Hobby de CEO. Marinela Ardelean, Proprietar, Wines of Romania: „Practicarea unui hobby, în cazul meu, este indispensabilă, cel puţin pentru zona de vin şi gastronomie”

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 04 decembrie 2023 5512 afişări

Critic de vin şi autor, organizator de evenimente în lumea vinului, jurat la concursuri internaţionale de vin, Marinela Ardelean povesteşte că profesia actuală s-a născut „la intersecţia dintre hobby-uri. Cititul, călătoriile, oamenii şi gusturile noi au întâlnit vinul”.

Antreprenoarea, care este expert în vinuri şi băuturi spirtoase, are un doctorat în marketing cu tema vinul românesc, brand de ţară, şi este speaker şi ambasadoare a vinurilor româneşti în lume. În plus, este business development manager în Asia-Pacific şi America de Nord pentru cel mai mare importator de vinuri italiene din America de Nord, Etika Wines, dar şi business development manager în Europa pentru Foss Marai Spumante.

Deşi a crescut în în Maramureş, despre care spune că „este cea mai frumoasă regiune din lume”, Marinela Ardelean şi-a descoperit pasiunea pentru vin şi băuturi spirtoase în timp ce locuia în Italia, ţară ce a devenit a doua ei casă. Dragostea pentru cultura italiană a inspirat-o, mai târziu, realizând prima ei carte, cea în care a asociat vinurile româneşti încă necunoscute cu mâncăruri din rafinata bucătărie italiană. Premiată şi scrisă în ambele limbi, italiană şi română, a fost prima carte în care au fost asociate vinurile unei ţări cu mâncarea altei ţări.

În Italia a absolvit programul Executive MBA la MIB Trieste School of Management, studiind, în acelaşi timp, sistematic, vinul şi dezvoltându-şi cunoştinţele referitoare la aspectele economice mai complexe – marketingul, brandingul şi specificul local. Este perioada în care a început să participe, în calitate de membru al juriului, la unele dintre cele mai importante concursuri de vinuri şi băuturi spirtoase din întreaga lume, experienţe ce i-au îmbogăţit autoritatea de expert şi critic.

Este profund atrasă de complexitatea şampaniei, a whisky-urilor şi a distilatelor de vin. Complexitatea şi forţa lor au determinat-o să-şi extindă activitatea adresându-se astfel unui cerc mai larg de cunoscători, nu doar iubitorilor de vin.

Marinela Ardelean a lansat mai multe cărţi, între care se numără „50 de vinuri româneşti întâlnesc 50 de preparate culinare italiene”, urmată de cele trei volume „The Wine Book of Romania”, „ROWINE Book” şi „Ţara şi Vinul”.

În plus, este iniţiator şi coorganizator al RO-WINE Î The International Wine Festival of Romania. Ea a fost şi jurat şi preşedinte de juriu în cadrul unora dintre cele mai importante competiţii internaţionale de vin. Consultant şi ambasador al „Deschidem Vinul Romanesc”, Marinela Ardelean este şi fondatoare a platformei Wines of Romania, aflată în al doilea an de activitate; „estimăm o creştere de 150% în 2023. Avem trei colaboratori full time şi mai multi colabori externi, în mod deosebit pe zona de video”.

Recent, Marinela Ardelean a fost implicată în evenimente de promovare a vinurilor româneşti în Germania, Italia, Spania şi România, fiind şi iniţiatorul şi organizatorul primului concurs naţional de viticultură din ţara noastră. A bifat deja peste 35 de episoade ale podcastului Wines of Romania, video şi audio, numeroase vizite la cramele din ţară, iar despre vizibilitatea din mediul online spune că a ajuns la peste 3 milioane de impresii anuale şi un engagement de aproape 200.000.

Ce hobby aveţi şi cât timp îi dedicaţi? Când şi cum a început interesul pentru această zonă?

Profesia mea de astăzi s-a născut la intersecţia dintre hobby-uri. Cititul, călătoriile, oamenii şi gusturile noi au întâlnit vinul. Şi pentru că toate acestea trebuie împărtăşite, s-a născut scrisul. Am ajuns astăzi la al saselea volum, recent lansat, care este rezumatul lucrării mele de doctorat, „Ţara şi Vinul”, după trei volume de „The Wine Book of Romania”, „50 de vinuri româneşti întâlnesc 50 de preparate culinare italiene” şi „ROWINE Book”. Cu alte cuvinte, tot ce fac astăzi este pentru că vinul, gastronomia şi călătoriile s-au reunit. Dar da, este nevoie de un hobby, atunci când hobby-ul principal devine profesie. Aşa că joc tenis, săptămânal, şi alerg cât de des am ocazia. Însă nimic nu se compară cu emoţia oferită de un gust nou sau un preparat excepţional. Experienţa culinara mă inspiră şi îmi ţine antrenată latura creativă.

Ce corespondenţe există între hobby şi afaceri?

Faci totul pentru a deveni cât de bun este posibil să fii. Nu ştiu dacă este din cauza unui caracter competitiv... Dar, aşa cum la tenis vrei să faci faţă unor adversari tot mai puternici, la alergat vrei să ajungi mai departe, mai repede, la fel şi în afaceri. Am început cu pairing-uri între vin şi mâncare, am continuat cu analize senzoriale, alături de un panel de experţi pentru Wine Book of Romania, am devenit jurat în concursuri internaţionale şi acum am ajuns să mă ocup de latura ştiinţifică a pieţei, să explorez felul în care putem ajuta la construirea unui brand de ţară cu ajutorul vinului românesc, care este un brand în sine, dar frânat de brandul de ţară, sau de imaginea acestuia, mai bine zis. Despre asta este vorba în „Ţara şi Vinul”. Cumva, se vede o evoluţie în aceşti ani.

Este practicarea unui hobby benefică pentru relaţiile de afaceri / pentru afacere?

În cazul meu, este indispensabilă, cel puţin pentru zona de vin şi gastronomie. Zilnic, gust ceva nou, îmi notez, aflu despre producători noi, uneori chiar despre zone noi, iar cunoştinţele acumulate sunt suport al felului în care se va defini relaţia mea cu partenerii şi clienţii. Pentru că un producător sau un distribuitor de vin se aşteaptă de la un consultant sau partener de afaceri să aibă măcar aceleaşi cunoştinţe, dacă nu mai mult. Iar momentele rezervate pentru jogging, tenis familie sau vacanţă sunt cele în care mă regăsesc pe plan personal.

 Există reguli aplicabile în hobby şi în afaceri? Dacă da, care?

Ambele trebuie practicate în aşa fel încât să îţi rămână timp pentru familie. Familia este motivaţia şi motorul pentru orice lucru întreprins. Iar timpul rezervat pentru familie nu poate fi întrerupt de nimic altceva. Dar asta este mai mult o regulă pentru ceea ce există dincolo de antreprenoriat şi de hobby.

Dacă ar fi să mă gândesc la o regulă comună, aceasta ar fi să nu te opreşti niciodată din evoluţie. Fiecare piedică este un prilej de a învăţa ceva nou şi, cel mai important, „Unde pasiune nu e, nimic nu e”.

Ce tip de sport / hobby nu aţi practica niciodată? De ce?

Probabil ceva din zona sporturilor extreme - nu trăiesc pentru adrenalină. Sau a sporturilor de contact. Nu sunt o persoană conflictuală şi nu cred că se poate rezolva ceva prin luptă, nici nu cred că ringul este o soluţie pentru a-ţi trata frustrările de peste zi.


PREFERINŢE:

CUVÂNT: Familie

CARTE: Parfumul, de Patrick Suskind

PERSONALITATE: Regina Maria

SPORTIV: Nadia Comăneci

TIP DE VACANŢĂ: Enogastronomică şi culturală

DESTINAŢIE DE VACANŢĂ: Un loc nou, de fiecare dată, cu spectacole, vin şi gastronomie

CARTE DE VIZITĂ

MARINELA ARDELEAN

1. Organizatoare evenimente pentru o familie nobiliară din Veneţia

2. Business development manager în Asia-Pacific şi America de Nord pentru cel mai mare importator de vinuri italiene din America de Nord, Etika Wines

3. Business development manager în Europa pentru Foss Marai Spumante

4. A lansat „50 de vinuri româneşti întâlnesc

50 de preparate culinare italiene”, urmată de cele trei volume „The Wine Book of Romania”, „ROWINE Book” şi „Ţara şi Vinul”.

5. Iniţiator şi coorganizator RO-WINE Î The International Wine Festival of Romania

6. Jurat şi preşedinte de juriu în cadrul unora dintre cele mai importante competiţii internaţionale de vin

7. Consultant şi ambasador „Deschidem Vinul Românesc”

8. Fondatoarea Wines of Romania (www.winesofromania.com)

9. Are un doctorat în marketing cu tema vinul românesc, brand de ţară

10. Speaker şi ambasadoare a vinurilor româneşti în lume

11. În 2014, a primit prestigioasa recunoaştere de Dame Chevalier de l’Ordre des Coteaux de Champagne

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.