoarea terenului de aproximativ 200.000 de euro, terenul fiind poziţionat în zona metropolitană a oraşului Botoşani.”

Diana Poleac a realizat, astfel, o microfermă agricolă de cătină care, peste doi ani, ar trebui să genereze venituri de 160.000 de euro anual, cu un profit de maximum 60.000 de euro pe an, ceea ce ar duce la amortizarea investiţiei în zece ani, arată calculele. Fără coparticipare europeană, o astfel de investiţie ar fi nerentabilă, spune ea. „După finalizarea proiectului cu ferma de cătină, în 2023 ne-am calificat şi am semnat cu Autoritatea de Management POC 2014-2020, organizată în cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, un contract de finanţare pentru proiectul «Diversificarea activităţii Premier Agro Concept SRL prin achiziţionarea de echipamente necesare retehnologizării», scopul fiind acela de a înfiinţa o fabrică de sucuri de fructe.”

Proiectul a fost, spune astăzi Diana, „o dezamăgire şi o lecţie învăţată”, deoarece, după semnarea contractului, au fost scoase anumite utilaje din lista cheltuielilor eligibile, ceea ce i-a cauzat pierderi de aproximativ 50.000 de euro, pe lângă foarte mult timp dedicat. A mers însă mai departe cu planul, aşa că a investit în microferma de sucuri, apoi a creat spaţii suplimentare de congelare şi refrigerare şi a montat panouri fotovoltaice, concomitent cu achiziţia şi plantarea de noi suprafeţe cu cătină. „În prezent, avem o suprafaţă cultivatăde 12 hecta e şi urmează să plantăm în primăvară încă 2 hectare. Pentru anul 2025 avem deja achiziţionată şi pregătită de plantare o suprafaţă de 8 hectare terasată. Astfel, în final vom avea o microfermă capabilă să producă în jur de 200 de tone de fructe de cătină anual, cu un venit estimat de 400.000 de euro pe an şi un profit de 250.000 de euro pe an. Avem în vedere modernizarea şi diversificarea secţiei de procesare a fructelor de cătină, care ar putea să crească semnificativ veniturile.”

Sucul Cătineaţaeste produs de la zero în comuna Curteşti din judeţul Botoşani, iar vânzările se fac atât online, cât şi direct de la punctul de desfacere aflat la poarta fermei.


În acest moment, compania poate produce şi îmbutelia în jur de 10.000 de sticle de suc Cătineaţa pe lună, cu venituri de aproximativ 20.000 de euro. „Dorim să diversificăm produsele obţinute din fructul de cătină şi ne gândim la uleiuri şi coloranţi. Vom vedea ce disponibilităţi financiare ne va rezerva viitorul, însă cu siguranţă avem nevoie de proiecte europene sau de parteneri, întrucât veniturile obţinute în acest moment nu pot susţine investiţiile necesare unei dezvoltări sustenabile.” În gestionarea businessului, Dianei îi mai sunt alături doi tineri ingineri agronomi, Andrei Dăscălescu şi Andreea Dăscălescu, şi şase muncitori cu diferite calificări. Ea este absolventă de business la VIVES University of Applied Sciences, în Belgia, şi de marketing la Universitatea Sheffield din Marea Britanie. „Văzând oportunitatea pentru un business cu produse ecologice, mi-am dorit să înfiinţez o microfermă, iar faptul că am ales să cultiv cătină se datorează, în parte, oportunităţilor de finanţare nerambursabilă şi calităţilor terenului, dar şi profesiei tatălui meu, care este inginer silvic.” Sucul Cătineaţa este produs de la zero în comuna Curteşti din judeţul Botoşani, iar vânzările se fac atât online, cât şi direct de la punctul de desfacere aflat la poarta fermei.   

„Deocamdată avem listate produsele în câteva cafenele, baruri, pizzerii, restaurante, centre medicale şi un market local din Botoşani, fiind prezenţi şi în locaţii din Câmpulung Moldovenesc, Roman, Craiova şi Bucureşti. În funcţie de numărul de comenzi, în Botoşani onorăm personal livrările, iar pentru alte oraşe apelăm la servicii de curierat.” Cătineaţa a ajuns şi la târguri, prezentări şi evenimente destinate persoanelor interesate de un stil de viaţă sănătos. Diana Poleac a început, de asemenea, demersurile pentru vânzarea fructelor şi a sucurilor inclusiv în Germania şi Elveţia. „Am livrat în 2023 primul camion de fructe de cătină în Germania şi am primit deja o invitaţie la sediul clientului pentru discuţii privind colaborarea viitoare şi diversificarea relaţiei comerciale şi, posibil, legat de producţie. În Elveţia avem un colaborator important în persoana Excelenţei Sale Prinţul Dimitrie Sturdza care ne ajută să identificăm clienţi interesaţi şi cu potenţial investiţional”, mai povesteşte Diana Poleac.

Diana Poleac este absolventă de business la VIVES University of Applied Sciences, în Belgia, şi de marketing la Universitatea Sheffield din Marea Britanie.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platformawww.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Fabrica de Emoţii – clinică de psihoterapie (Bucureşti)

Fondator: Răzvan Tănase

Investiţii: peste 30.000 de euro

Prezenţă: online şi în Craiova


HR Broker – agenţie de recrutare (Bucureşti)

Fondatoare: Raluca Hurduc

Cifră de afaceri în 2023: 60.000 de euro

Prezenţă: Bucureşti


Joyard – pensiune (jud. Sibiu)

Fondator: Adina şi Claudiu Hila

Investiţii: peste 300.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 680.000 de lei (136.000 de euro)

Prezenţă: Porumbacu de Sus, judeţul Sibiu


Lanelka – brand de haine (Cluj-Napoca)

Fondatoare: Kinga Kelemen

Investiţie iniţială: 34.000 de euro

Cifră de afaceri în 2023: 150.000 de lei (30.000 de euro)

Prezenţă: online şi într-un magazin fizic de produse handmade din Cluj-Napoca


Fiastru – agenţie de servicii creative (Bucureşti)

Fondatori: Otilia şi Mihnea Fiastru

Prezenţă: Bucureşti



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.