Expat în România. Povestea unui olandez la Alba Iulia

Autor: Ioana Matei Postat la 11 noiembrie 2024 162 afişări

Peter de Boer este un exemplu al mentalităţii olandeze care încurajează explorarea drumurilor neparcurse. A ales să-şi aducă expertiza în România, integrându-se în mediul local şi contribuind la transformarea unui sector adesea evitat chiar şi de tinerii români, care preferă să-şi îndrepte atenţia deseori către experienţele din străinătate. În cali-tate de director de strategie şi relaţii cu investitorii al DN AGRAR, cea mai mare fermă integrată de animale din ţară, el nu doar că şi-a găsit un loc în peisajul de afaceri românesc, ci şi-a pus amprenta pe evoluţia companiei, fiind astăzi una dintre figurile sale cheie.

Pentru mine, această călătorie ca expat înseamnă să construiesc o punte între perspectivele internaţionale şi opor-tunităţile locale, asigurând astfel că DN AGRAR rămâne competitiv şi orientat spre viitor pe pieţele din România şi Europa”, descrie Peter de Boer, membru al CA şi director relaţii cu investitorii  la DN AGRAR Group, perspectiva sa asupra felului în care vede experienţa sa în România. Compania pe care o reprezintă, care a ajuns în prezent cea mai mare fermă integrată din ţară, a fost înfiinţată de tatăl său în 2008, ocazie cu care a aflat şi el de România: „Tatăl meu a luat această decizie cu o viziune inovatoare, o abordare neconvenţională şi o perseverenţă remarcabilă pentru a dezvolta afacerea în România, un loc unde cultura este, în multe privinţe, destul de diferită de a noastră. Construirea unei companii atât de mari a necesitat o minte deschisă şi capacitatea de a se adapta la un mediu nou, lucru pe care el l-a realizat cu succes de-a lungul anilor”.

Pentru Peter de Boer, ţara noastră s-a dovedit a fi un loc dinamic în care să lucrezi, cu oameni talentaţi, cu o etică a muncii puternică şi un mediu de afaceri cu provocări, dar în continuă dezvoltare: „Decizia de a veni aici mi-a permis să conduc DN AGRAR printr-o fază importantă de creştere, mai ales după listarea noastră pe Bursa de Valori Bucureşti”. Peter de Boer şi-a început aventura ca expat în urmă cu câţiva ani, iar legătura sa cu România s-a con-struit treptat. Îşi aminteşte însă că prima impresie a fost una pozitivă, iar sentimentul de curiozitate şi respect pentru cultura şi oamenii de aici i-au facilitat tranziţia către noul mediu. „Prima mea impresie despre România a fost una de curiozitate şi intrigă. Am fost impresionat de frumuseţea naturală a ţării şi de potenţialul său agricol, mai ales în sectorul în care activez,” povesteşte el. „România are o bogată moştenire culturală, iar ospitalitatea oa-menilor a fost de asemenea remarcabilă. Oamenii m-au primit cu braţele deschise, ceea ce a făcut tranziţia mai uşoară.” Adaptarea a fost un proces care a cerut însă flexibilitate şi deschidere la nou. „Ca expat, experienţa mea a fost în acelaşi timp bogată şi provocatoare în multe privinţe. Adaptarea la o cultură nouă şi la un mediu de afaceri diferit a necesitat flexibilitate şi o mentalitate deschisă, dar a fost recompensată de rezultatele concrete pe care le văd astăzi în munca mea,” explică el.

Peter de Boer deţine o diplomă de licenţă de la Facultatea de Drept şi Administrarea Afacerilor din cadrul Universi-tăţii Leiden şi a urmat un curs de evaluare financiară la CFI. După o carieră începută ca analist de afaceri şi con-sultant în managementul schimbării, Peter a intrat în afacerea de familie DN AGRAR în 2019, pentru a sprijini listarea companiei pe Bursa de Valori Bucureşti: „Am considerat că este o oportunitate excelentă de a învăţa. Am avut iniţial unele rezerve, pentru că îmi plăcea viaţa şi locul unde trăiam, însă ştiam că oportunităţile cer sacrificii”. A fost o etapă de creştere şi consolidare pentru DN AGRAR, în care Peter a jucat un rol esenţial. „Îmi asum re-sponsabilitatea pentru tot ceea ce ţine de piaţa de capital, inclusiv relaţiile cu investitorii şi comunicarea cu piaţa de capital,” spune el. Sub coordonarea sa, DN AGRAR s-a listat cu succes pe piaţa AeRO în februarie 2022, iar acum el continuă să sprijine extinderea şi digitalizarea companiei, având în vedere noi linii de afaceri şi obiective ambiţioase de dezvoltare.

El explică cum unul dintre cele mai mari avantaje ale DN AGRAR este echipa sa, compusă din aprox-imativ 300 de angajaţi. „Gestionarea unei echipe de 300 de persoane, dispersată în mai multe locuri, face dificilă conexiunea personală cu toţi. Fiind fiul fondatorului, uneori sunt comparat cu tatăl meu, dar stilurile noastre de leadership sunt distincte. Încă îmi dezvolt abilităţile de lider, dar angajamentul meu faţă de excelenţă şi dorinţa de a reuşi rămân neclintite,” mărturiseşte el. S-a luptat cu ideea că unii dintre colegi ar putea să îl vadă ca fiind acolo doar pentru că este „fiul cuiva”,  dar abordarea sa a fost să înceapă într-o poziţie care să-i permită să petreacă timp în diverse departamente, pentru a câştiga experienţă practică: „M-am concentrat pe a asculta şi a învăţa, chiar dacă aveam propriile perspective în anumite privinţe. După un an, un an şi jumătate de muncă dedicată, am reuşit să mă impun ca un atu valoros şi să câştig recunoaştere în cadrul companiei”.

Subliniază şi că fiecare provocare în această industrie complexă este o ocazie de a învăţa. „Creşterea unei afaceri de familie nu este o sarcină uşoară, dar este o provocare pe care o accept cu toată inima. Fiecare pas înainte ne aduce mai aproape de scopul nostru şi mă bucur să contribui la succesul DN AGRAR,” adaugă el. Pentru Peter, România este mai mult decât o destinaţie de expat; este o oportunitate imensă în sectorul agricol. „România este esenţială pentru strategia de dezvoltare a grupului DN AGRAR,” spune el. De la intrarea pe piaţă, în 2008, compania a investit aproximativ 100 de milioane de euro, iar compania a trecut printr-un proces accelerat de extindere şi consolidare, incluzând două achiziţii recente susţinute prin finanţare bancară şi prin piaţa de capital. „Ne-am triplat afacerea de la listare şi suntem pe cale să o dublăm din nou până în 2027,” explică Peter, subliniind că DN AGRAR îşi propune să devină unul dintre cei mai mari producători de lapte din Europa, cu o producţie anuală de 100 de milioane de litri până în 2028.


Carte de vizită
Peter de Boer, membru CA şi director relaţii cu investitorii DN AGRAR Group

1. S-a alăturat echipei DN Agrar Group în 2019 ca manager financiar corporativ strategic şi manager relaţia cu inves-titorii;

2. A coordonat listarea companiei în piaţa AeRO a BVB şi se ocupă de strategie de dezvoltare şi digitalizare, precum şi de cea de IR;

3.Este absolvent al Facultăţii de Drept şi Administrarea Afacerilor la Universitatea Leiden şi al cursului de evaluare financiară de la CFI.


Unul dintre proiectele inovatoare pe care le coordonează este dezvoltarea unei fabrici de compost lângă ferma Apold, menită să ges-tioneze deşeurile într-un mod eficient şi să genereze venituri suplimentare prin vânzarea de compost. „Este un pas important în direcţia sustenabilităţii şi un element cheie în strategia noastră de reducere a costurilor şi de diversifi-care a surselor de venit,” explică Peter. În paralel, proiectul biometanului rămâne o prioritate. „Prin utilizarea de-jecţiilor animaliere în producţia de biogaz, DN AGRAR va reduce emisiile de carbon cu 90%,” adaugă el. Dincolo de reuşitele profesionale, viaţa de expat are provocările sale. „România oferă o experienţă culturală unică, dar bineînţeles, uneori ritmul vieţii aici pare mai lent comparativ cu cel din Olanda,” recunoaşte Peter. „Accesul la ser-vicii de calitate, în special în afara oraşelor mari, poate fi mai limitat, iar birocraţia şi procesele administrative pot fi lente şi complicate, îngreunând uneori progresul.” Cu toate acestea, Peter vede aceste provocări ca pe o oportuni-tate de creştere personală şi profesională. „Cred că aceste provocări ne ajută să ne dezvoltăm, ne lărgesc orizon-turile şi ne fac mai flexibili,” spune el. În calitate de perfecţionist, admite că uneori concentrarea sa pe obiective poate fi o provocare pentru echipă: „Am învăţat să echilibrez celebrarea succeselor cu o gândire orientată spre viitor. Organizez sesiuni de feedback regulate pentru a înţelege perspectivele colegilor şi a-mi ajusta abordarea”.

Referitor la costul vieţii, Peter consideră că România este o destinaţie accesibilă, mai ales în oraşe precum Alba Iulia, Sibiu şi Cluj. „Costurile zilnice, cum ar fi cumpărăturile, mesele în oraş şi transportul, sunt mult mai accesibile comparativ cu alte ţări în care am trăit şi lucrat. De exemplu, să iei masa la un restaurant bun în aceste oraşe este mai ieftin decât în Europa de Vest,” explică el. În Bucureşti, costurile sunt similare cu cele din Amsterdam. Pe lângă accesibilitatea costurilor, Peter consideră că România oferă şi alte avantaje expaţilor, în special în Transilvania, o zonă ideală pentru dezvoltarea afacerilor agricole. „Una dintre raţiunile pentru care familia mea a ales să îşi sta-bilească ferma aici a fost accesibilitatea terenurilor fertile şi biodiversitatea ridicată, care permit practicarea unei agriculturi durabile şi organice. De asemenea, guvernul oferă stimulente pentru dezvoltarea agricolă, iar noi am beneficiat de fonduri europene şi granturi locale menite să sprijine inovaţia şi sustenabilitatea,” explică Peter.


Peter de Boer: „Una dintre raţiunile pentru care familia mea a ales să îşi stabilească ferma aici a fost accesibilitatea ter-enurilor fertile şi biodiversitatea ridicată, care permit practicarea unei agriculturi durabile şi organice. De asemenea, guvernul oferă stimulente pentru dezvoltarea agricolă, iar noi am beneficiat de fonduri europene şi granturi locale menite să sprijine inovaţia şi sustenabilitatea.“


Ce urmează pentru DN AGRAR Group în România? Potrivit lui Peter de Boer, ţara oferă condiţii excelente pentru creşterea bovinelor de lapte, cu un climat favorabil şi soluri agricole de calitate. Acest lucru, combinat cu cererea în creştere pentru laptele necesar în producţia de lactate, deschide noi oportunităţi pentru DN AGRAR pe piaţa locală. „Credem cu tărie că DN AGRAR are un viitor promiţător în România, datorită climatului favorabil pentru creşterea bovinelor şi calităţii superioare a solurilor agricole,” afirmă el. De la intrarea sa pe piaţa românească în 2008, DN AGRAR a investit aproximativ 100 de milioane de euro, desfăşurând un proces rapid de consolidare şi extindere, in-clusiv două achiziţii majore. „Am reuşit să ne extindem considerabil prin achiziţii şi consolidare, iar listarea pe Bur-sa de Valori Bucureşti în 2022 ne-a permis să exprimăm public angajamentul nostru faţă de dezvoltarea continuă,” explică de Boer.  Această listare a marcat un moment important pentru companie, care şi-a triplat afacerea de atunci, înregistrând o creştere constantă a EBITDA şi stabilindu-şi obiectivul de a-şi dubla activitatea până în 2027. „Suntem pe cale să ne dublăm din nou afacerea până în 2027, iar unul dintre principalele noastre proiecte pentru următorii ani este Ferma Straja,” explică DN AGRAR.

„Acest proiect va creşte semnificativ capacitatea noastră de producţie”. DN AGRAR şi-a propus să investească şi în proiecte sustenabile care să sprijine creşterea pe termen lung şi eficienţa operaţională. Un exemplu recent este fabrica de compost din apropierea fermei din Apold, care va gestiona deşeurile mai eficient şi va genera o nouă linie de afaceri. „Fabrica de compost va deveni operaţională în curând şi ne va permite să reducem costurile şi să generăm venituri suplimentare prin vânzarea compostului,” spun reprezentanţii companiei. În paralel, compania a început un proiect de certificare voluntară a compostului, un proces complex de cinci ani, cu posibilitatea de a tranzacţiona certificatele obţinute după doi ani. “Certificarea compostului este o iniţiativă care ne susţine an-gajamentul faţă de agricultură circulară şi durabilă,” subliniază Peter de Boer.


DN AGRAR Group în România

1. Compania DN AGRAR Group (simbol BVB: DN) este cea mai mare fermă zootehnică integrată din România; gru-pul DN AGRAR include 12 societăţi, dintre care patru ferme a căror activitate principală o reprezintă creşterea bovinelor de lapte (ferma Prodlact), producţia de lapte de vacă (fermele Cut, Lacto Agrar şi Apold), precum şi producţie agricolă vegetală.

2. În domeniul cerealelor, firmele din grupul DN AGRAR cultivă în acest moment peste 7.000 de hectare, localizate pe raza judeţelor Alba, Sibiu şi Hunedoara, şi obiectivul este să ajungă la o suprafaţă lucrată de 10.000 de hectare prin achiziţia altor ferme cu producţie agricolă vegetală şi/sau zootehnică. Producţiile obţinute din culturile înfiinţate sunt folosite în principal pentru asigurarea bazei furajere pentru fermele proprii.

3. Compania a fost înfiinţată în 2008 de Jan Gijsbertus de Boer şi este listată la Bursa de Valori Bucureşti, în piaţa AeRO din februarie 2022. Din

1 martie 2024, acţiunile DN au fost incluse şi în indicii MSCI Frontier IMI şi MSCI Romania IMI (Investable Market In-dices), la categoria Small Cap.


În plus, compania a anunţat recent semnarea unui parteneriat pentru construcţia celei mai mari instalaţii de producţie de biometan din România, cu o capacitate totală de până la 15 MW, în colaborare cu BSOG Energy. “Folosind dejecţiile de la propriile ferme în producţia de biogaz, DN AGRAR va reduce emisiile de carbon cu până la 90%,” explică reprezentanţii grupului. „Considerăm că agricultura circulară este viitorul şi ne angajăm să reducem deşeurile şi să maximizăm eficienţa resurselor.” În ceea ce priveşte evoluţia pieţei agricole româneşti în continuare, Peter de Boer anticipează o evo-luţie importantă a acesteia în anii următori, alimentată de o serie de tendinţe cheie. „Ne aşteptăm la o creştere continuă a cererii pentru produse lactate de înaltă calitate, produse local. Consumatorii sunt din ce în ce mai atenţi la provenienţa şi calitatea alimentelor lor, iar preferinţa pentru produse sustenabile şi etice este în creştere,” spune el. Această tendinţă este în concordanţă cu accentul pus de DN AGRAR pe practicile agricole circulare şi durabile. El consideră, de asemenea, că dependenţa României de importurile de lapte – care reprezintă în prezent peste 50% din consumul intern – oferă o oportunitate majoră. „Anticipăm o tranziţie către o mai mare autosuficienţă în producţia de lapte, sprijinită de investiţiile în infrastructura locală şi tehnologiile agricole,” explică echipa de man-agement. DN AGRAR este bine poziţionată pentru a capitaliza această tendinţă prin extinderea capacităţii de producţie, contribuind astfel la reducerea dependenţei României de importuri. În ansamblu, DN AGRAR este hotărâtă să îşi menţină traiectoria de creştere şi să continue planurile ambiţioase pentru viitor: „Suntem lideri în domeniul nostru în România şi ne dorim să rămânem în frunte, fiind cei mai buni în agricultura circulară, o abordare holistică a agriculturii care urmăreşte minimizarea deşeurilor şi maximizarea eficienţei resurselor,” concluzionează el.

Pe lângă obiectivele profesionale, Peter şi-a fixat şi câteva scopuri personale pe care doreşte să le atingă în România. „Unul dintre obiectivele mele este să menţin un echilibru sănătos între muncă şi viaţa personală. Îmi place să călătoresc şi să explorez natura din România, dar şi să mă reconectez cu familia şi prietenii din Olanda,” povesteşte el. „Îmi fac timp pentru activităţi recreative, cum ar fi golful şi vizitele la muzee. Sportul este, de ase-menea, o prioritate; cred că este esenţial pentru sănătatea mentală şi fizică, fiind o modalitate excelentă de a re-duce stresul şi de a-mi redirecţiona atenţia.” Privind înainte, un obiectiv personal este să înveţe să piloteze un avion Cessna de mici dimensiuni, o abilitate pe care i-ar plăcea să o exploreze când va avea mai mult timp.   

Trei întrebări şi răspunsuri din interviul cu Peter de Boer:

1. Cum aţi descrie costul vieţii aici, comparativ cu experienţele dumneavoastră anterioare?

Costul vieţii în România, mai ales la Alba Iulia, unde avem sediul central, este relativ accesibil comparativ cu alte ţări în care am trăit şi lucrat. Cheltuielile zilnice, cum ar fi cumpărăturile, mesele la restaurant şi transportul, sunt, de asemenea, mai accesibile. De exemplu, o masă la un restaurant bun în Alba Iulia, Sibiu sau Cluj este mai ieftină decât în oraşele din Europa de Vest. În Bucureşti, costurile sunt mai apropiate de cele din Amsterdam.

2. Care sunt principalele avantaje pe care le-ar putea găsi aici un expat, cu exemple din experienţa dumneav-oastră?

Frumuseţea naturală. Experienţele în aer liber, fie că este vorba de schi în munţi sau explorarea unor locuri precum Transfăgărăşan, Straja din judeţul Hunedoara, Braşov, Sibiu, oferă multe de explorat şi de savurat în afara contex-tului profesional. România este un loc plăcut de trăit şi, fiind parte a Uniunii Europene, ne permite să ne dezvoltăm afacerea.  Văd mai multe avantaje cheie şi pentru afaceri, mai ales pentru cei implicaţi în agricultură, în special în regiuni precum Transilvania, unde terenul fertil este disponibil la un cost mai redus comparativ cu Europa de Vest. Acesta a fost unul dintre motivele pentru care familia mea a ales să îşi stabilească ferma aici. Terenul este mai ac-cesibil şi bogat în biodiversitate, fiind ideal pentru practicarea unei agriculturi durabile şi ecologice. De asemenea, guvernul oferă diverse stimulente pentru dezvoltarea agriculturii şi afacerilor rurale. Am beneficiat de finanţări eu-ropene şi granturi locale orientate spre susţinerea inovaţiei şi sustenabilităţii în agricultură. Aceste stimulente fi-nanciare ne fac mai uşor accesibile investiţiile în echipamente moderne şi tehnologii, permiţându-ne să creştem productivitatea. Pe scurt, consider că România, în special Transilvania, este un loc în care expaţii pot găsi opor-tunităţi, sprijin şi o calitate plăcută a vieţii, în timp ce îşi construiesc o afacere de succes.

3. Ce sfat aţi oferi oamenilor din întreaga lume care doresc să înceapă o viaţă în România – fie nomazilor digitali, fie executivilor expaţi?

Îmbrăţişaţi această experienţă cu o minte deschisă şi un simţ al aventurii. Acordaţi timp pentru a înţelege cultura locală de afaceri şi pentru a construi relaţii, deoarece românii sunt foarte primitori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.