Ultimele bijuterii ale coroanei
Globalizarea businessurilor tehnice a luat Romaniei si ultimele ambitii de producator independent de locomotive, avioane, elicoptere sau armament. Fara a mai avea de ales intre prea multe companii de productie, investitorii raman atrasi acum doar de companii de interes strategic, cum sunt cele din energie sau din infrastructura.
Saga de la Tractorul
Anul trecut, cam tot in iunie, Tractorul Brasov era un element esential in strategia indienilor de la Mahindra & Mahindra, care intentionau ca, odata cu preluarea fabricii de la Brasov, sa devina cel mai mari producator de utilaje agricole din zona. Nici Tractorul, care a intrat in lichidare, nu a reusit sa fie privatizat, dar nici Rulmentul sau Roman nu au avut o soarta mai buna.
Oficialii Mahindra nu au ajuns la un acord cu AVAS privind stergerea datoriilor Tractorul, dat fiind ca ei voiau sa cumpere pachetul majoritar si sa faca investitii, dar fara sa preia datoriile. Pana la urma, indienii de la Mahindra ar fi putut cumpara ce si-au dorit, anume fluxul tehnologic de productie de tractoare si marca Tractorul, care au fost lansate la vanzare o data cu intrarea in procesul de lichidare de catre Casa de Insolventa Transilvania SPRL Cluj-Napoca, lichidatorul desemnat de AVAS. Insa, platforma de productie a fost cumparata in luna august de alti investitori, Flavus Investitii (companie administrata de fondul britanic Centerra Capital Partners), pentru 77 mil. euro (suma aproape dubla fata de 44 mil. euro, suma de la care s-a pornit licitatia). Reprezentantii Flavus au declarat ca, timp de sase luni de la preluarea companiei, vor face o restructurare, iar dupa vor reincepe productia de tractoare; planul celor de la Flavus prevede productia a cel putin 10.000 de tractoare anual peste zece ani.
Dat fiind ca au cumparat platforma la lichidare, cei de la Flavus vor reangaja din fostii angajati ai Tractorul, dar nu vor avea nici un fel de obligatii fata de stat, astfel ca se gandesc si la proiecte imobiliare pe platforma de 126 ha.
Tractorul, alaturi de Rulmentul si Roman, sunt cele trei companii din Brasov pe care statul nu a reusit sa le privatizeze eficient si care vor fi pana la urma vandute pe bucati sau lichidate de tot. „La Brasov au fost mai multe probleme: pe de o parte a fost sindicalizarea excesiva a acelor fabrici si pe de alta parte au fost tot timpul interese mai mari - fie ca acestea sa nu fie scoase la timp la privatizare (deoarece era vorba de mii de alegatori platiti de stat), fie sa se incerce lichidarea lor, dat fiind interesul mare pentru patrimoniul lor imobiliar“, explica Liviu Voinea.
Mai departe, spune analistul, mai toate companiile au realizat ca e mai avantajos sa faca o fabrica de la zero pe acelasi profil. Avantajele companiei noi fata de achizitia uneia vechi sunt simple: fierul vechi este scump de dezasamblat si aruncat, oamenii din vechile fabrici nu sunt specializati si trebuie recalificati, iar pe deasupra sunt probleme si cu sindicatele. Pe de alta parte, marile companii nu sunt interesate sa cumpere proprietati imobiliare, ci sa-si consolideze afacerile de baza.
Din Intrebarea „fac de la zero sau cumpar“, compania americana Timken, producatori de tehnica industriala si aerospatiala, s-a uitat intai la Rulmentul Brasov, iar pana la urma a decis sa isi faca in Romania propria fabrica de rulmenti, la Ploiesti, in 2003. Pe parcurs, compania si-a inchis fabrica din zona Alsacia si a mutat toata productia din zona Europei la Ploiesti.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro